|
کدخبر: 285224

رکوردشکنی قیمت سکه امامی در دی ماه

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۲۳ میلیون و ۶۷۲ هزار تومان رسید و رکوردی جدید ثبت کرد، اما سکه ربع بهار آزادی با حدود ۱۵۰ درصد بازدهی یک‌ساله همچنان گل سرسبد بازار به‌حساب می‌آید.

اقتصاد رکوردشکنی قیمت سکه امامی در دی ماه

قیمت سکه تمام بهار آزادی که ابتدای دی‌ماه روی سکوی ۱۹ میلیون و ۱۸ هزار تومان ایستاده بود، در پایان ماه با چهار میلیون و ۶۵۴ هزار تومان افزایش به ۲۳ میلیون و ۶۷۲ هزار تومان رسید و با ثبت بازدهی مثبت ۲۴.۵ درصد بهترین عملکرد را بین قطعات مختلف سکه به خود اختصاص داد.

به گزاش فرارو، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه، ۲۲ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان بود. این عدد نسبت به روز اول دی‌ماه سه میلیون و ۶۴۱ هزار تومان افزایش پیدا کرده است و باعث می‌شود بازدهی سکه طرح قدیم به ۱۹.۶ درصد برسد. رتبه سوم بازدهی در اختیار سکه کوچک گرمی قرار می‌گیرد. قیمت این سکه در ابتدای دی ماه چهار میلیون و ۳۶۰ هزار تومان بود که در روز آخر دی تا پنج میلیون و ۱۰ هزار تومان پیش رفت. به این ترتیب رشد ۶۵۰ هزار تومان قیمت سکه گرمی، معادل بازدهی حدود ۱۵ درصدی ارزیابی می‌شود.

قیمت سکه نیم بهار آزادی، در طول معاملات دی‌ماه حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رشد کرد و از ۱۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان به ۱۳ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسید. تا بازدهی مثبت ۱۴.۵ درصدی را از خود به‌جا بگذارد. سکه ربع بهار آزادی سرنوشتی مقاوت نسب به سایر قطعات سکه طلا داشت.

قیمت ربع سکه در دی ماه امسال به ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید بانک مرکزی به همین دلیل تصمیم گرفت با عرضه ربع سکه در بورس، قیمت آن را کنترل کند. این سیاست قیمت سکه ربع بهار آزادی را تا هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان کاهش داد، ولی زور ربع سکه بیشتر بود و دوباره خود را بالا کشید. بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد قیمت ربع سکه بهار آزادی که در ابتدای ماه روی پله ۹ میلیون و ۷۰ هزار تومان ایستاده بود، در روز پایانی دی ماه کار خود را با نرخ ۹ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان به پایان رساند. به این ترتیب سکه ربع بهار آزادی با توجه به افزایش ۴۵۰ هزار تومانی، با ثبت بازدهی پنج درصدی، دی‌ماه ۱۴۰۱ را به پایان رساند.

بررسی عملکرد انواع سکه طلا در دی ماه ۱۴۰۱

نوع سکه طلا قیمت اول دی قیمت ۳۰ دی رشد قیمت در دی بازدهی دی ماه
سکه امامی ۱۹ میلیون و ۱۸ هزار ۲۳ میلیون و ۶۷۲ هزار چهارمیلیون و۶۵۴هزار ۲۴.۴۷ درصد
سکه تمام طرح قدیم ۱۸ میلیون و ۵۸۴ هزار ۲۲ میلیون و ۲۲۵ هزار سه میلیون و ۶۴۱ هزار ۱۹.۵۹ درصد
سکه نیم بهار آزادی ۱۲ میلیون و ۸۰ هزار ۱۳ میلیون و ۸۳۰ هزار یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار ۱۴.۴۹ درصد
سکه ربع بهار آزادی ۹ میلیون و ۷۰ هزار ۹ میلیون و ۵۲۰ هزار ۴۵۰ هزار ۴.۹۶ درصد
سکه گرمی چهارمیلیون و ۳۶۰هزار پنج میلیون و ۱۰ هزار ۶۵۰ هزار ۱۴.۹۱ درصد

حباب قیمت سکه در دی ماه

حباب قیمت سکه ربع بهار آزادی در پایان هفته اول دی‌ماه تا پنج میلیون و ۳۴۷ هزار تومان پیش رفت. سکه ربع بهار آزادی در همان روز ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار تومان قیمت داشت. سکه امامی در هشتم دی‌ماه ۲۲ میلیون و ۷۱۶ هزار تومان فروخته می‌شد، ولی با حباب قیمت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. در آخرین روز از دی‌ماه ۱۴۰۱، قیمت سکه امامی به ۲۳ میلیون و ۶۷۲ هزار تومان صعود کرد و حباب قیمت آن تا چهار میلیون و ۳۷۱ هزار تومان پیش رفت. حباب قیمت سکه ربع بهار آزادی حجیم‌تر به نظر می‌رسید و به چهار میلیون و ۶۷۸ هزار تومان رسید.

مقایسه حباب قیمت انواع سکه طلا در پایان دی

نوع سکه طلا قیمت در روز آخر دی حباب قیمت
سکه امامی ۲۳ میلیون و ۶۷۲ هزار چهار میلیون و ۳۷۱ هزار
سکه تمام بهار طرح قدیم ۲۲ میلیون و ۲۲۵ هزار دو میلیون و ۹۱۴ هزار
سکه نیم بهار آزادی ۱۳ میلیون و ۸۳۰ هزار چهار میلیون و ۱۶۰ هزار
سکه ربع بهار آزادی ۹ میلیون و ۵۲۰ هزار چهار میلیون و ۶۷۸ هزار
سکه گرمی پنج میلیون و ۱۰ هزار دو میلیون و ۶۲۶ هزار

مقایسه بازدهی انواع سکه

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، معروف به سکه امامی، در ۱۳ دی‌ماه امسال به ۱۹ میلیون و ۳۶۹ هزار تومان رسید. این عدد کف قیمت سکه امامی در طول ۳۰ روز دی ماه به‌حساب می‌آید. با این حال سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز پنجشنبه ۲۹ دی تا ۲۳ میلیون و ۶۷۲ هزار تومان پیش رفت تا رکورد قیمت جدیدی در تاریخ معاملات سکه طلا ثبت شود. با ثبت این رکورد، بازدهی یک‌ساله خرید سکه امامی به حدود ۹۲ درصد افزایش پیدا می‌کند. آن‌هایی که شش‌ماه پیش به‌قصد سرمایه‌گذاری سکه امامی خریده‌اند، در پایان دی با بازدهی ۶۰ درصدی روبرو بوده‌اند.

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، دی‌ماه امسال سقف ۲۲ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان را لمس کرد. کف قیمت این سکه ۱۸ میلیون و ۵۲۹ هزار تومان گزارش شده و بازهی شش‌ماهه و یک‌ساله سرمایه‌گذاری روی سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در روز پایانی دی‌ماه به ترتیب ۵۷ درصد و ۸۵ درصد برآورد می‌شود.

کف قیمت نیم سکه بهار آزادی در ۱۰ دی‌ماه امسال به ۱۱ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید، ولی دوباره به روند صعودی برگشت و تا ۱۳ میلیون و ۸۳۰ هزار تومانی پیش رفت. به این ترتیب سکه نیم بهار آزادی در پایان دی ماه بازدهی یک‌ساله ۱۰۴ درصدی را به‌نام خود ثبت کرد و برای گروهی از سرمایه‌گذاران که شش ماه قبل دل به دریا زده بودند، ۷۰ درصد سود به ارمغان آورد. بازدهی شش‌ماهه و یک‌ساله سکه گرمی در پایان دی ماه به ترتیب ۶۲ درصد و ۱۲۰ درصد برآورد می‌شود، اما برد با آن‌هایی بود که سراغ سکه ربع بهار آزادی رفتند.

قیمت سکه ربع بهار آزادی در دی ماه سقف ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار تومان را به چشم دید و در روز‌های ۲۲ تا ۲۵ دی، کف قیمت هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان را تجربه کرد. بخشی از این نوسان به برنامه فروش ربع سکه در بورس برمی‌گردد. اگر این موارد را نادیده بگیریم و قیمت پایانی سکه ربع بهار آزادی را ۹ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان فرض کنیم، ربع سکه در طول شش ماه ۸۴ درصد سود و در طول یک‌سال ۱۴۹ درصد سود برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده است.

مقایسه بازدهی شش‌ماهه و یک‌ساله انواع سکه

نوع سکه طلا بازدهی شش‌ماهه بازدهی یک‌ساله
سکه امامی ۶۰ درصد ۹۲ درصد
سکه تمام طرح قدیم ۵۷ درصد ۸۵ درصد
سکه نیم بهار آزادی ۷۰ درصد ۱۰۴ درصد
سکه ربع بهار آزادی ۸۴ درصد ۱۴۹ درصد
سکه گرمی ۶۲ درصد ۱۲۰ درصد
منبع: فرارو

ارسال نظر