|
کدخبر: 287206

غافلگیری بعد از هشدار هواشناسی معنا ندارد

عذر بدتر از گناه

«تهران در وضعیت نارنجی است.»«قرار است ۲۴ ساعت برف ببارد. نیروهای شهرداری در حال آماده‌باش هستند.» این خبرها بخش‌هایی از هشدارهایی است که از سوی سازمان هواشناسی اعلام شده اما باوجود هشدارهای سازمان هواشناسی، شهرداری تهران باز هم در مقابل بارش برف غافلگیر شد.

این چهارمین بار در زمستان امسال است که شهرداری تهران در مواجهه با بارش برف و باران غافلگیر و عبور و مرور شهروندان با اختلال همراه می‌شود. بسیاری تاکید دارند موضوع «غافلگیری» بعد از هشدار هواشناسی دیگر محلی از اعراب ندارد و بهانه‌ای بیش برای پوشش کم‌کاری‌ها نیست. حتی ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران نیز در انتقاد از مدیریت شهری گفته زاکانی بودجه برف‌روبی شهرداری را هدر می‌دهد.

بارش باران و برف، اگرچه کیفیت هوا را برای پایتخت‌نشینان دلپذیر کرد، اما ترافیک سنگین خودروها در معابر مختلف پایتخت، امان شهروندان را برید و تنفس در هوای نسبتا پاک را به کامشان تلخ کرد.طبق آنچه که از سطح شهر گزارش شد، ترافیک سنگین، آب‌گرفتگی و صف‌های طولانی از مسافران منتظر در ایستگاه‌های تاکسی و تاکسی‌های عبوری که بیشتر به دنبال مسافران دربستی بودند و اتوبوس‌ها و متروهای مملو از جمعیت؛ خاطره تهران برفی که سال‌هاست دیگر کمتر تجربه می‌شود، حداقل برای آنها که باید به محل کارشان می‌رسیدند خوش‌آیند نبود. این در حالی است که مسئولان مربوطه هم همیشه در این شرایط غافلگیر می‌شوند و انگار بار اول است تهران با بارش باران و برف قفل می‌شود.

برف جای تسویهحساب جناحها نیست

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید برف جای تسویه‌حساب جناح‌ها نیست. بگذارید مدیران کارشان را انجام دهند بعد اگر مشکلی در عملکرد بود نقد منصفانه کنید. شهرداری مدعی است شهروندان می‌توانند با تماس با سامانه ۱۳۷ مشکلات خود را اعلام کنند و نیروها در اسرع وقت در محل حاضر می‌شوند.به علاوه اینکه شهرداری می‌گوید؛ برف‌روبی را از بزرگراه و معابر اصلی آغاز کرده و سپس به معابر فرعی و درجه دو و کوچه‌ها می‌رسد.

علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرده شرایط بحرانی نیست اما عادی هم نیست. نصیری می‌گوید؛ قرار است ما در مرکز مدیریت بحران پایش‌ها را انجام دهیم. به هر حال شرایط جوی نارنجی است و بهتر است مردم آمادگی لازم را داشته باشند و ما نیز تلاش می‌کنیم که خدمت‌رسانی به درستی صورت گیرد. تقسیم‌‌بندی کارها مشخص شده مشکلاتی که قبلا بوده احصا شده تا کارها هماهنگ‌تر و روان‌تر انجام شود طرح‌ها یک کاسه شده و تلاش می‌کنیم مردم کمتر دچار مشکل شوند.

ضرورت حضور میدانی مدیران

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران نیز پیشنهاد کرد معاون خدمات شهری شهرداری تهران که در شورا حضور داشت، جلسه را ترک و در سطح شهر برای کمک به شهروندان و مدیریت وضعیت برف حضور یابد. سید جعفر تشکری هاشمی در حاشیه یکصد و بیست و نهمین جلسه شورای شهر تهران در تذکر خود با بیان اینکه همه تهران تحت بارش برف است، افزود: هیچ‌راه حلی بهتر از حضور میدانی مدیران نیست و باید در سطح شهر آنان حضور داشته باشند. تشکری هاشمی با بیان اینکه برخی ماشین‌آلات کارایی خود را از دست داده‌اند پیشنهاد کرد از مایعات مخصوص برف‌زدایی که برای محیط زیست نیز مضر نیست، استفاده شود. عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مدیران باید آسیب‌ها را شناسایی و به موقع در محل‌هایی که آسیب دارد، حضور یابند، گفت: باید از شخص شهردار تهران و معاونان و مدیران نواحی و مناطق همگی در سطح شهر حضور پیدا کنند و در میدان، مشکلات را حل کنند. وی با اشاره به ضرورت هماهنگی شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی، افزود: هماهنگی شهرداری و پلیس با هم نیازمند تقویت است و گاهی اقدامات این دو مجموعه هم افزا نیست. تشکری هاشمی بر اطلاع‌رسانی لحظه‌ای به مردم از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی تاکید کرد و گفت: آموزش‌های شهروندی ضعیف است، آموزش‌های لازم باید به شهروندان ارائه شود زیرا بسیاری از خودروها آمادگی حضور در برف را ندارند و مشکلاتی برای خود و دیگر شهروندان ایجاد می‌کنند.

برخورد با مقصران

داستان کم کاری شهرداری برای برف‌روبی درحالی مطرح می‌شود که معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران از برخورد با مقصران برف‌روبی پس از اتمام بارش‌ها خبر داد. علیرضا جاوید با تاکید بر اینکه پشتیبانی برف‌روبی بر عهده شهرداران مناطق است گفت: قراردادهای اصلی برف‌روبی از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران منعقد می‌شود. جاوید با بیان اینکه شهرداری‌های مناطق باید تحت نظارت و پیگیری معاونت خدمات شهری وظایف خود را انجام دهند، اظهارداشت: شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه وظیفه دارند از ظرفیت‌های خود و دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها برای مدیریت شرایط استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه در روزهای عادی نیز ترافیک سنگین داریم، تاکید کرد که در روزهای بارش باران نیز مقداری افزایش را شاهد هستیم که در زمان بارش برف بر مقدار آن افزوده خواهد شد. معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۲۱ و ۲۲ در برف ۲۰ بهمن که از صبح تا شب ادامه داشت، درگیر بودند، افزود: مناطق ۳، ۴، ۵، ۶ و ۲۱ و ۲۲ عملکرد نسبتا خوبی داشتند اما در منطقه ۲ و در بزرگراه یادگار امام(ره) بیشترین چالش ایجاد شد. وی افزود: در مناطقی که چالش داشتیم، شن و نمک‌پاشی پیش از آن انجام شده بود اما کاهش دما خلل ایجاد کرده بود. معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران درباره برخورد با عوامل خاطی در برف‌روبی، ادامه داد: اکنون در متن کار هستیم و باید اجازه دهیم عملیات به پایان برسد و پس از آن روند برف‌روبی امسال را ارزیابی خواهیم کرد. پس از پایش، مواردی که همکاران قصور داشتند، شناسایی خواهد شد تا با کسانی که تقصیر داشتند، برخورد شود.جاوید با تاکید بر اینکه امروز معاون خدمات شهری شهرداری از ایجاد زحمت برای شهروندان عذرخواهی کرد، گفت: بنده نیز از شهروندانی که از زحمت ناشی از ترافیک و یخ‌زدگی دچار چالش شدند و دیرتر به مقصد رسیدند، پوزش می‌طلبم.

مشکل، نبود مدیریت واحد شهری است

عضو شورای اسلامی شهر تهران با گلایه از برخی انتقادها از نحوه برف‌روبی در شهر تهران گفت: مشکل، نمک پاشی و شن‌پاشی نیست بلکه مشکل نبود مدیریت واحد شهری است. احمد صادقی با طرح این پرسش که آیا فقط شهرداری است که متولی ترافیک است، افزود: این در حالی است که در زمان بارش برف از لحاظ علمی ثابت شده که دید رانندگان کمتر می‌شود و سرعت کاهش می‌یابد، مکان جابه‌جایی در سطح کندتر و در نهایت ترافیک افزایش می‌یابد. صادقی افزود: در حوزه آموزش نیز کمبود داریم و به شهروندان آموزش داده نشده که در چنین روزهایی کمتر به کارهای روزمره برسند. وی با بیان اینکه نوک پیکان انتقادها فقط به سمت کسانی است که شبانه روز تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند، افزود: راهور کجاست، نقش و مسئولیت اجتماعی نهادها و اشخاص چیست؟ عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه من و خانواده‌ام نیز در ترافیک ناشی از برف درگیر بودیم اما دلیل نمی‌شود که تلاش شبانه‌روزی کارکنان زحمت‌کش شهرداری را نبینیم، گفت: از طرف خودم و همه سازمان‌هایی که کوتاهی کردند از مردم خوب شهرم عذرخواهی می‌کنم.

سخن پایانی

جالب است که مسئولان چاره همه چیز را در عذرخواهی می‌بینند و در اصل عذرخواهی کلیدی است که تمام درها را می‌گشاید. در نهایت نیز بارش برف که نعمت الهی و امری طبیعی است به لطف مسئولان به بحرانی تبدیل می‌شود که باید برای رهایی از آن به فکر چاره بود. مساله این است که بعد از این همه سال هنوز برنامه مدونی برای کنترل ترافیک تهران و توسعه حمل‌ونقل عمومی ندارند. برخی کارشناسان بر این باورند که احتمالا مدیران شهری از صلاحیت‌های لازم برخوردار نیستند وگرنه تاکنون راهکاری برای آن در نظر می‌گرفتند. منتقدان این شرایط می‌گویند بودجه و نیرو برای جلوگیری از اینهمه غافلگیری وجود دارد اما همچنان مشکل پابرجاست، گویی آقایان در این شهر زندگی نمی‌کنند یا اصلا رغبتی به پیگیری هواشناسی ندارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها