|
کدخبر: 283180 افسانه سالاری

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛

توجیه دولت مجلسی‌ها را قانع نکرد / برای کنترل تورم چه اقداماتی انجام شد؟

ولی‌الله فرزانه؛ نماینده مجلس گفت: گزارشاتی که وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی ارائه کرده‌اند، مجلس را قانع نکرده است. مجلسی‌ها معتقدند در میدان و بطن جامعه اتفاق دیگری در حال رخ دادن است و با گزارشاتی که دولت ارائه می‌کند همخوانی ندارد.

اقتصاد توجیه دولت مجلسی‌ها را قانع نکرد / برای کنترل تورم چه اقداماتی انجام شد؟

تنظیم و تدوین برنامه هفتم توسعه با تقدیم بودجه ۱۴۰۲ مصادف شده است. این در حالی است که ارائه بودجه خود چالش‌های فراز و نشیبی را طی کرده است تا بالاخره صبح دیروز تقدیم مجلس شد. از جزئیات این بودجه پر حاشیه و  برنامه هفتم توسعه هنوز خبری نیست. به نظر می‌آید اگرچه ۳۰ درصد از برنامه ششم توسعه بیشتر محقق نشده اما مجلسی‌ها دیگر راغب به تمدید این برنامه نیستند. پیش از این بحث تقدم و تاخر بودجه و برنامه هفتم توسعه مطرح بود و نظرات متفاوتی بر سر آنکه کدام یک باید در اولویت تصویب قرار گیرد، وجود داشت. عده‌ای معتقد بودند برنامه هفتم توسعه باید هرچه سریعتر تصویب شود؛ چرا که تمدید دوباره برنامه ششم دیگر جایز نیست. عده‌ای دیگر نیز معتقد بودند بودجه و حساب دخل و خرج دولت از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. اما واقعا تنظیم بودجه اولویت داشت یا برنامه هفتم توسعه؟ کارشناسان چه می‌گویند؟ تداخل این دو موضوع از یکسو و پیچیدگی بودجه به سبب کسری از سوی دیگر دولتی‌ها را دچار بحران کرده است. در این میان نرخ افزایشی دلار، سکه و طلا نیز وزیر اقتصاد را ملزم به پاسخگویی کرده است. بازارهای مالی هر روز رو به صعود هستند و دولت پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این موضع ندارد. مهار بازار ارز برای دولت و بانک مرکزی سخت شده و باید منتظر باشیم و ببینیم بودجه ۱۴۰۲ چقدر به افزایش قیمت‌ها و روند صعودی دامن می‌زند. پیرامون این مسائل گسترش‌نیوز با ولی‌الله فرزانه؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفتگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

فرزانه۱

پیوستگی بودجه به برنامه هفتم توسعه

ولی‌الله فرزانه؛ نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در دولت ستاد بودجه‌ای تشکیل شده است که معمولا مشابه آن در سازمان برنامه و بودجه شکل می‌گیرد. متاسفانه بودجه امسال با پایان برنامه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ششم توسعه تداخل داشته است. اخیر این بحث که برنامه توسعه تقدم دارد یا بودجه در جلسات دولت مطرح بوده است. تمام تلاش دولتی‌ها  این بود که اهداف کمی برنامه هفتم توسعه را تدوین کنند و در چارچوب آن بتوانند بودجه سال ۱۴۰۲ را نیز با این برنامه تطبیق دهند. این کمیته یا ستاد آن‌طور که به کمیسیون برنامه و بودجه ابلاغ شده در حال فعالیت است و این ۲ برنامه همزمان با یکدیگر در دستور کار قرار گرفته‌اند.

او افزود: پیش از این برنامه ششم یکسال تمدید شده و دولت دیگر قصد تمدید آن را ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که با وجود اجرایی شدن تنها ۳۰ درصد برنامه ششم توسعه چرا تمدید نمی‌شود، بیان کرد: بحث تحقق و عملکرد ۲ بحث جداگانه است. برنامه‌ای که منقضی شده و مهلت آن به اتمام رسیده، باید از نو تنظیم شود. با وجود محقق شدن ۳۰ درصدی برنامه مذکور تمدید آن دیگر جایز نیست. امسال نیز قرار برنامه هفتم را دولت به مجلس تقدیم کند.

توضیحات آقای وزیر توجیه‌کننده نبود

فرزانه در توضیح گرانی‌های اخیر دلار، طلا و تورم بی‌سابقه اخیر خاطرنشان کرد: در جلسه یکشنبه مجلس، وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی توضیحاتی دادند. اگرچه در این باره رییس مجلس جمع‌بندی کوتاهی داشت و در جلساتی سران قوا نیز پیگیر تورم هستند، اما پیشنهاد نمایندگان مجلس این بود که خروجی جامع‌تری از گزارش ارائه‌ شود و توسط وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی مطرح شود. این گزارش باید جمع بندی از اتفاقاتی باشد که در حال وقوع است یا در آینده شاهد خواهیم بود. احساس می‌شود گزارشاتی که وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی ارائه کرده‌اند، مجلس را قانع نکرده است. مجلسی‌ها معتقدند در میدان و بطن جامعه اتفاق دیگری در حال رخ دادن است و با گزارشاتی که دولت ارائه می‌کند، همخوانی ندارد. بنابراین نمایندگان همچنان پیگیر پیدا کردن علت تورم هستند و دولتی‌ها نیز باید چارچوبی را با یک جمع‌بندی مناسب به مجلس ارائه دهند. ظواهر امر نشان می‌دهد رئیس مجلس از استدلالات راضی نبوده است.

او در پایان پیرامون اخطار گرفتن مسئولان مرتبط با تورم فعلی تصریح کرد: وزیر اقتصاد در مرز استیضاح قرار گرفته و ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس برای استیضاح آقای وزیر امضا کردند و در نوبت بررسی است.

 

  • ناشناس ارسالی در

    نمایندگان مجلس هم بی تقصیر نيستند، فشار این گرانی ها فقط به اقشار نیازمند بخصوص خانواده های معلولین شدید و خیلی شدیدفاقد درامد، چرا نمایندگان مجلس اعتباری برای ا جرای کامل ماده27 قانون حمایت از معلولان اختصاص نمی دهند تا مقداری مشکلات خانواده های معلولین شدید و خیلی شدیدفاقددرامد ک استه شود اینکه نمیشه همش به فکر بازنشستگ ان و فرهنگیان بود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها