|
کدخبر: 281936

توصیه مهم به خریداران سکه / قیمت ها نزولی می شود؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در هفته‌ای که گذشت، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا اوج قیمتی خود را طی سال‌های اخیر تجربه کرده، از اندکی کاهش قیمت در آخرین معاملات پایانی هفته (نسبت به اوج خود که به مرز ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم نزدیک شد) خبر داد و تاکید کرد که به شرط اجرای سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز، کنترل قیمت اوراق سکه و تزریق سکه به بازار، باتوجه به اینکه تقاضای کاذب عجیب در بازار هنوز وجود ندارد، کاهش قیمت‌ها طی دو هفته آینده محتمل است؛ توصیه ما این است که مردم فعلا به بازار ورود نکنند.

اقتصاد توصیه مهم به خریداران سکه / قیمت ها نزولی می شود؟

نادر بذرافشان در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: در طول این هفته نیز نوسان اونس جهانی طلا را داشتیم؛ به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت که تا روز چهارشنبه روند افزایشی بین هشت تا ۱۱ دلاری برای هر اونس طلا وجود داشت اما از بعد از ظهر روز چهارشنبه به‌بعد روند کاهشی آغاز شد و بدین ترتیب در مجموع در طول هفته هر اونس طلا کاهش حدودا ۱۷ دلاری را تجربه کرد؛ اما در بازارهای داخلی از ابتدای هفته تا پایان آن نوسان‌ نرخ ارز در بازار سبب منجر به نوسان افزایشی قیمت سکه و طلا در بازار شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: این نوسان افزایشی بگونه‌ای بود که هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۷۰ هزار تومان افزایش به نسبت ابتدای هفته در آخرین معاملات پایانی هفته، هفت میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با حدود ۱۴ هزار تومان افزایش یک میلیون و ۷۱۵ هزار تومان قیمت داشت. سکه‌ها نیز در این هفته در مقطعی افزایشی پیش رفتند اما سپس در روزهای پایانی کمی از اوج خود (در اواسط هفته که به مرز ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم نزدیک شد) فاصله گرفت اما در مجموع انواع قطعات سکه هفته را نسبت به ابتدای آن، افزایشی به پایان رساندند.

وی تصریح کرد: این نوسان‌های افزایشی قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی ناشی از خبرهای سیاسی- اقتصادی در سطح دنیا و بخش عمده آن نوسان‌های افزایشی نرخ ارز در بازار داخل بوده است که طی هفته از کانال ۳۷ هزار تومان به کانال ۳۸ هزار تومان صعود کرد و در نوسان بود، اما در پایان هفته نسبت به اوجی که در روز سه‌شنبه به خود گرفته بود، فاصله گرفت و کاهش اندکی را تجربه کرد، بدین ترتیب قیمت سکه و طلا نیز نسبت با اندکی کاهش مواجه شد و همانطور که اشاره شد، از اوج خود فاصله گرفت اما در مجموع هفته (نسبت به ابتدای هفته) افزایشی بوده است.

۲ تا ۵ درصد تقاضا بیشتر شد اما تقاضای کاذب در بازار دیده نشد

بذرافشان در رابطه با وضعیت تقاضا در این هفته به دنبال سیر صعودی قیمت‌ها در بازار، گفت: در این هفته حدود دو الی پنج درصد تقاضا نسبت به هفته پیش از آن افزایش داشت اما آن تقاضاهای کاذب در دوره‌های مشابه گذشته که تا ۲۰ و ۳۰ درصد هم گاهاً افزایش تقاضا در بازار شکل می‌گرفت، در این هفته دیده نشد. با توجه به نوسان افزایشی نرخ ارز، سکه و طلا کمی تقاضا بیشتر شد که طبیعی است و تقاضای چندان خاصی نیست که تاثیرگذار در قیمت‌ها باشد. خوشبختانه تقاضاهای کاذب و التهاب در بازار در این هفته نداشتیم و بازار روال عادی خود را طی کرد.

افزایش‌ قیمت‌ها بگونه‌ای بوده که سابقه نداشته و از همین روی به لحاظ روانی در جامعه تاثیر گذار بوده است؛ اما با صحبت‌هایی که پیرو سیاست‌های بانک مرکزی مطرح است، چنانچه عملی شود، آرام شدن بازار طی هفته‌های پیش‌رو نیز محتمل است و منجر به کمی کاهش قیمت‌ها خواهد شدرئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: اما بهرحال مردم متاثر از اینکه این افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد شد یا نه شدند و شرایط بازار بگونه‌ای است که همه نگران از این هستند افزایش‌ها بیشتر می‌شود؟ یا بصورت کلی چه اتفاقی برای بازار خواهد افتاد؛ چراکه طی یک ماه افزایش حدودا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برای سکه تمام یا در ربع سکه که حدوداً سه میلیون تومان افزایش را در این مدت تجربه کرده و بیشترین حباب هم متلعق به ربع سکه‌است، مردم را نگران کرده است.

دو عامل اصلی افزایش قیمت‌ سکه

این مقام صنفی  تاکید کرد: در حقیقت نیز این افزایش‌ قیمت‌ها بگونه‌ای بوده که سابقه نداشته و از همین روی به لحاظ روانی در جامعه تاثیر گذار بوده است؛ اما صحبت‌هایی که پیرو سیاست‌های بانک مرکزی مطرح است، چنانچه عملی شود، آرام شدن بازار طی هفته‌های پیش‌رو محتمل است و منجر به کاهش قیمت‌ها خواهد شد. عرضه اوراق سکه در بورس کالا در ابتدا خبر خوبی بود؛ به‌ویژه اینکه در عرضه‌های اولیه با فاصله قیمت بیشتر (پایین‌تر) از قیمت بازار عرضه می‌شد  که منجر به ثبات قیمت‌ها و حتی کاهش قیمت‌ سکه در بازار هم شد و نقش چشمگیری داشت. اما سپس قیمت این اوراق به‌مرور به قیمت سکه در بازار نزدیک‌تر شد که خود این موضوع حدود ۳۰ درصد در کنار نوسان افزایشی نرخ ارز بر افزایش قیمت سکه در بازار آزاد دامن زد. از نظر بنده این دو عامل بیشترین تاثیر را در افزایش قیمت‌ها این روزهای بازار داشت و قیمت‌ها به اوج خود رسید که بی‌سابقه بوده است.

 مردم فعلا به بازار ورود نکنند

بذرافشان خاطر نشان کرد: توصیه ما به مردم این است در شرایط فعلی بازار که قیمت‌ها به‌دور از ثبات و در اوج هستند، به این بازارها ورود نکنند و اجازه دهند قیمت‌ها به ثبات نسبی برسد.   زمانیکه قیمت‌ سکه در کانال ۱۵ میلیون تومان قرار داشت و یکماهی ثبات نسبی خود را حفظ کرد، اعلا کردیم که مردم نگران نباشند و به‌راحت به معاملات خود بپردازند اما اکنون که قیمت‌ها در اوج است و همچنان ممکن است، نوسان خاصی در بازار شکل گیرد، مردم فعلا ورود نکنند و معاملات خود را به زمانی که قیمت‌ها به ثبات نسبی خوبی رسید، موکول کنند.

چنانچه سیاست‌ها و اعلام نظرهایی همچون تزریق سکه به بازار، کنترل نرخ ارز در بازارهای داخلی و افزایش فاصله قیمت اوراق نسبت به قیمت بازار  (پایین‌تر) عملی شود، می‌تواند نقش مهمی در مدیریت و ایجاد ثبات بازار داشته باشدرئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: چنانچه سیاست‌هایی که شنیده می‌شود بانک مرکزی در نظر دارد اجرایی کند تا کنترل و ثبات قیمت‌ها محقق شود، عملی شوند. می‌توان به برگشت آرامش به بازار امیدوار بود. چنانچه سیاست‌ها و اعلام نظرهایی همچون تزریق سکه به بازار، کنترل نرخ ارز در بازارهای داخلی و افزایش فاصله قیمت اوراق نسبت به قیمت بازار  (پایین‌تر) عملی شود، می‌تواند نقش مهمی در مدیریت و ایجاد ثبات بازار داشته باشد.

وی برای بازار هفته‌ آینده پیش‌بینی کرد: بنابراین با اجرایی شدن سیاست‌ها، باتوجه به اینکه تقاضای کاذب در بازار نیست و توصیه می‌کنیم که مردم صبور باشند و در این التهاب‌ها به بازار ورود نکنند، طی دو هفته آینده احتمال اینکه روند ثبات و اندکی کاهش داشته باشیم، به اعتقاد بنده وجود دارد.

این مقام صنفی در رابطه با آخرین قیمت‌های معاملاتی در پایان این هفته و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۱۲۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته ۱۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با ۵۰ هزار تومان افزایش ۱۷ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه و ربع سکه نیز در این هفته به ترتیب ۸۰ هزار تومان (نیم سکه) و ۷۰ هزار تومان (ربع سکه) افزایش قیمت داشته و به ترتیب ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و هشت میلیون و ۹۷۰ هزار تومان معامله شده‌اند. سکه‌های یک گرمی نیز با ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.

بذرافشان ادامه داد: همانطور که اشاره شد، هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۷۰ هزار تومان افزایش قیمت به هفت میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۴ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته یک میلیون و ۷۱۵ هزار تومان دادوستد شد. آخرین قیمت ثبت شده برای هر اونس طلای جهانی ۱۷۷۹ دلار است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پابان در رابطه با وضعیت فعلی حباب سکه باتوجه به این قیمت‌ها، گفت: طبق آخرین معاملات هر قطعه سکه حدود دو میلیون و ۵۰ هزار تومان دارای حباب است که نسبت به میزان آن در روز چهارشنبه ۵۰ هزار تومان کمتر شده که تاثیر چندانی ندارد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر