|
کدخبر: 288578

منظور از توکن سوزی ترون چیست؟

اقتصاد منظور از توکن سوزی ترون چیست؟

توکن سوزی، از روش‌های حفظ ثبات شبکه و افزایش ارزش ارزهای دیجیتال است. بسیاری از شبکه‌های مبتنی بر بلاک چین با سوزاندن بخشی از توکن‌های در گردش، سعی در افزایش قیمت توکن‌های خود دارند. ترون نیز به عنوان یک شبکه معتبر غیر متمرکز مبتنی بر بلاک چین، از این روش رایج برای افزایش قیمت ترون و پایداری شبکه برای جذب کاربران بیشتر استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال ترون (TRX) چیست؟

ترون، یک شبکه دیجیتال غیر متمرکز مبتنی بر بلاک چین است که ارز دیجیتال اختصاصی خود با نام ترونیکس (TRX) را دارد. این شبکه منبع باز، هدفش گسترش انتشار و ایجاد محتوای دیجیتال در صنعت سرگرمی و گیمینگ است. سازندگان محتوا، هنرمندان و سلبریتی‌ها در این شبکه بدون محدودیت آثار خود را با مخاطبان خود به انتشار می‌گذارند و در عین حال مالکیت آنها را حفظ می‌کنند. ارز بومی شبکه ترون، توکن TRX است که از آن برای استفاده از حق مالکیت، پرداخت کارمزدهای شبکه و اعطای پاداش استفاده می‌شود. شبکه ارز دیجیتال ترون، مزیت‌های بسیاری دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کارمزدهای پایین تراکنش، سرعت و تعداد بالای انجام تراکنش، مشارکت در تصمیمات شبکه، سهامداری (استیکینگ) و کسب سود، و ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) اشاره کرد.

توکن سوزی به چه معنا است؟

توکن سوزی ترون و دیگر رمزارزها فرآیندی است که در آن مشتریان و کاربران، توکن‌ یا کوین‌های خود را از گردش خارج می‌کنند تا حجم توکن‌های در گردش کاهش پیدا کند. در این فرایند، توکن‌ها به یک آدرس یا اکانت سوخته (Burned account) یعنی کیف پولی که از طریق آن نمی‌توان توکن‌ها را بازیابی کرد، منتقل می‌شود. تمامی توکن‌ها و کوین‌ها، قابلیت سوزاندن و از بین رفتن را دارند. توکن سوزی معمولاً توسط تیم توسعه دهنده یا جامعه اصلی آن ارز دیجیتال خاص انجام می‌شود.

دلیل توکن سوزی ترون چیست؟

سوزاندن توکن ترون (TRX)، دارای الزامات اقتصادی و فنی است و رایج‌ترین روش مصنوعی برای افزایش ارزش بازار و قیمت ترون به حساب می‌آید. هر چه تعداد توکن‌ها کمتر باشد، ارزش بازار آنها بالاتر می‌رود. همچنین در تراکنش‌های ترون (TRX) کارمزد انتقال به طور هدفمند سوزانده می‌شود تا از اسپم تراکنش‌های کوچک نیز جلوگیری شود.

توکن سوزی ترون چگونه انجام می‌شود؟

توکن‌های سوزانده شده، به یک کیف پول بلااستفاده منتقل شده و از چرخه گردش خارج خواهند شد. بنابراین، توکن‌های سوخته شده را به هیچ عنوان نمی‌توان خرید، فروخت یا ذخیره کرد. به نقل از وب سایت صرافی والکس، و بر اساس داده‌های شبکه ترون، از تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ بیش از ۱۱ میلیارد توکن TRX سوزانده شده است. تیم توسعه دهنده ترون، این توکن‌ها را به آدرس‌های غیر قابل بازیابی (سیاه چاله یا Eater Address) انتقال می‌دهند. در این آدرس‌های سوخته، کلیدهای رمزگذاری دیگر در دسترس نیستند و به همین دلیل کسی نمی‌تواند آنها را جمع آوری و ذخیره کند.

روش‌های توکن سوزی چیست؟

روش توکن سوزی در ترون با ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت کوین می‌تواند متفاوت باشد. توکن سوزی بر قیمت TRX تاثیرگذار است اما به دلیل غیر قابل استخراج بودن ترون، عرضه در گردش در مواقعی از کنترل خارج می‌شود. به طور کلی توکن سوزی به روش‌های زیر انجام می‌شود:

مکانیزم اجماع اثبات سوزاندن (PoB)

در این روش اجماع، کاربرانی که اقدام به توکن سوزی می‌کنند شناسایی شده و به آنها پاداش تعلق می‌گیرد. مکانیزم PoB، شبیه به الگوریتم اثبات کار (PoW) عمل می‌کند و برای ماینرهایی که اقدام به توکن سوزی می‌کنند امتیازات ویژه‌ای از جمله شانس بیشتر برای ایجاد بلاک در نظر گرفته می‌شود. این الگوریتم برای شبکه‌های ارز دیجیتال با قابلیت ماینینگ همچون بیت کوین کاربرد دارد. ترون، قابلیت استخراج ندارد و به همین دلیل از این روش برای توکن سوزی TRX استفاده نمی‌شود.

سوزاندن کارمزد تراکنش‌ها

زمانی که تیم توسعه دهنده ترون توکن سوزی را برای افزایش قیمت ترون و ثبات شبکه انتخاب می‌کند، از روش سوزاندن کارمزدها بهره می‌برد. در این روش، کارمزد‌هایی که از کاربر برای پردازش تراکنش‌ها دریافت شده، از شبکه خارج و از بین می‌روند و موجب افزایش ارزش و بهبود گردش ترون در بلند مدت می‌شود.

سوزاندن توکن‌های بلا استفاده

ممکن است همه توکن‌هایی که شبکه وارد چرخه در گردش برای خرید TRX می‌کند، به فروش نروند. در این حالت، تیم توسعه دهنده ترون برای حفظ ثبات ارزش دارایی و بهبود در گردش، توکن‌های به فروش نرفته را به یک آدرس سوخته غیر قابل ریکاوری انتقال می‌دهد.

توکن-سوزی-ترون-2

تاثیر توکن سوزی بر قیمت ترون (TRX)

برای درک تاثیر توکن سوزی ترون و دیگر رمزارزها، باید با فرآیند اقتصادی عرضه و تقاضا آشنا بود. مسئله بسیار ساده است، کمبود یک ارز دیجیتال زمانی که تقاضا برای آن وجود دارد، به شکل خودکار باعث افزایش قیمت آن ارز دیجیتال می‌شود. در واقع توکن سوزی، بهبود چرخه توکنومیک یک ارز دیجیتال است که ارتباط مستقیم با ارزش دارایی، عرضه و تقاضا دارد. یکی از پارامترهای بهبود توکنومیک ترون نیز توکن سوزی TRX است که با کاهش عرضه در زمان افزایش تقاضا یا همان خرید ترون، باعث رشد ارزش بازار و قیمت TRX می‌شود. از دیگر مزیت‌های توکن سوزی موارد زیر است:

حفظ ثبات و تضمین پایداری شبکه

سوزاندن توکن‌ها به حفظ ثبات ارزش ترون کمک خواهد کرد. اگر تعداد توکن‌ها مدیریت و تنظیم نشوند، به مرور زمان ارزش و سود دهی آنها به صفر خواهد رسید. فرایند توکن سوزی ترون، افزایش قیمت و ارزش بازار TRX در بلند مدت را به همراه خواهد داشت. این موضوع به ادامه دار بودن و افزایش سرمایه گذاری کاربران در یک شبکه پایدار منجر خواهد شد.

جلوگیری از اسپم و هک

سوزاندن توکن، یک استراتژی طبیعی برای جلوگیری از تراکنش‌‌های اسپم (هرز) و محافظت در برابر حملات هکری همچون DDOS است. با این روش حجم تراکنش‌ها کاهش پیدا می‌کند و جریمه‌ای برای اجرای تراکنش اعمال می‌شود. برخی از پروژه‌های بلاک چین، الگوریتم سوزاندن را در شبکه ادغام می‌کنند تا به طور خودکار بخشی از کارمزدها از چرخه خارج شود.

سود برای دارندگان ترون

با سوزاندن بخشی از توکن‌های ترون، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. شبکه از این طریق دارایی خود را افزایش داده و می‌تواند بودجه لازم را برای سود دهی به دارندگان TRX تامین کند. در بلند مدت و با یک برنامه مدون در توکن سوزی، شبکه حتی می‌تواند میزان سود را برای دارندگان ترون افزایش دهد.

جمع بندی

توکن سوزی ترون، موجب کاهش عرضه و در نهایت کمیاب شدن ارز دیجیتال TRX می‌شود. این کاهش عرضه به مرور زمان و با افزایش تقاضا، باعث افزایش قیمت، بهبود تکنومیکس و پایداری شبکه خواهد شد. در این استراتژی، جامعه یا توسعه دهندگان ترون بخشی از توکن‌های خود را از گردش خارج می‌کنند تا در مواقع  ضروری از کاهش ارزش بازار آن نیز جلوگیری شود. توکن سوزی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و در بین تمامی شبکه‌های کریپتوکارنسی رایج است.

منبع:

https://wallex.ir/blog/tron-burn/

نویسنده: رپرتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها