|
کدخبر: 277945

کنترل قیمت برنج در بورس کالا

کارشناس حوزه بورس کالا گفت:در هر بازاری انبارش یک محصول می‌تواند بسیار به کنترل نرخ آن محصول کمک کند وقتی نرخ برنج داخل بازار بورس کالا تنظیم قیمت‌ها می‌تواند کنترل شود.

اقتصاد کنترل قیمت برنج در بورس کالا

آقای محمد رضا برگی گفت:در خصوص بازار برنج باید گفت در حال حاضر در بورس کالا دو نماد با گواهی سپرده برنج داریم که در حال معامله هستند یکی از آن‌ها برنج طارم و دیگری برنج فجر است.

او می‌گوید:میزان تولید برنج در کشور بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تن است. میزان سرانه مصرف نیز از سال‌های قبل نفری ۴۰ کیلو گرم در سال بوده، اما در حال حاضر با توجه به وضعیت معیشتی این عدد کاهش داشته و به ۳۰ کیلو گرم در سال رسیده است. تقریبا نیاز کشور در سال چیزی حدود ۲.۵ میلیون تن برنج است که با در نظر گرفتن میزان تولیدی کشور اختلاف این عدد را واردات برنج تامین می‌کند.

او گفت:با توجه به آمار‌های ارائه شده در خصوص معاملات گواهی سپرده برنج چیزی حدود ۳۷۷ تن برنج در بورس کالا معامله شده است که اگر بخواهیم این عدد را به نسبت کل برنج در بازار کشور مقایسه کنیم چیزی کمتر از یک هزارم برنج کشور در بورس کالا معامله می‌شود و این عدد بسیار عدد کوچکی است که با توجه به پتانسیل این بازار و بورس کالا انتظار توسعه و رشد این عدد وجود دارد و باید به سمت توسعه رفت.

او می گوید: هر کد بورسی می‌تواند برنج را از بورس کالا خریداری کند. اگر بخواهیم مقایسه‌ای در خصوص برنج طارم که در بورس کالا در حال معامله است و برنجی که در بازار وجود دارد از نظر قیمتی داشته باشیم باید گفت این نماد ۱۰ درصدی کمتر نسبت به بازار آزاد مورد معامله قرار گرفته است البته هزینه حمل با خود خریدار است.

برگی می‌گوید: در هر بازاری انبارش یک محصول می‌تواند بسیار به کنترل نرخ آن محصول کمک کند وقتی نرخ برنج داخل بازار بورس کالا تنظیم قیمت‌ها می‌تواند کنترل شود و بر اساس آمار ای که بدست می آید و این آمار شفاف است بحث پایش و کنترل مصرف به خوبی انجام می‌گیرد مورد دیگر این که واسطه‌ها نیز از بین می‌رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها