|
کدخبر: 281889 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

بازگشت رونق به بازار سرمایه / صعود بورس به دلیل رشد دلار است؟

سهامداران بورسی بعد از گذشت مدت ها بازگشت رونق را به بازار شاهد هستند. در این گزارش به پیش بینی بورس برای هفته آینده و همچنین بررسی نمادهای تاثیر گذار بر بورس پرداخته ایم.

اقتصاد بازگشت رونق به بازار سرمایه / صعود بورس به دلیل رشد دلار است؟

بورس هفته گذشته را با سقوط سنگین ۱۹ هزار واحدی آغاز کرد اما در ادامه رنگ سبز به بورس برگشت و شاخص کل بورس با رشد ۱۰.۲۱ درصدی سهامداران را به روند بازار امیدوارتر کرد. در نهایت شاخص کل بورس در پایان هفته گذشته به عدد یک میلیون و ۴۷۲ هزار واحدی رسید و نسبت به روز گذشته افزایش ۴.۹ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

کپشیر، تاصیکو، کساپا نمادهای پر تقاضای آخر هفته بورس را به نام خود ثبت کردند. همچنین نمادهای انرژی۱، بوعلی، وسگلستا بیشترین عرضه را در بازار داشتند. غشان، غشصفا، ولغدر بالاترین افزایش قیمت را بین نمادهای بورسی به ثبت رساندند. غدشت، وصنا، کساوه نیز کمترین قیمت را بین نمادهای بورسی از آن خود کردند. غنوش، آبین، کروی بیشترین ورود پول حقیقی و نمادهای  فارس، فولاد، فملی بیشترین خروج پول حقیقی را در بازار به نام خود ثبت کردند. بورس در پایان هفته سنگین‌ترین صف خرید را در نمادهای تاصیکو، وسدید، کپشیر و سنگین صف فروش را نیز در نمادهای پرتو، رفاه، بپاس در تابلوی معاملات به ثبت رساند.

تاثیر زمان واریز سود سهام عدالت در بازار سرمایه

همچون گذشته خبرهای مربوط به سهام عدالت بر بورس تاثیر پر رنگ خود را بر بازار گذاشت. طبق اعلام پیمان حدادی مشاور رئیس سازمان بورس در خصوص زمان قطعی واریز سود سهام عدالت، قرار بر این شد که در مرحله نخست ۵۰۰ هزار تومان سود سهام عدالت تا پایان آذر یا در دو هفته اول دی ماه سال جاری، به حساب مشمولان سهام عدالت واریز شود.

در ادامه نیز گفته شد که سهامداران عدالت به ارزش اسمی ۵۳۲ هزار تومانی در مرحله اول ۵۰۰ هزار تومان سود در آخر آذر پرداخت می‌شود و در مرحله دوم در اسفند امسال یا اوایل فرردین سال آینده ۵۰۰ هزار تومان دیگر واریز خواهد شد. با این حساب سهامداران عدالت در مجموع یک میلیون تومان سود به اندازه ۲ برابر کل سود سال گذشته واریزی صورت می‌گیرد و به همین نسبت برای کسانی که سهام عدالت به ارزش یک میلیون تومان دارند، در هر مرحله از پرداخت، یک میلیون تومان سود به حساب‌شان واریز خواهد شد.

پیش بینی کارشناس بازار سرمایه درباره بورس در هفته آینده

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه درباره دلیل فعالان بازار به رشد اخیر بورس عنوان کرد: علت رشد ۹۰ هزار واحدی شاخص کل نرخ ارز نمی‌تواند باشد، به این دلیل که نرخ ارز از دو ماه پیش به صورت پیاپی و در یک شیب صعودی قرار گرفته بود و این اتفاق تازه‌ای برای بازار نیست. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که بورس از رشد دلار تاثیر گرفته است. تغییر رویکرد سازمان و نهادهای مدیریتی نسبت به بازار سرمایه و بورس باعث شد سه‌شنبه ۳ درصد و در روز پایانی معاملات هفته بیش از یک درصد شاهد افزایش شاخص کل بورس تهران باشیم. البته نباید انتظار داشت که این روند صعودی و رشدهای مداوم بر نماگر اصلی بورس همیشگی و ماندگار بماند.

این کارشناس بورسی معتقد است، به دلیل آثار تورمی در کشور و ساختار اقتصادمان در حال حاضر، انتظار می‌رفت شاخص کل بورس رکورد تاریخی خود در سال جاری را پشت سر می‌گذاشت. بنابراین می‌توان گفت بازدهی ۷ درصدی بورس از ابتدای سال جاری تا امروز به هیچ وجه قابل دفاع و مطلوب برای فعالان بازار سرمایه به حساب نمی‌آید. پیش بینی می‌شود، با توجه به نگاه تکنیکالی بر بورس پس از یک دوره رشد استراحت کوتاهی در انتظار بازار باشد. بنابراین هفته آینده اگر اصلاحی در بازار ببینیم، فقط برای استراحتی موقت و در ادامه رشد بیشتر برای بورس است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها