|
کدخبر: 283367 افسانه سالاری

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛

اظهار نظر عجیب یک نماینده مجلس درباره بازار ارز/ رسانه‌ها دلار را گران کردند! / کسری بودجه ام المفاسد اقتصاد است

محبی نجم‌آبادی؛ نماینده مردم سبزوار گفت: ما معتقدیم ام المفاسد و ام‌المصائب مسیر اقتصادی کشور، کسری بودجه است؛ به همین دلیل دولت و مجلس باید مصارف را واقعی‌تر کند. در حال حاضر فروش نفت کشور واقعی شده و به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسیده است.

اقتصاد اظهار نظر عجیب یک نماینده مجلس درباره بازار ارز/ رسانه‌ها دلار را گران کردند! / کسری بودجه ام المفاسد اقتصاد است

مسئله گرانی مداوم دلار این روزها صدر اخبار رسانه‌ها و فضای مجازی است. دولت در ابتدای افزایش نرخ، بسته‌های حمایتی شامل گواهی اوراق ارائه کرد که مثمرثمر نبود. کارشناسان عملکرد بانک مرکزی را نامناسب دانستند و فشارها به حدی بود که علی صالح‌آبادی استعفا داد. عده‌ای دیگر نیز وضعیت دلار و افزایش نرخ یک شبه آن را به اعتراضات اخیر ربط دادند. البته مسئولان ادعا می‌کنند مشکلی در تامین ارز مورد نیاز کشور وجود ندارد اما شنیده‌ها از میدان فردوسی عکس این موضوع را نشان می‌دهد. کسری بودجه نیز از سوی دیگر اقتصاد کشور را دچار بحران کرده است و باید دید دولت در بودجه ۱۴۰۲ چه تدبیری برای این موضوع مهم اندیشیده است. پیرامون مشکلات ارزی و بودجه کشور با بهروز محبی نجم‌آبادی؛ نماینده مجلس یازدهم گفتگو کردیم. در ادامه همراه گسترش نیوز باشید.

بهروز-محبی

جسارت دولت سیزدهم درباره ارز ترجیحی!

بهروز محبی نجم‌آبادی؛ نماینده مرد سبزوار در ابتدا عنوان کرد: اکنون بیش از نیاز کشور، ارز موجود اما متاسفانه در کشور با برخی از مسائل مواجه هستیم که آسیب‌زننده است. ادامه یافتن اغتشاشات و رفتار مبتنی بر خرابکاری که در دستور کار آن‌ها است، از قبیل اقدامات ذکر‌ شده به حساب می‌آید. شایعات بی مبنا وجود دارد که عده‌ای را واردار می‌کند پولشان را از بانک‌ها بردارند و به ارز تبدیل کنند. افراد را در فضایی قرار می‌دهند که به بانک‌ها و حاکمیت اعتماد نکنند. این موضوع ضربه‌های مهلکی را به مردم می‌زند. قیمت ارز قطعا این‌گونه نمی‌ماند اما در این میان عده‌ای دلار ۴۴ هزار تومانی را می‌خرند و ممکن مجددا قصه‌ای مشابه بازار سرمایه بر سر عده‌ای بیاید و مردم باید مواظب باشند. کشور ارز و نفت کافی برای فروش دارد و جای نگرانی نیست.

او افزود: جهان ثبات جمهوری اسلامی را کاملا تایید کرده و اتفاقا در دوره‌ای هستیم که دیگر نمی‌گویند همه گزینه‌ها روی میز است، یا بحث حمله به ایران مطرح باشد. همه می‌دانند جمهوری اسلامی کشور با ثباتی به شمار می‌آید که در مسیر سازندگی قرار گرفته است. زمانی که کشوری جرات می‌کند در چنین دوران سختی ارز ترجیحی را حذف کند؛ یعنی قصد حذف رانت‌ها را دارد. زمانی که نام تمام افرادی که تسهیلات می گیرند را روی نمایشگر نمایش می‌دهند و به مردم اعلام می‌شود؛ یعنی کشور در حال حرکت به سمت شفافیت است. البته چنین دولتی باید مراقبت کند و هوای مردم را در کوتاه مدت نیز داشته باشد و نگذارد ضربه‌ای بخورند. کسانی که این کارها را انجام می‌دهند باید بدانند رفتارشان به طبقات محروم و اقتصاد ضربه وارد می‌کند. در یک کشور عربی معمولی اگر بخواهید معامله‌ای انجام دهید اجازه نمی‌دهند پولشان را به راحتی از کشور خارج کنید؛ یعنی قوانین سختگیرانه‌ای برای این کار وجود دارد. در کشور ما نیز به زودی مجلس با مالیات بر عایدی سرمایه جلوی چنین سوداگری‌ها را خواهد گرفت.

رسانه‌ها دلار را گران می‌کنند!

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با طرح این سوال که چرا عده‌ای پولشان را ۲ یا ۳ خودرو می‌خرند، خاطرنشان کرد: در کشور یک میلیون و پانصد موتور خودرو و ۳ میلیون و پانصد بدنه تولید می‌کنیم که به سرعت در تلاش برای نزدیک کردن این میزان فاصله هستیم. تا ۲سال آینده افراد به راحتی می توانند خودرو مورد نظر خود را تهیه کنند اما چه اتفاقی افتاده که چنین تحملی نداریم و تعادل بر هم خورده؟ چرا عده‌ای از گپ ایجاد شده سوءاستفاده می‌کنند؟ مردم در چنین زمینه‌هایی باید هوشیار باشند. البته دولت نیز باید جلوی سوداگران را بگیرد و برنامه‌هایش را مانند سایر کشورهای اقتصادی دنیا تدوین کند. در اقتصادهای بزرگ جهان مالیات‌های سنگینی بر سوداگران وضع می‌شود؛ برای مثال استاد دانشگاه حق‌التدریسی در آمریکا ۴۷ درصد مالیات می‌پردازد که پول از سقفی که حقوق می‌گیرد اضافه‌تر نشود. چرا در کشور ما مالیات این‌گونه است؟ چرا مالیات‌گریزی به شکل گسترده وجود دارد که این دولت مجبور شود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار موجودی جدید اضافه کند؟

محبی نجم‌آبادی حرکت‌های دولت سیزدهم را مثبت ارزیابی و بیان کرد: فضای خاصی بین خبرگزاری‌هایی که نام خود را نیز اقتصادی گذاشتند، به وجود آمده است. این رسانه‌ها می‌خواهند هرروز شعله اغتشاشات را روشن‌ نگه دارند و تیترهایی مانند «سلام دلار به عدد ۴۰ هزار تومان» را می‌زنند. این ناجوانمردی است و آن‌ها فکر نکنند که رقبای خود را به این شکل حذف می‌کنند یا کار درستی انجام می‌دهند بلکه بالعکس! خود این رسانه‌ها هم می‌دانند همه این اقدامات و گرانی‌ها در کشور عقبه‌ای ندارد. ارز به اندازه کافی برای فروش وجود دارد و امیدواریم با همراهی قوا اتفاقات خوبی برای مردم رقم بخورد.

وعده جدید برای بهبود اقتصاد کشور

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شرایط حاکم بر بودجه را خاص دانست و تصریح کرد: ما معتقدیم ام المفاسد و ام‌المصائب مسیر اقتصادی کشور، کسری بودجه است؛ به همین دلیل دولت و مجلس باید مصارف را واقعی‌تر کند. در حال حاضر فروش نفت کشور واقعی شده و به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسیده است و شرایط کشور در حالت معمول به سر می‌برد. نمیدانم چرا عده‌ای اصرار دارند کشور را بحران‌زده نشان دهند؛ البته به زودی از این مسیر نیز عبور خواهیم کرد. همه از عقبه و صادرات کشور مطلع هستند؛ برای نمونه مبادلات تجاری ما با ارمنستان از ۲۷۰ میلیون دلار به ۷۰۰ میلیون دلار رسیده و افق ۳ میلیاردی نیز برای آن تعریف شده است. به طور کلی کشور مسیر درستی را طی می‌کند اما باید مراقبت کنیم. بارها به آقای رئیسی گفته‌ایم یک مقدار باید با برنامه‌های کوتاه مدت، رفاه عمومی و سبد کالای مردم را هم در نظر گیرند و بهبود بخشند. تا ۳ سال آینده در بحث خودرو و مسکن به نتایج مثبتی خواهیم رسید. در ماه‌های اخیر میزان تولید یکی از شرکت‌های خودرویی کشور از ۱۰ هزار به ۱۵ هزار رسیده است؛ این یعنی عرضه کالاها کاملا مشخص و با سرعت در حال افزایش است. اگر بتوانیم سالانه ۳ میلیون خودرو تولید کنیم قطعا اتفاقات مثبت دیگری نیز رقم خواهد خورد.  

 

  • علیرضا ارسالی در

    بروخونه خانمت اش کشک درست کرده ناکارامدی بیسوادی خودتان کردن دیگران نندازین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها