|
کدخبر: 279165

صرافی ارز دیجیتال FTX از عرش به فرش

قاسم عباسی - عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور

بی‌تردید هفته‌های اخیر را می‌توان پر چالش‌ترین و سهمگین‌ترین برهه در تاریخ کریپتو نامید. در این اثنا ورشکستگی یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های جهان یعنی FXT شوک روانی و احساسی قابل توجهی به چارت بازار کریپتو وارد کرد و در تبع آن روند نزولی این عرصه‌ی نوپای اقتصادی را سرعت بخشید. در این میان گفته می‌شود علاوه بر دارایی‌های این صرافی، بیش از ۱.۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مشتریان این صرافی نیز متأسفانه از بین رفته است.

عباسی

اتفاقات اخیر مضاعف بر ایجاد شوک به چارت قیمتی و تشدید روند نزولی بازار باعث سلب اعتماد و اطمینان در میان فعالان بازار شده است. این اتفاق از منظر احساسی و sentiment قابل فهم و درک است و امری کاملاً طبیعی به شمار میاید.

هر چند از منظر اقتصاد کلان و منطق بازار، درک این مهم که صنعت رمز ارز و بازار کریپتو پدیده‌ای نوپا و البته پویا است، حوادثی نظیر ورشکستگی FXT یا حتی ورشکستگی احتمالی صرافی‌ها و پلتفرم‌های دیگر نظیر Crypto.com را نیز امری طبیعی جلوه می‌دهد که این امر خود بخشی از ارگانیسم طبیعی بازارهای رقابتی و نوپا است؛ بنابراین ورشکستگی FXT آخرین ورشکستگی در صنعت کریپتو نخواهد بود.

این احتمال وجود دارد که صرافی‌ها و شرکت‌های متعدد دیگری در زمینه کریپتو در آستانه ورشکستگی باشند که امکان شناسایی و تشخیص آن برای فعالان بازار میسر نباشد. البته توصیه من و اغلب کارشناسان این است که فعالان کریپتو، حتی الامکان دارایی‌های خود را در والت‌های تحت کنترل و بر پایه on_chain نگهداری کرده و تنها زمانی که قصد انجام معامله دارند، دارایی خود را به صورت موقت به صرافی‌های Intermediatary منتقل کنند.

لازم به یادآوری که یکی از شاخصه‌های بی‌نظیر دنیای کریپتو این است که مشکلات در آن به سرعت شناسایی شده و با رویه خود -ترمیمی اشکالات فنی مربوطه رفع می‌گردد.

باید در نظر داشت که اتفاقاتی نظیر ورشکستگی صرافی‌های بزرگ فقط تأثیر کوتاه‌مدت بر روند بازار دارد به عبارتی این حادثه، به مثابه قطع شدن درختی تنومند در جنگل انبوه است.

فراموش نکنیم بازار کریپتو همواره متأثر از دو شاخصه‌ی Micro / Macro Economy است که البته سهم Macro Economy یا اقتصاد کلان در تعیین روند قیمت و وضعیت بازار بسیار تعیین‌کننده‌تر است.

آینده بازار

در حوزه Micro Economy یا اقتصاد خرد اتفاقات بسیار مهمی در حوزه توسعه و ساختار شبکه در حال شکل‌گیری و اجرا است که متضمن آینده درخشان در این حوزه اقتصادی است.

در حوزه اقتصاد کلان می‌توان سیگنال‌های مثبتی را در بخش کاهش نرخ تورم در آینده ردیابی کرد که بی‌شک باعث پایان روند نزولی و شروع دوره بهبود بازار کریپتو خواهد بود.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها