|
کدخبر: 283787

کریپتوکارنسی و ارز دیجیتال چه تفاوتی با هم دارند؟

کریپتوکارنسی نسل جدیدی از پول که در دهه اخیر بسیار رایج شده است، اکنون با عنوان‌هایی مثل ارز دیجیتال و رمز ارز شناخته می‌شود. در این مقاله قصد داریم به طور عمیق به مفهوم ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی بپردازیم.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال شکل دیجیتال ارز فیات است که در کیف پول خود حمل می‌کنید یا از دستگاه خودپرداز برداشت می‌کنید. این همان ارزی است که توسط یک مرجع حمایت می‌شود به عنوان مثال بانک مرکزی هند قصد دارد رمز ارز ملی دیجیتال هند را در سال 2023 برنامه ریزی و راه اندازی کند. 

کریپتوکارنسی چیست؟

کریپتوکارنسی، ارزی است که توسط یک شخصیت مرکزی پشتیبانی نمی‌شود، اما قدرت خرید خود را از جامعه کاربران خود می‌گیرد. از نظر فنی، آنها تکه‌هایی از کد هستند که توسط «استخراج» ایجاد می‌شوند و از طریق یک دفتر کل دیجیتال به نام بلاکچین مدیریت می‌شوند تا از شفافیت در هر مرحله اطمینان حاصل شود. همان طور که شمانیوز اشاره کرده است، کریپتوکارنسی یک ارز کاملاً مجازی است، به این معنی که دارایی فیزیکی رسمی ندارد و در پایگاه داده بلاکچین ثبت و ذخیره می‌شود. این رایج‌ترین تعریفی از کریپتوکارنسی است که معمولاً استفاده می‌شود و برای دارایی‌هایی مانند بیت کوین اعمال می‌شود.

تفاوت ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی

اکنون که در مورد آنها می‌دانیم، در اینجا پنج تفاوت عمده بین ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی بررسی می‌کنیم.

1. تمرکز

بزرگترین تفاوت ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی این سوال است که چه کسی بر ارزش پولی دارایی‌های شما کنترل دارد. در مورد ارز دیجیتال، این بانک مرکزی در کشورها یا فدرال رزرو در ایالات متحده به همراه دولت، بانک‌ها و سایر واسطه‌ها خواهد بود که باید برای تعیین ارزش ارز مورد نظر گرد هم می‌آیند. از سوی دیگر، کریپتوکارنسی از استخراج تا مالکیت و انتقال دارایی‌های رمزنگاری شده از یک رویه شفاف پیروی می‌کنند. ارزش آن نیز مستقل از مقامات بانک مرکزی و مشکلات ژئوپلیتیک منطقه‌ای است.

2. رمزگذاری

علاوه بر شفافیت، کریپتوکارنسی در بحث رمزگذاری نیز بر ارز دیجیتال غلبه می‌کنند. ارزهای دیجیتال اساساً پول نقد الکترونیکی هستند که برای رمزگذاری آنها به هیچ روش بومی خاصی نیاز ندارند. از سوی دیگر کریپتوکارنسی روی یک بلاکچین ذخیره می‌شوند و خود کوین‌ها در کیف پول‌هایی ذخیره می‌شوند که امنیت سایبری بسیار بالاتری را ارائه می‌دهند. همچنین انتخاب صرافی ارز دیجیتال مناسب که بهترین ویژگی‌های امنیتی و طیف گسترده‌ای از ارزها را برای تراکنش ارائه می‌دهد، نیاز اولیه برای تراکنش با استفاده از ارزهای دیجیتال است.

3. شفافیت

بزرگترین حامیان کریپتوکارنسی به شفافیت ارائه شده توسط این پلتفرم اشاره می‌کنند. به لطف وجود یک دفتر کل غیرمتمرکز تمام جزئیات مربوط به تراکنش‌های ارزهای دیجیتال بلاکچین (کریپتوکارنسی) ثبت می‌شوند اما در نقل و انتقال ارز دیجیتال بنا به تعریف اول، تنها مقامات بانکی به همراه فرستنده و گیرنده در تراکنش مشارکت دارند.

در صورت تضاد بر سر هر دارایی، مدیریت ارزهای دیجیتال آسان‌تر است زیرا سوابق آن برای همه افراد موجود است، در حالی که ارزهای دیجیتال می‌توانند در صورت بروز هر گونه تضاد با موانع اداری و سایر مشکلات همراه باشند. این تمرکززدایی داده‌ها در واقع یکی از نیروهای محرکه است که منجر به پذیرش رمز ارزها در سراسر جهان می‌شود.

4. ثبات

ارز دیجیتال که نسخه فیات ارز تایید شده است و توسط اکثریت قریب به اتفاق مردم معامله می‌شود، به دلیل پذیرش گسترده‌تر در بازار جهانی معمولاً پایدار است و مدیریت آن نیز نسبتاً آسان است. این به نوبه خود، در مقایسه با فناوری جدیدی مانند کریپتوکارنسی که جذابیت بیشتری پیدا کرده است هنوز رایج نشده است.

علاوه بر این، نوسانات قیمت رمزارز‌ها جنبه دیگری است که مانع از ثبات آن می‌شود زیرا فناوری و ویژگی‌های جدید به این معنی است که به آرامی اما به طور پیوسته در حال جلب توجه است.

5. قانونی بودن

اکثر کشورها اکنون نگاهی به قانونی بودن و پذیرش رمز ارزها دارند. از آنجایی که توسط هیچ نهاد حاکم پشتیبانی نمی‌شوند اکثر چارچوب‌های سنتی هیچ ارزشی برای آنها قائل نیستند. با این حال، افزایش سریع تعداد سپرده‌گذاران و موارد استفاده مختلف از بلاک چین امروز و متاورس آینده که در آن تنها روش پرداخت ارزهای رمزنگاری شده باقی می‌ماند، به این معنی است که نوعی بحث در مورد قانونی بودن کریپتوکارنسی خیلی زود اتفاق می‌افتد. در حال حاضر کشورهای سراسر جهان در حمایت از ارزهای فیات خود بسیار با ثبات و پایبند هستند.

جمع بندی

ممکن است ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی یکی به نظر برسند، اما معنای آن‌ها با هم متفاوت است. ارز دیجیتال به هر ارزی که ماهیت دیجیتال داشته باشد، گفته می‌شود. از سوی دیگر، کریپتوکارنسی یا رمزارز، ارزی است که بر بستر بلاکچین یا یک محیط رمزنگاری شده ایجاد شده است. شاید اصطلاح رمزارز برای اشاره به این دسته از ارزها مناسب‌تر باشد اما عبارت «ارز دیجیتال» به عنوان ترجمه و جایگزینی برای کریپتوکارنسی جا افتاده است. اکنون که می‌دانید کدام جنبه از ارزهای دیجیتال و کریپتو به نفع و علیه آنها کار می کند، می‌توانید بین این دو انتخاب آگاهانه داشته باشید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها