|
کدخبر: 281193

پیش بینی داغ از قیمت دلار (۱۹ آذر)

در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار در کانال ۳۶ هزار تومانی نوسان داشت. این اسکناس آمریکایی در آخرین معاملات روز پنجشنبه ۱۷ آذر در پله ۴ کانال ۳۶ هزار تومانی قرار گرفت. آیا روند دلار در هفته آینده کاهشی است؟

اقتصاد پیش بینی داغ از قیمت دلار (۱۹ آذر)

در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار در چهار پله ابتدایی کانال ۳۶ هزار تومان نوسان داشت. این روند روز شنبه در پله اول آغاز و با نوسانی اندک در آخر هفته در پله چهارم متوقف شده است.

برخی معامله‌گران افزایشی معتقدند دلار در کف کانال ۳۶ هزار تومانی کف‌سازی کرده است و پایین آمدن از محدوده فعلی مستلزم تزریق سنگین ارز توسط بازارساز یا سیگنال قوی خبری مثبت به بازار است.

برخی دیگر از فعالان بازار نیز می‌گویند شرایط فعلی بازار ارز برای خرید و فروش مساعد نیست و شرایط بازار شکیبایی بیشتری را طلب می‌کند.

۳۰ آذر پایان مهلت رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان است و به طور سنتی قسمتی از این ارز را تجار از بازار جمع می‌کنند. فعالان بازار می‌گویند این خریدها که در برخی مواقع با نزدیک به هزار تومان بیشتر از قیمت دلار در بازار صورت می‌گیرد، تاثیر زیادی بر قیمت دلار در روزهای آینده خواهد گذاشت.

کارشناسان بازار روند فعلی قیمت دلار را قابل توجه نمی‌دانند و معتقدند آنچه اکنون اسکناس آمریکایی را در بازار داخلی در کنترل دارد بانک مرکزی است و با وجود تصمیمات نهاد پولی کشور هر گونه پیش‌بینی برای قیمت دلار ناممکن است.

آن‌ها عامل تحریم‌ها، ناآرامی‌های اجتماعی، کاهش تولید، کاهش قابل توجه منابع ارزی، سیاست دستوری حاکم بر بازار و از همه مهم‌تر عامل تورم را از فاکتورهای اثرگذار بر افزایش قیمت دلار می‌دانند که فعلا از تورم و سایر کالاها و خدمات در کشور جا مانده است.

از سوی دیگر فعالان بازار نیز روند فعلی حاکم بر بازار را نزولی نمی‌دانند و معتقدند بازار بعد از این سکون روند صعودی به خود می‌گیرد.

دلار از سایر بازارها جا ماند

تحلیلگران مالی قیمت دلار را جامانده از تورم می‌دانند و معتقدند دلار نجابت به خرج داده است. بر أساس آمارهای هفت‌ماهه بانک مرکزی متوسط قیمت دلار و یورو نرخ فروش این دو نوع ارز در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۱۶.۴ و ۳.۵ درصد رشد داشته است.

در گزارش بانک مرکزی آمده است که در شهریور امسال متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا در بازار آزاد تهران ۳۱ هزار و۴۴۸ تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته به‌ ترتیب ۶.۳ و ۱۵.۳ درصد افزایش داشته است.

البته، حداقل و حداکثر قیمت فروش یک دلار آمریکا در ماه مذکور به ترتیب ۳۰ هزار و ۶۶۲ تومان و ۳۱ هزار و ۹۴۳ تومان اعلام شده است.

همچنین در مهر ماه سال جاری، متوسط قیمت فروش یک یورو در بازار آزاد تهران ۳۱ هزار و ۲۷۸ تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل ۴.۶ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱.۲ درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر، حداقل و حداکثر نرخ فروش یک یورو در ماه مذکور به‌ترتیب ۳۰ هزار و ۶۸۷ تومان و ۳۱هزار و ۷۵۲ تومان بوده است.

محاسبات بانک مرکزی نشان می‌دهد، در هفت ماهه ابتدایی امسال، متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا در بازار آزاد شهر تهران ۲۹ هزار و ۸۳ تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۱۶.۴ رشد داشته است.

بنابراین محاسبات، متوسط قیمت فروش یک یورو در بازار آزاد شهر تهران در این مدت نیز ۳۰ هزار و ۶۵۵ تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۳.۵ درصد رشد داشته است.

رشد ۳.۵ درصدی یورو در ۷ ماه

در حالی که مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری را ۴۷.۷ درصد و برای خانوارهای روستایی ۵۳.۲ درصد اعلام کرده اما دلار ۱۶.۴ درصد و یورو نیز ۳.۵ درصد رشد داشته است.

این آمار تاییدی است بر مدعای کارشناسان بازار. در شرایطی که در بازارهای داخلی با تورم بیش از ۵۰ درصدی دست و پنجه نرم‌می‌کنیم، نهاد پولی کشور قیمت دلار را با ارزپاشی و هر ابزار دیگری، در محدوده مشخصی نگه داشته است. این رانت حاصل از خرید وفروش دلار نصیب چه کسانی می‌شود؟

هر چند رئیس‌کل بانک‌مرکزی در حاشیه یک نشست تخصصی در خصوص تفاوت آمار تورم بانک مرکزی و مرکز آمار ایران گفت: محاسبات بانک‌مرکزی و مرکز آمار تفاوت‌هایی در مورد بازه زمانی و جزئیات محاسبات دارد اما با توجه به روندهای موجود شاهد کاهش تورم هستیم.

منبع: ايسنا

ارسال نظر