|
کدخبر: 286058

آخرین جزییات از رشد نرخ مس

ظرف روزهای ابتدایی هفته گذشته، امیدواری به کاهش رشد نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو برای ماه فوریه از رشد بهای کامودیتی‌‌‌ها حمایت کرد؛ اما آغاز تعطیلات سال نوی چینی از روز ۲۱ژانویه و کاهش تقاضا برای محصولات صنعتی از سوی بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهانی به شکل موقت روند تقاضا در بازارهای کالایی را کاهشی کرد و از تضعیف بهای فلزات ظرف روزهای پایانی هفته حمایت محدودی داشت.

صنعت آخرین جزییات از رشد نرخ مس

شاخص بهای فلزات بورس لندن در هفته پایانی ژانویه رشد ۲۶/ ۱درصدی داشت و تا ۴‌هزار و ۳/ ۴واحد پیش رفت. در عین حال ظرف بازه زمانی یک‌هفته‌‌‌ای در معاملات آتی کامکس آمریکا سرب رشد ۶/ ۴درصدی، قلع افزایش ۴/ ۴درصدی، آلومینیوم رشد ۶۳/ ۰درصدی و نیکل افزایش ۵/ ۰درصدی را به ثبت رساند، این در حالی بود که در این بازه زمانی مس ۷/ ۰‌درصد از ارزش خود را از دست داد و فلز روی به میزان ۲/ ۰‌درصد ارزان شد.

اقتصاد جهانی در سراشیبی سقوط

ظرف سال گذشته میلادی از میزان اثرگذاری چین بر بازارهای کالایی کاسته شد. این موضوع از سویی ناشی از عدم‌‌‌بازگشایی کامل اقتصاد چین به دلیل قرنطینه‌‌‌های متناوب بود و از سوی دیگر با افزایش مداخلات فدرال‌رزرو در اقتصاد جهانی برای مهار تورم رقم‌خورد. در این شرایط اگر چینی‌‌‌ها بتوانند مطابق آنچه وعده می‌دهند اقتصاد خود را به مسیر رشد بازگردانند و از شیوع گسترده کرونا در این کشور در پی کاهش محدودیت قرنطینه‌‌‌ای قسر در بروند، می‌‌‌توان به رشد تقاضا برای کالاهای پایه از سمت این کشور امیدوار بود. این موضوع در وهله اول با حمایت از تقاضا برای محصولات صنعتی، مانعی در مقابل بروز رکود اقتصادی خواهد بود، اما اگر به افزایش قیمت محصولات صنعتی منجر شود، فدرال‌‌‌رزرو را به افزایش بیشتر نرخ بهره تشویق می‌کند که تاثیر منفی این سیاست بر بازارهای کالایی می‌‌‌تواند به‌مراتب جدی‌‌‌تر باشد.

در شرایطی بر نرخ فلزات صنعتی در بازارهای جهانی افزوده می‌شود که آخرین برآوردهای بانک‌جهانی از احتمال تضعیف بیشتر اقتصاد دنیا برای سال ۲۰۲۳ خبر می‌دهد. اگر برآوردهای منفی درست از آب درآید، باید منتظر عقبگرد محسوس تقاضا و در نتیجه سقوط نرخ فلزات ظرف سال‌جاری میلادی باشیم. در این شرایط روند رو به رشد بهای فلزات، بی‌توجه به هشدار موسسات بین‌المللی در خصوص کاهش رشد اقتصادی را می‌‌‌توان امیدواری دلخوشانه نسبت به عدم‌بروز رکود اقتصادی برداشت کرد.  بانک‌جهانی در آخرین گزارش خود پیش‌بینی این موسسه از رشد اقتصادی دنیا برای سال ۲۰۲۳ را از ۳‌درصد قبلی به ۷/ ۱‌درصد کاهش داد. تبعات بروز کرونا و بحران تورم در دنیا زمینه‌‌‌ساز کاهش رشد اقتصاد جهانی ظرف یک‌سال اخیر شده و به نظر می‌رسد اثرگذاری این داده‌‌‌ها بر اقتصاد جهانی برای سال‌جاری نیز ادامه‌‌‌دار شود.

کاهش عرضه از رشد نرخ مس حمایت کرد

فلز سرخ در معاملات آتی کامکس ظرف روزهای پایانی ژانویه به کانال قیمتی ۲/ ۴دلار به ازای هر پوند بازگشت. اگرچه این فلز یک‌درصد از ارزش خود را ظرف روز جمعه ۲۷ژانویه از دست داد، اما همچنان این کانال جدید قیمتی را که بیشترین نرخ فروش آن ظرف هفت‌ماه اخیر بود حفظ کرد. برآورد منفی از رشد اقتصاد جهانی سیگنالی منفی برای مس به همراه دارد؛ اما در شرایط کنونی این فلز از محدودیت عرضه و امیدواری به رشد تقاضا سیگنال افزایشی موثرتری دریافت می‌کند. در حالی که تلاش جهانی برای عبور از سوخت‌‌‌های فسیلی بر تقاضای جهانی مس می‌‌‌افزاید، کاهش محدودیت کرونا در چین نیز زمینه رشد تقاضای مصرفی برای این فلز را مهیا می‌کند.

منبع: دنیای معدن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها