|
کدخبر: 282378

پول از جیب‌ها حذف شد

اکنون ۹۶ درصد تراکنش‌ها و ۹۸ درصد خدمات بانکی، غیرحضوری انجام می‌شود و پول از جیب‌ها حذف شده است.

اقتصاد پول از جیب‌ها حذف شد

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان این مطلب و اینکه ورود نوآوری به بانکداری ایران به دهه ۷۰ خورشیدی برمی‌گردد، گفت: صدور کارت بانکی در این دهه انجام شد.

مهران محرمیان افزود: در دهه ۸۰، اتصال بانک‌ها به یکدیگر و راه‌اندازی سامانه‌های شتاب، پایا و ساتنا انجام شد و در پایان دهه ۹۰، منظومه ارتباطات بین‌بانکی به خوبی شکل گرفت.

او دهه ۹۰ خورشیدی را دهه تراکنش نامید و اضافه کرد: در این دهه، حذف ارتباطات فیزیکی کلید خورد و به‌طور خاص پول از جیب‌ها حذف شد و ابزارهای پرداخت الکترونیکی به‌تدریج گسترش پیدا کرد و دیگر نیازی به حمل پول نقد نبود.

به باور محرمیان، دهه ۱۴۱۰ دهه نظارت است و باید به نحو مناسب، تراکنش‌ها را به سمت الکترونیکی شدن برد؛ اکنون ۹۶ درصد تراکنش‌ها و ۹۸ درصد خدمات بانکی، غیرحضوری انجام می‌شود و پول از جیب ها حذف شده است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی که در در پنل «حکمرانی دیجیتال در نظام بانک و بیمه» در سالن همایش‌های کتابخانه ملی سخن می‌گفت، یادآور شد که هر ایرانی روزانه پنج تراکنش بانکی دارد و روزانه ۴۰۰ میلیون تراکنش بانکی در کشور انجام می‌شود.

وی درباره میزان تراکنش‌های بانکی تصریح کرد: در حدود ۵۰ هزار همت (هزار میلیارد تومان)، در سامانه‌های بین‌بانکی جابه‌جا می‌شود که ۱۳ هزار همت آن در شبکه شتاب است. همچنین در ۶ ماهه نخست امسال در سامانه ساتنا بالغ‌بر ۱۶ هزار همت تبادل شده که تعداد و مبلغ آن همچنان رو به افزایش است.

به گفته محرمیان، در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۱ بالغ‌بر ۴۵ میلیارد تراکنش انجام شده است؛ از سوی دیگر در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۰ بالغ‌بر سه هزار همت تراکنش در شاپرک انجام شده که این رقم در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۱ به ۴ هزار همت رسیده که به لحاظ مقداری، ۲۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

فین‌تک‌ها سپرده‌گیری نکنند

این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره فرآیند نظارت‌ها خاطرنشان کرد: در زمان خارج شدن پول از حساب، نگران تقلب هستیم و در اینجا سامانه‌های کشف تقلب به میان می‌آید اما در حوزه کشف تقلب آنجا که باید باشیم، نیستیم.

او در این‌باره اظهار داشت: زمانی که پول می‌خواهد وارد حساب شود، سیستم‌های پولشویی وسط می‌آید. بانک‌ها در این زمینه حرکت کرده و رو به جلو هستند و بانک مرکزی هم محصولات خود را عرضه می‌کند. به‌طور قطع اگر سلامت بانکی رعایت شود شبکه بانکی با ریسک‌های بزرگتری روبه‌رو خواهد شد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به فعالیت فین‌تک‌ها در کشور، خاطرنشان کرد: همه فکر می‌کنند برای هر کاری باید مجوز بگیرند در حالیکه در این مسیر چه با مجوز و چه بی‌مجوز اگر وارد این عرصه شدند باید از هرگونه خلق پول خودداری کنند چون موجب افزایش تورم می‌شود.

محرمیان به دارندگان فین‌تک‌ها و ابزارهای دیجیتال بانکی توصیه کرد که رد پول خود را در کارشان گم نکنند چراکه موضوع پولشویی پیش آمده و فرد مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

او سپرده‌گیری را نیز مهم برشمرد و گفت: متاسفانه افرادی که وارد فین‌تک‌ها شدند شروع به سپرده‌گیری کردند ولی الان دچار ریسک شده‌اند و باید پاسخگو باشند.

ارسال نظر