|
کدخبر: 279649

اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده درراه است؟

 در حالی که سال‌ها است که موضوع دریافت مالیات مضاعف در حوزه مالیات بر ارزش افزوده مطرح می‌شود، سخنگوی اقتصادی دولت این موضوع را تایید کرده و خبر از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده داده است.

 امروز سید احسان خاندوزی به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت گفته است که مهمترین معافیت مالیاتی که در مناطق آزاد و ویژه وجود دارد و باید هم وجود داشته باشد، مربوط به مالیات بر درآمد شرکت‌ها است که همچنان هم برقرار است. بنابراین برای سرمایه گذاران دغدغه ای وجود ندارد.

وی تاکید کرد که مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر مصرف است و ربطی به تولید و سرمایه گذاری ندارد. ابهامات قانون موجب اخذ مالیات مضاعف از فعالان اقتصادی گردیده که برای رفع این مشکل، لایحه اصلاح ماده ۱۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده در مردادماه سال جاری تقدیم مجلس شده و پیگیری هستیم انشالله به سرانجام برسد.

براساس ماده ۱۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات‌هایی که مودیان در موقع خرید کالا یا خدمت برای فعالیت‌های اقتصادی خود به استناد صورتحساب‌های صادره موضوع این قانون پرداخت نموده‌اند، حسب مورد از مالیات‌های وصول شده توسط آنها کسر و یا به آنها مسترد می‌شود.

هم‌اکنون وزیر اقتصاد مالیات مضاعف در مناطق آزاد را مطرح کرده است و این موضوع همان چیزی است که سال‌ها است در مورد آن بحث می‌شود. اینکه چگونه در مناطق آزاد چنین اتفاقی رخ می‌دهد در حالی که باید مسیر به نحوی باشد که مالیات ارزش افزوده تنها از مصرف کننده نهایی دریافت شود، موضوعی است که سال‌ها است در خصوص آن مجادله وجود دارد.

با وجود همه این موارد خاندوزی در صحبت‌های خود این مسئله را تایید کرده است و ایراد را به ماده ۱۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده مرتبط دانشته که دولت لایحه اصلاحی آن را به مجلس ارائه کرده است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر