|
کدخبر: 288645

پیش بینی مهم درباره وضعیت بورس فردا

شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه با افت بیش از ۱۶ هزار واحدی کار خود را تمام کرد. فولاد ، فملی، شستا و نماد شبندر که در روز های پیشین پرچم دار صعود بودند روز چهارشنبه هفته گذشته به عنوان تاثیرگذاران منفی بازار عمل کردند.

اقتصاد پیش بینی مهم درباره وضعیت بورس فردا

 ارزش بازار بورس تهران در روز چهارشنبه به رقم ۶ هزار و ۶۹۸ همتی رسید و ارزش معاملات بورس در این روز حوالی ۱۰ هزار میلیارد تومان بود. گروه فلزات اساسی با ۱ هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان در رتبه اول بیشترین ارزش معاملات روز کاری قبل بودند و گروه خودرویی و شیمیایی نیز به ترتیب با ارزش معاملاتی ۹۶۷ و ۷۰۹ میلیارد تومانی در رتبه های دوم و سوم جای گرفتند.

خبر های داغ بورسی

نرخ دلار که در بازار آزاد تا ۶۰ هزار تومان هم پیش رفته بود با کاهش های نسبی به محدوده ۵۵ هزار تومانی رسید که خیلی از اهالی این بازار این موضوع را به سفر رییس آژانس انرژی اتمی نسبت می دهند.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که  هدف از دیدار روز شنبه گروسی با رئیسی «آغاز مجدد گفت‌وگوها» با ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای این کشور است. این منبع اضافه کرده است که گروسی قصد دارد «روابط (با تهران) را در عالی‌ترین سطوح از نو آغاز کند.»

بنظر می رسید که بازار بورس تهران با افت و خیزهای آخرین روز کاری خود در هفته گذشته به پیشواز رییس کل آژانس بین المللی انرژی اتمی رفته باشد. اما موضوع مطرح شده وزات صمت هم خالی از لطف نیست.

وزات صمت هم در اطلاعیه جدید خود اعلام کرده است که طرح بزرگ پیش فروش خودرو از هفته جاری آغاز خواهد شد و تمامی محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه خودرو عرضه خواهد شد.

این در حالی است که طبق برنامه اعلامی از سوی ایران خودرو قرار بوده است که محصولات این شرکت در بورس کالا عرضه شوند . که این موضوع و کوچ خودرو از بورس کالا به سامانه یکپارچه فروش خودرویی باعث شده است که گروه خودرویی با رخ منفی و صف های فروش همراه شوند.

 اما فرابورس اعلام کرده است که برای اولین بار، اوراق قرض‌الحسنه بانکی با نماد «مهریران» در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود که بدون سود بوده و صرفا مبلغ اسمی اوراق در سررسید به خریداران قابل پرداخت است.

در این اطلاعیه آمده است که هدف از انتشار این اوراق، رفع نیازهای ضروری آحاد جامعه از محل تامین مالی صورت گرفته و اعطای وام قرض‌الحسنه‌ای با کارمزد ۴ درصد (و بازپرداخت حداقل میانگین دو ساله) بدون نیاز به سپرده‌گذاری و بدون قرار گرفتن در نوبت، به جامعه هدف است.

بر این اساس از منابع داخلی بانک، وام قرض‌الحسنه‌ای با نرخ کارمزد ۲ درصد بر اساس تعداد روزهای نگهداری ورقه نسبت به ماه، به دارندگان اوراق اعطا خواهد شد.

مجید عشقی نیز گفت: برنامه‌هایی وجود دارد برای اینکه سهام‌داران با آگاهی نسبت به خرید سهام اقدام کنند. همچنین روی ارائه ابزارهای لازم تمرکز کرده‌ایم. از جمله اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوع در اختیار سهام‌داران قرار بگیرد.

نزدیک به ۱۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری در شرف دریافت مجوز هستند و ۸۹ صندوق جدید نیز طی یک سال گذشته راه‌اندازی شده است.

بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه خود با افت بیش از ۱۶ هزار واحدی همراه شد. این در حالی که خبر عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و تعیین قیمت توسعه شورای رقابت باعث شد لیدر سنتی بازار سرمایه یعنی گروه خودرویی به صف فروش برسد.

از سویی نیز با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد به رقم ۶۰ هزار تومانی و حذف تدریجی ارزش ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی از محاسبات صورت های مالی شرکت ها این بازار چند روزی بود که رخ مثبتی را به خود گرفته بود که خبر سفر رییس آژانس بین المللی اتمی به تهران نرخ دلار غیر رسمی ( در بازار آزاد ) با افت های نسبی همراه شد که تاثیر خاص خود را بر روی بازار سرمایه گذاشت.

از منظر تکنیکالی خیلی از تکنیکالیست ها افت روز چهارشنبه را اصلاح کوتاه در بازار و پولبک به خط شکسته شده سقف کانال صعودی شاخص کل در تایم بلند مدت می دانند.

این گروه معتقد هستند در روزهای انتهای اسفندماه و به سنت هر ساله شاخص بورس تهران می تواند مورد استقبال قرار گیرد و از همین رو می توانیم شاهد سقف شکنی های دیگری در شاخص کل باشیم.

اما از زاویه دیگر در صورتیکه این پولبک عمل نکند و شاخص مجدد به کانال ایجاد شده برگردد ممکن است روند اصلاحی کمی طولانی در انتظار شاخص باشد. اما نباید این نکته را نادیده گرفت که شاخص بورس تهران کماکان در کانال صعودی قرار دارد.

اندیکاتور RSI  نیز در محدوده هیجان خرید ( بالای ۷۰واحدی ) قرار دارد.

شاخص هم وزن هم همچنان در محدوده مقاومتی ۵۴۰ هزار واحدی قرار دارد که از نظر تاریخی و روانی در محدوده مهمی است. این شاخص چند روزی است که خود را برای شکست این مقاومت رو به اعداد بالاتر آماده می کند اما توان و قدرت لازم را ندارد. شاخص هم وزن نیز در صورتیکه بتواند این مقاومت مهم را رد کند اوضاع و احوال کاملا متفاوت تری را برای سال ۱۴۰۲ ایجاد می کند.

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها