|
کدخبر: 276422

پرداخت یارانه نقدی ادامه‌دار است/ اعطای کالابرگ لغو شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مجلس در قانون دولت را به دادن کالا برگ اجبار نکرده بلکه در قانون آمده است که دولت از طریق کالا برک یا به هر طریق دیگر اختلاف قیمت سبد کالا‌های اساسی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد را جبران کند.

اقتصاد پرداخت یارانه نقدی ادامه‌دار است/ اعطای کالابرگ لغو شد

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا به مردم کالا برک الکترونیکی داده می‌شود یا پرداخت یارانه نقدی ادامه خواهد داشت، گفت: قطعا کالا برگ نسبت به یارانه نقدی مزایایی دارد منتها زمان دادن کالا برگ به مردم مهم است، زمانی که ما از کالا برگ صحبت می‌کردیم دولت می‌خواست به خاطر تورم حمایتی از برخی از اقشار انجام بدهد.

وی افزود: در آن زمان پیشنهاد شد که دولت به جای اینکه پول نقد بدهد به صورت هدفمند برای حمایت از اقشار کم درآمد به مردم کالا برگ بدهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اما الان ارز ۴۲۰۰ حذف شده و یک تورم ۵۰ درصدی به کشور تحمیل شده، همه کالا‌های اساسی و سایر کالا ها گران شده، لذا در حال حاضر کالا برگ دیگر موضوعیتی ندارد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه همین رقم ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان که برای یک خانواده ۴ نفره حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان می‌شود و خانواده‌ها روی این رقم حساب کرده‌اند؛ اگر الان به جای این رقم یارانه نقدی، کالا برگ ارائه شود قطعا مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: مجلس  در قانون دولت را به دادن کالا برگ اجبار نکرده بلکه در قانون آمده است که دولت از طریق کالا برک یا به هر طریق دیگر اختلاف قیمت سبد کالا‌های اساسی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد را جبران کند.

زنگنه با تاکید بر اینکه در قانون از کالا برگ اسم برده شده اما اینکه حتما تاکید شود که کالا برگ داده شود، این طور نیست، گفت:دولت هم اگر به خواهد به سراغ کالا برگ برود، نه زیر ساخت‌هایش فراهم است و نه دیگر آن تاثیرات را دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که پرداخت یارانه نقدی تورم‌زا است؟ گفت: اینکه گفته شود که به مردم یارانه نقدی بدهیم تورم ایجاد می شود اما اگر به همین میزان کالا برگ در اختیارشان قرار گیرد تورم ایجاد نمی‌شود، حرف غلطی است، چطور اگر این پول نقد را به مردم دهیم تورم ایجاد می‌شود اما اگر دولت به تولید کننده پول دهد و همین کالا بخرد تورم ایجاد نمی‌شود، آیا دولت کالا را مجانی تهیه می‌کند؟ پس دولت پول را پرداخت می‌کند چه بخواهد آن را به مردم بدهد و چه به تولید کننده.

نماینده تربت‌ حیدریه در مجلس تاکید کرد: لذا معتقدم در حال حاضر زمان حذف یارانه نقدی و دادن کالا برگ نیست و ارائه کالا برگ به مردم هیچ تاثیر بر روی تورم ندارد.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها