|
کدخبر: 278452

راه اندازی خط میوه و تره بار در مرز پرویز خان

مدیرکل گمرگ پرویزخان از ایجاد خط ویژه و تخصصی میوه و تره‌بار با توجه به افزایش حجم صادرات این محصولات در نیمه دوم امسال برای تسریع در خروج محموله‌های صادراتی از مرز خبر داد و گفت: ایجاد این خط تخصصی یکی از نیازهای جدی این مرز رسمی است.

اقتصاد راه اندازی خط میوه و تره بار در مرز پرویز خان

«قاسم مطلبی» در حاشیه دیدار با «عباس اسماعیل» مدیر مرز پرویزخان عراق افزود: این اقدام در راستای جلوگیری از متضررشدن بازرگانان و افزایش کیفیت صادرات میوه و تره بار و جلوگیری از فساد آن ها و تسریع در امر صادرات صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: امروز دیداری با مدیر مرز عراق به منظور روان‌سازی صادرات از این مرز داشتیم و ضمن بازدید میدانی بر ایجاد یک خط اختصاصی برای میوه و تره بار تاکید شد که طرف عراقی از اجرای این مهم استقبال کرد.

مدیرکل گمرک پرویزخان در ادامه گفت: این کار برای کمک به تجار ۲ طرف و تسریع در صادرات میوه و تره بار به منظور جلوگیری از متضرر شدن بازرگانانان و تجار با توجه به فساد پذیری این محصولات است.

مطلبی اضافه کرد: تجارت خارجی از ابتدای امسال تا پایان مهرماه از مرز رسمی پرویزخان به عنوان شاهراه اقتصادی حدود ۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مجموع ۳۵ درصد رشد ارزی داشته است.

وی اضافه کرد: گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی برای رونق اقتصاد ملی تمام تلاش خود را به کار گرفته و تمام فعالان در این مرز شبانه روز در راستای تحقق سیاست های نظام در امر رونق اقتصادی مجاهدت می کنند.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر