|
کدخبر: 281145

هشدار جدی بانک‌ها درباره وخیم‌تر شدن اقتصاد

 مدیرعامل بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان گفت کند شدن رشد اقتصاد و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان به‌راحتی اقتصاد را از مسیر خود خارج کرده و آن رکود سختی را که مردم نگرانش بودند به وجود می‌آورد.

بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا درمورد بدتر شدن شرایط اقتصاد در سال آینده میلادی به‌خاطر تأثیر تورم بر تقاضای مصرف‌کنندگان هشدار داده‌اند.

 جیمی دیمن، مدیرعامل بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان گفت مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها در شرایط خوبی به سر می‌برند، اما کند شدن رشد اقتصاد و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان به‌خاطر تورم بالا مانع ادامه این شرایط می‌شود.

 وی تأکید کرد:«این عوامل به‌راحتی اقتصاد را از مسیر خود خارج کرده و آن رکود سختی را که مردم نگرانش بودند به وجود می‌آورد».

 دیمن گفت مصرف‌کنندگان ۱.۵ تریلیون دلار پس‌انداز از برنامه‌های محرک اقتصادی دوران کرونا دارند، اما این رقم در اواسط سال آینده میلادی تمام خواهد شد. شاید فدرال رزرو به مدت ۳ تا ۶ ماه پس‌از افزایش نرخ بهره تا ۵ درصد متوقف شود، اما این اقدام هم برای مهار تورم بالا کافی نیست.

  بانک مرکزی آمریکا در ماه گذشته نرخ بهره را ۷۵ واحد افزایش داد و به ۳.۷۵ تا ۴ درصد رساند. این بانک اعلام کرد نرخ بهره را در اجلاس آینده کمتر بالا می‌برد.

 سهام بانک‌های بزرگ آمریکا یک روز پس‌از هشدار بانکداران ارشد درمورد خطر رکود اقتصاد سقوط کرد. ارزش سهام بانک آمریکا بیش‌از ۴ درصد، گلدمن‌ساکس و مورگان‌استنلی هرکدام بیش‌از ۲ درصد و سیتی‌گروپ بیش‌از ۱ درصد کاهش یافت.

 مدیرعامل بانک آمریکا به سرمایه‌گذاران گفت تحقیقات این بانک نشان می‌دهد رشد اقتصاد آمریکا در نیمه اول سال آینده میلادی منفی خواهد بود.

 مدیرعامل بانک گلدمن‌ساکس هم از کند شدن روند رشد اقتصاد خبر داد.

 برخی بانک‌های آمریکایی هم در حال کاهش کارکنان خود هستند. مورگان استنلی ۲ درصد از نیروی کار خود را کاهش داده است. حدود ۱۶۰۰ موقعیت شغلی در بانک‌های گلدمن و سیتی‌گروپ ازبین‌رفته است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر