|
کدخبر: 280742 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس بازار کار؛

کارگران ساختمانی در انتظار شنیدن خبر خوب / مشکل بیمه حل می شود؟

حاج اسماعیلی؛ کارشناس بازار کار گفت: میزان صدور پروانه‌های ساختمانی به دلیل مقطعی بودن کار در دوره‌ای از سال، کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه منابع اعتباری برای تامین بیمه کارگران ساختمانی با مشکل روبرو خواهد شود.

اقتصاد کارگران ساختمانی در انتظار شنیدن خبر خوب / مشکل بیمه حل می شود؟

همان اندازه که میزان حقوق در رضایت شغلی افراد نقش دارد، بیمه نیز اهمیت ویژه برای شاغلان است. با این حال باز هم کارفرمایانی هستند که از زیر بار هزینه آن برای نیروی کار شانه خالی می‌کنند. در این بین کارگران ساختمانی سالها است که با مشکل بیمه روبرو هستند. کارگرانی که با خطرات زیادی در حین کار مواجه هستند اما همچنان با مشکل قطع یا حذف بیمه روبرو هستند. خبرنگار گسترش نیوز با حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در این رابطه به گفتگو نشسته است که در ادامه می‌خوانیم.

اسماعیلی

صدور کارت مهارت برای کارگران ساختمانی

حمید حاج اسماعیلی؛ کارشناس بازار کار به خبرنگار گسترش نیوز گفت: از گذشته کارگران ساختمانی به دلیل اینکه کارفرمای مستقیمی نداشتند، برای استفاده از خدمات بیمه اجباری یا بیمه تامین اجتماعی مشکلات عدیده‌ای داشتند. این کارگران به صورت ثابت جایی کار نمی‌کردند و تحت عنوان یک کارفرمای مشخص نبودند. راهکارهای زیادی مثل صدور کارت مهارت در گذشته برای این کارگران در نظر گرفته شد که مراکز فنی حرفه‌ای برای کارگران ساختمانی صادر می‌کرد. این امر به شناسایی کارگران ساختمانی کمک کرد و در عین حال خود کارگران هم توانستند با این کار نهاد مربوطه را به لحاظ شکل گیری تشکل صنفی پیدا کنند.

یکی از بنگاه‌های فعال در کشور بخش ساختمانی است

وی افزود: براساس کارت مهارت قرار بر این شد که دولت و مجلس منابع لازم را برای کارگران ساختمانی فراهم کنند. بر این اساس قرار شد، درصدی از هزینه پروانه‌های ساختمانی که صدورش از طریق شهرداری‌ها و یا مراکز دیگر انجام می‌شود، به عنوان بیمه کارگران ساختمانی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود. با این کار کارگران از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده خواهند کرد. تعداد متقاضیان استفاده از بیمه در حوزه کارگران ساختمانی زیاد است به این خاطر که یکی از بنگاه‌های فعال در کشور بخش ساختمانی است.

این کارشناس روابط کار خاطرنشان کرد: کارگرهای زیادی تحت عنوان کارگر ساده، فنی یا مهارت دار در حوزه ساختمانی کار می‌کنند. تامین منابع برای بیمه کارگران در دوره‌هایی دچار مشکل شد. منابع مورد نیاز برای سازمان تامین اجتماعی از طریق سازمان‌هایی مثل شهرداری و غیره فراهم نشد و با محدودیتی برای استفاده از بیمه تامین اجتماعی در حوزه کارگران ساختمانی مواجه شدیم.

سوء استفاده از کارت مهارت کارگران

حاج اسماعیلی یادآور شد: افرادی به مرور وارد حوزه کارگران ساختمانی شدند و با سوء استفاده از کارت مهارت کارگران ساختمانی از بیمه آن‌ها که با یارانه همراه بود، استفاده می‌کردند. الان رصد این کار هم از طریق تشکل‌های کارگری ساختمانی و از طرف وزارت تعاون و رفاه کار اجتماعی و همچنین از سمت خود سازمان تامین اجتماعی صورت می‌گیرد. بر همین اساس مانع سوءاستفاده افراد از این محل شدند.

وی در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه مجلس اخیرا با استفاده از منابعی که در خصوص پروانه‌های ساختمانی برای این گروه در نظر گرفته شده، تعداد بیشتری از کارگران ساختمان را بیمه کرد. امیدواریم راهکارهای منطقی‌تری پیدا شود و دولت بتواند منابع پایداری را برای کارگران ساختمانی در نظر بگیرد و این منابع محدود به محل عوارض ساختمانی نباشد و با تمهیدات بیشتری همه کارگران ساختمانی را مشمول بیمه کند. هزینه‌هایی که در صورت‌عدم بیمه کارگران به کشور تحمیل می‌شود به مراتب بیشتر از مقداری است که صرف هزینه بیمه این افراد می‌شود. امیدواریم این روند با راهکارهایی جدید توسعه پیدا کند.

کارگران ساختمانی اغلب فصلی کار می‌کنند

کارشناس بازار کار اظهار داشت: معمولا کارهای ساختمانی به صورت فصلی است و یکی از مشکلات بیمه کارگران ساختمانی هم ناشی از همین روند فصلی بودن کار کارگران است. این نیازمند یک راهکار جامع و جدید است که نه فقط دولت و مجلس که خود تشکل‌های کارگری ساختمانی هم باید در این خصوص کمک کنند و راهکارهایی را پیدا کنند که بیمه این افراد بتواند به صورت پیوسته انجام شود. معمولا عمده مشکلات کارگران ساختمانی همین قطع شدن بیمه آن‌هاست که متاسفانه این مشکل کماکان حل نشده باقی مانده است. میزان صدور پروانه‌های ساختمانی نیز به دلیل مقطعی بودن زمان کار در دوره‌ای از سال، کاهش پیدا می‌کند و منابع اعتباری برای تامین بیمه کارگران ساختمانی با مشکل روبرو خواهد شد. باید حمایت‌های جانبی از طرف دولت و مجلس در خصوص کارگران ساختمانی و تشریک مساعی بین تشکل‌های کارگران ساختمانی و خود کارگران یا پیمانکارانی در حوزه ساخت و ساز بیشتر شود.

منابع مورد نیاز برای بیمه کارگران ساختمانی

حاج اسماعیلی در ادامه گفت: منابع اعتباری باید در نظر گرفته شود که از طریق بودجه در طول سال برای بیمه کارگران ساختمانی در نظر گرفته شود. همچنین پوشش لازم را برای پیوستگی بیمه کارگران در نظر داشته باشند. از سویی باید منابع آن از محل‌هایی که در زمان‌های دیگری تامین می‌شود جبران شود. این امر نیازمند سعه صدر دولت و مجلس است تا در شرایطی منابع مورد نیاز را برای مقاطعی از سال که صدور پروانه‌های ساختمانی با مشکل روبرو است، تامین کنند و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمایند. این طلب نیز در ادامه از محل صدور پروانه‌ها در دیگر زمانی که صدور پروانه‌های ساختمانی افزایشی است، جبران خواهد شد.

این کارشناس روابط کار در پایان پیرامون اهمیت بیمه کارگران تصریح کرد: بیمه فقط پوشش، حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی نیروی کار را شامل نمی‌شود بلکه پشتوانه‌های ملی را به لحاظ پوشش امنیت عمومی در کشور افزایش می‌دهد. بنابراین اگر کارگری یا نیروی کاری در کشور بیمه نباشد، خسارت‌های آن فقط متوجه خود شخص یا خانواده فرد نمی‌شود، بلکه هزینه‌های زیادی در اثرعدم بیمه به کشور و حاکمیت تحمیل خواهد شد. بر همین اساس باید نسبت به بیمه کارگران ساختمانی به عنوان یک مسئله ملی پرداخته شود. دولت و مجلس درباره بیمه کارگران ساختمانی باید اقدامات فوری داشته باشد.

  • ناشناس ارسالی در

    سلام ماامنیت شغلی نداریم وبا توجه به خشک سالی پی درپی فارس شیراز وروی آوردن کشاور زان وباغداران به کار ساختمانی فصلی کار ب رای هموطنان خودمان نیست اما دولت از سازم ان ملل پول ميگيرد واتباع رابر سرسفره کار گران ساختمانی مگذارید تا ازخون ونان ومعی شت وبثباتی بیکاری کارگران ساختمانی بخور ند اگر افغانستانی ها برای کشور سود دارد چرا باید ضررو تاوانش کارگران ساختمانی پس بدهند چرا کارگران ساختمانی را فدا حقوق بشری که مخواهید برای برادران افغان اجرای نماید حق الناس کنید وجود اتباع باعث گرا نی اجاره بها ومواد غذای وزنش درکارکارگرا ن ساختمانی فصلی و...

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام واحترام چه معنی دارد ۸میلیون اتب اع افغانی سرگردان مدیرت نشده درهمه عرصه های کشور برابر چند استان کوچک یا چهار شه ر مثل شیراز یا اصفهان یا یک چهارم مردم ا فغانستان را وارد خاک ایران کنید آثارشان از جمله امنیت شغلی واجتماعی وفرصت های شغ لی واقتصادی وترکیب جمعیت ایرانیان وکاهش زادوولد ورفاه وازدواج وفقیر شدن وشکاف طب قاتی وبیکاری وگرانی مسکن واجاره بها وناا منی طلاق وگرانی وتورم وگرفتن حق آب وخاک وحقوق کارگران ساختمانی فصلی ومردم واقشار آسیب پذیر جامعه گرفتن و دادن به میلیون اتباع افغانی اجرای حقوق بشر نیست حق النا س است ومسئولین ایران برادران اتباع افغان ی نگران کارت کار وکارت اقامت خود نباشند وروز به روز به تعداد اتباع افغانی در کشو ر زیاد میشود علاوه بر زاد وولدشان ومامرد م واقشار آسیب پذیر جامعه قربانیان حقوق ب شر ورحم وانسانیت واورگان وپناهندگان ومسل مان وغیرت وسیاست وهمسا یه وایرانی نژاد پ رست نیست ودین واسلام واحساس وگرفتن پول و دلار وامتیاز ازسازمان ملل ونهادهای و...م سولین هستیم که بیش از ۸میلیون اتباع افغا نی را وارد کشور کرده وهمچنان ادامه داردو ....

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها