|
کدخبر: 284059

۲ سناریو مهم در انتظار بورس

دوباره خریداران در بورس قدرت گرفته اند و قیمت ها را بالا می برند. روز گذشته بورس وضعیت خوبی داشت و این انتظار وجود دارد که رشد بازار ادامه داشته باشد.

اقتصاد ۲ سناریو مهم در انتظار بورس

آنچه که این روزها اکثر تحلیلگران درباره آن صحبت می کنند، ادامه رشد بازار سهام است. البته افرادی که چنین نظری دارند، به دو دسته تقسیم می شوند. عده ای بر این باورند که بازار احتمالا یک افت موقت خواهد داشت و پس از آن با قدرت بیشتر به محدوده مقاومتی ۱.۶ الی ۱.۷ میلیون واحد حمله می کند تا از آن بگذرد، عده دیگری از تحلیلگران هم بر این باورند که بازار افت خاصی نمی کند و از همین عدد فعلی شاخص، با قدرت محدوده مقاومتی را می شکند.

هر کدام از این دو سناریو اتفاق بیفتد، نتیجه اش یک چیز است؛ ادامه رشد بازار. با این حساب می توان گفت که اکثریت تحلیلگران نظر به ادامه رشد بورس دارند و دیگر افت خاصی برای آن متصور نیستند.

گرچه که هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و از نظر احتمالات، حتی ممکن است شاخص افت سنگینی از همین جا داشته باشد، اما آنچه که در متغیرهای بازار رخ داده، احتمال افت سنگین بازار را بسیار ناچیز و کوچک کرده است.

بهبود روند کلی بورس

در شرایط فعلی با توجه به رشد سود شرکت ها که ناشی از رشد قیمت دلار است، طبیعی است که بازار هم رشد کند. اما شیب این رشد هنوز مشخص نیست.

نباید فراموش کرد که ذات شاخص بازار سهام، صعودی است و در طول تاریخ همواره شاخص های بازار سهام رشد کرده اند. از آنجا که پس از رشد سال ۹۹، بازار با افت سنگینی مواجه شد، می توان گفت که بورس اصلاح خود را کرده و در بدترین حالت، باید در همین محدوده های فعلی درجا بزند نه اینکه افت سنگینی داشته باشد.

وضعیت معاملات بازار سهام نیز نشان از بهبود کلی بورس دارد. بازار چند روزی است که به محدوده مقاومتی مستحکم خود رسیده اما برخلاف دفعات گذشته، این بار هیجان منفی بر بازار غلبه نکرده و قیمت ها همچنان رو به صعود هستند.

دست برتر خریداران

دیروز هم بورس وضعیت خوبی داشت و با رشد حدود ۱۹ هزار واحدی شاخص کل، این فرضیه قوت گرفت که رشد بازار در این فاز صعودی هنوز به پایان نرسیده است.

وجود ۵۵۰ نماد مثبت در پایان معاملات روز گذشته در مقابل ۱۰۰ نماد منفی، دست برتر خریداران بازار را نشان می دهد. ضمن اینکه ارزش معاملات خرد نیز تا سطح ۷۷۰۰ میلیارد تومان بالا آمد و تزریق ۷۰۰ میلیارد تومان پول به بورس توسط حقیقی ها، امیدواری این دسته از معامله گران به آینده بورس را نشان می دهد.

در این شرایط برای بازار امروز می توان رشد شاخص ها را متصور بود که اگر رشد ارزش معاملات نیز چاشنی آن شود، تلاش عرضه کنندگان را خنثی خواهد کرد و بورس به رشد خود ادامه می دهد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها