|
کدخبر: 287045

در پنجمین رویداد همرسانی «دایان» مطرح شد

برای هوشمندسازی صنایع معدنی و فلزی، فردا دیر است

امروز شرکت‌های بزرگ از فولادسازی پوسکو کره‌‌جنوبی تا شرکت HBIS بزرگترین گروه فولادی دولتی چین برپایه ساختارهای فناورانه بازآفرینی شده‌اند، ما فرصت زیادی برای بازآفرینی ساختارهای صنایع نداریم.

اقتصاد برای هوشمندسازی صنایع معدنی و فلزی، فردا دیر است

پنجمین رویداد همرسانی دایان با محوریت توسعه بازار و تجاری‌سازی تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه فناوری‌های نوین صنعت ۴ به همت ایمینو در سالن همایش‌های امیدرو برگزار شد.

زنگ‌خطر فروپاشی صنعت فولاد در صورت عدم نوسازی زیرساخت‌ها

مهدی عرب‌زاده یکتا مدیر ارشد حوزه صنعت هوشمند فناپ زیرساخت در این رویداد با اشاره به زلزله ۷.۹ ریشتری ترکیه ابراز داشت: زمین‌شناس هلندی ۲ روز قبل این زلزله را پیش‌بینی کرده بود. این روند برای صنعت با همین شتاب رخ می‌دهد یعنی آن تصویرپردازی ۲۰۳۰ برای مالیات سبز و محدودیت تولید دی‌اکسید کربن در فولاد با همین فاصله زمانی ۲ روز اتفاق می‌افتد. اگر امروز فولاد ما حتی در مدل F و B بندرعباس هم قابل رقابت نیست به همین دو روزها بستگی دارد و جا دارد که صنایع امروز با بالاترین شتاب ممکن روی ساختارها و معماری‌های نسل جدید تمرکز کنند و صنایع خودشان را به نسبت این فناوری‌های نوپدید با تصویرپردازی و ساختارهای حکمرانی جدید بازآفرینی کنند.

دایان۱

وی افزود: امروز شرکت‌های بزرگ مانند فولادسازی پوسکو کره‌‌جنوبی یا شرکت HBIS بزرگترین گروه فولادی دولتی چین بجز بخش‌های انگشت‌شمار از تولید بطور کامل برپایه ساختارهای فناورانه بازآفرینی شده‌اند، در کشورهای دیگر انرژی آنقدر گران است که قابلیت رقابت را بوجود آورده است و ما برای معماری در صنعت فرصت زیادی نداریم.

عرب‌زاده یکتا گفت: ما روی هوشمندسازی صنایع با معماری‌های جدید، معماری از ترکیب فناوری‌های پنجگانه‌ی از اینترنت اشیا گرفته تا زنجیره‌ی بلوکی تا کلان‌داده و هوش مصنوعی تمرکز کرده‌ایم. در حوزه‌ی یکپارچه‌سازی، مرکزداده و در لایه‌ای از فناوری‌های عملیات و فناوری‌ اطلاعات در معماری‌های جدید با رویکرد همگرایی در صنایع کار می‌کنیم.

این کنشگر و مدیر حوزه هوشمندسازی صنعتی تصریح کرد: از دید منطقی در پشت تمام این ساختارها باید مدل حکمرانی خودش باشد. واقعیت این است که تحول دیجیتال بدون ایجاد ساختار و زیرساخت حکمرانی دیجیتال‌ بی‌معناست. ما نمی‌توانیم در سازمانی مدل تحول دیجیتال پیشنهاد بدهیم اما حاکمیت سازمانی خودمان را متناسب با مدل‌های الگوریتمی روز نوسازی نکرده باشیم، مدل‌هایی که از ساختارهای حکمرانی ۵G، حکمرانی متاورسی یا حکمرانی هوش مصنوعی بهره‌گیری می‌کنند، اگر با این ساختارها سازمان خودمان را نوسازی نکرده باشیم نباید انتظار داشته باشیم که بتوانیم در این صنایع نقش‌آفرینی بکنیم.

عرب‌زاده یکتا ابراز داشت: امروز حتی بسته‌ترین سازمان‌ها مثل بخش‌های نظامی هم به دنبال نوسازی ساختار برپایه تحول دیجیتال هستند، ارتش امریکا برپایه نقشه راه ۲۰۳۸ به‌دنبال پرورش سرباز دانشی یعنی سرباز آشنا به هوش مصنوعی و کلان داده و...  است تا بتواند میان‌رشته‌ای کار بکند در صنایع هم همین روند وجود دارد یعنی یک مدیر برای عملیات معدن باید یک مدیر دانشی از جنس مثلا متخصص علوم زمین‌شناسی با گرایش و تخصص هوش مصنوعی باشد که در معماری نوین کار بکند.

تمام رقبا وارد صنعت ۴ شده‌اند اگر دیر اقدام کنیم امکان بقا نداریم

رسول سراییان، مشاور تحول دیجیتال ایمیدرو که بصورت ویدئوکنفرانس در این رویداد حاضر شد درباره طرح هدهد (هوشمندی دیجیتال با هدایت دانش‌بنیان) توضیح داد و ابراز داشت: ایمیدرو با هدف اینکه انقلاب چهارم صنعتی شرط توسعه و بقای صنایع کشور است، طرح هدهد را تدوین کرده و با این فرضیه در قانون برنامه هفتم توسعه ورود به فناوری مبتنی بر نسل ۴ را از راهبردهای اصلی خود قرار داده است. چرا که تمامی کشورها و شرکت های رقیب ما در بخش معدن و صنایع معدنی به طور جدی وارد این عرصه شده‌اند.

وی تاکید کرد: صنعت ۴ انتخاب نیست شرط بقای صنعت معدن است. در بنچمارک فهمیدیم تمام رقبا وارد صنعت ۴ شده‌اند اگر دیر اقدام کنیم امکان بقا نداریم. از طرفی آماده‌سازی سرمایه انسانی نیازمند زمان است. سیاستگذاری ها در طرح هدهد بر پایه راهبردهای ۱۸گانه پیشنهاد شده و بر توسعه سرمایه انسانی و مهارت افزایی، حکمرانی هوشمند، سرمایه‌گذاری و مشوق‌های مالی، نوآوری، فناوری و زیرساخت و امنیت فراگیر متمرکز است.

سراییان تصریح کرد: ایمیدرو توانمندسازی سازمان‌های کوچک، بزرگ و متوسط را در برنامه دارد. توسعه اکوسیستم از اولویت‌های ایمیدرو است.

وی گفت: بکارگیری نرم‌افزارهای یکپارچه مثل ERP را دنبال می‌کنیم. به حوزه امنیت را بطور جدی توجه می‌کنیم متاسفانه در این زمینه ضعف زیاد داریم. شرکت‌های نوآور توجه داشته باشند، محصولی که تولید می‌شود باید ایمن متولد بشود و نیازی به امن‌سازی پس از تولید نداشته باشد.

سراییان تصریح کرد: در استانداردهای IT و OT ما در بخش معدن ضعف داریم. ما برای ایمیدرو یک‌گروه ضربت امنیت سایبری پیشبینی کرده‌ایم. آگاهی‌سازی در حوزه امنیت اهمیت دارد. تکنولوژی اگرچه منبع خلق فرصت و ثروت است اما باید بلحاظ امنیتی پایش بشوند. خوشبختانه سند هدهد در ۳۰ دی توسط وزیر صمت ابلاغ شده است. امیدواریم شاهد اجرایی شدن این ۷۱ بند آن باشیم.

برای همرسانی و توسعه بازار محصولات نوآورانه و فناورانه

در ابتدای این رویداد مجید وفایی فرد مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع «ایمینو» با اشاره به محورها و دستاوردهای چهار رویداد پیشین این مرکز در زمینه‌های فولاد، ماشین آلات معدنی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست و فرآوری مواد معدنی ابراز داشت: رویداد پنجم دایان با محوریت فناوری های مبتنی بر نسل ۴ آخرین رویدادی محسوب می شود که ایمینو در سال ۱۴۰۱ برگزار می‌کند و این رویداد با هدف همرسانی و توسعه بازار محصولات نوآورانه و فناورانه برای تسهیل فضای سرمایه گذاری و خدمات طراحی و اجرا شد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها