|
کدخبر: 276136 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارگزار بورس کالا؛

خودرو در این بازار ۱۵ درصد ارزان‌تر است

حیدری کارگزار بورس کالا گفت: بورس کالا تنها مرجعی است که می‌تواند ادعا کند، آنچه که در بورس کالا کشف قیمت می‌شود، براساس عرضه و تقاضا است.

اقتصاد خودرو در این بازار ۱۵ درصد ارزان‌تر است

معامله و عرضه تولیدات شرکت‌ها در فضایی مثل بورس کالا یک اتفاق پر سود برای اقتصاد کشور و رونق تولید است. کشف قیمت بر اساس میزان عرضه و تقاضا، حذف رانت خواران و دلالان واسطه‌ای در بازار، کاهش قیمت کالا عرضه شده در بورس کالا نسبت به بازار، حفظ نفع تولید کننده و مصرف کننده و ایجاد فضایی امن برای انجام معامله از جمله مزایای پر سود عرضه کالاها در بورس کالاست.

وضعیت مناسب سیمان در بورس کالا

محمد یونس حیدری کارگزار بورس کالا به خبرنگار گسترش نیوز گفت: کالاهای عرضه شده در بورس کالا عموما واسطه‌ای هستند. در گروه کالاهای مصرفی فقط خودرو و سیمان عرضه شده است و می‌توان گفت شرایط مساعدی برای عرضه سیمان در حال حاضر حاکم است.

وی افزود: سیاست بر این است که فروش خودرو از حالت لاتاری و قرعه کشی خارج شود و بورس کالا به عنوان یک روش فروش برای خودروسازان در نظر گرفته شود. نکته قابل توجه این است، مصرف کننده نهایی نقش تعیین کننده‌تری دارد. در نهایت خریدار تصمیم می‌گیرد از کجا خرید انجام بدهد. در نتیجه سیستم دلالی که در سالیان سال به این فضا رخنه کرده است، از بین می رود.

بورس نقشی در سرمایه‌ای شدن کالاها ندارد

حیدری ضمن اشاره به مخالفت کارشناسان با عرضه مسکن در بورس کالا به دلیل تغییر آن از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای گفت: عملا شاهد هستیم، میلیاردها تومان حتی توسط بعضی از بانک‌ها در زمینه مسکن و خودرو سرمایه‌گذاری شده است و متاسفانه به عنوان کالای سرمایه‌ای دیده می‌شود. بنابراین تاثیر عرضه این کالاها در بورس کالا و تبدیل شدن‌ به کالای سرمایه‌ای فرضیه رد شده‌ای است.

وی ادامه داد: اگر همه خودروسازان به طور کامل اقدام به عرضه خودرو در بورس کالا داشته باشند، قطعا دیدگاه کالای سرمایه‌ای از بورس کالا حذف خواهد شد. خریدار هر وقت اراده تهیه خودرو کند از طریق بورس کالا و به قیمت بازار یا نزدیک به قیمت بازار قادر به تهیه خواهد بود و طبیعتا سیستم دلالی از این صنعت حذف خواهد شد اما این شرایط در صورتی اتفاق می‌افتد که کل عرضه‌ها در بورس کالا انجام شود.

کشف قیمت شفاف در بورس کالا

وی تصریح کرد: بورس کالا تنها مرجعی است که می‌تواند ادعا کند، آنچه که در بورس کالا کشف قیمت می‌شود، براساس عرضه و تقاضا است. گاها بعضی از کالاها در کشف قیمت ممکن به قیمت بالاتری عرضه شوند اما عموما قیمت‌های کشف شده در بورس کالا پایین‌تر از بازار آزاد یا بازار سیاه است. به عنوان مثال بازار خودرو را در نظر بگیرید، خوشبختانه تمام خودروهایی که در بورس کالا عرضه شده‌اند چه تجاری و چه سواری، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار معامله شده است.

نحوه آشنایی مردم با معاملات بورس کالا

این کارگزار بورس کالا اشاره کرد: به واسطه اینکه تا حالا عرضه کالای مصرفی به صورت مستقیم در بورس کالا انجام نمی‌شد، مردم آشنایی کمتری با این فضا داشتند اما از زمانی که عرضه سیمان و خودرو در بورس کالا آغاز به کار کرده است، مردم آشنایی بیشتری پیدا خواهند کرد. با توجه به فرهنگ‌سازی انجام شده در بازار سرمایه و سجامی شدن بیش از ۴۸ میلیون نفر از جمعیت ایران، بستر مناسبی برای آشناتر شدن مردم با بورس کالا وجود دارد. هر چند در سال ۱۳۹۹ با ریزشی که در بورس اتفاق افتاد، میزان اعتماد مردم نسبت به این بازار کاسته شد ولی همچنان سازمان بورس اوراق و بهادار و بورس کالا پتانسیل لازم را در جهت رفع ابهامات دارد.

حیدری در پایان تاکید کرد: بورس کالا قطع به یقین، منفعت تولیدکنندگان را با توجه به قیمت‌های اعلام شده توسط سازمان حمایت، در نظر می‌گیرد. بورس کالا تلاش می‌کند میزان پولی که از مابه التفاوت بازار و فروش، توسط واسطه گران دلال جذب می‌شود، به سمت تولیدکننده روانه شود و این سرمایه صرف بقیه بخش‌های شرکت‌های تولید کننده شود.

کلام آخر

براساس نظر کارشناسان و کارگزاران بورس کالا، خرید و فروش در بورس کالا مزایای قابل توجهی دارد. معامله در بورس کالا با اطمینان بیشتری نسبت به سایر بازارها صورت می‌گیرد. بحث شفافیت و کشف قیمت عادلانه کالاها، تایید اصالت کالا و تضمین درباره معیوب نبودن آن، تایید اصالت فروشنده و خریدار، حذف معاملات صوری به دلیل شفافیت معاملات، مدیریت ریسک آتی قیمت‌ها، مکانیزه شدن معاملات باز، وام دهی راحت‌تر بانک‌ها به فعالان بورس کالا، سرعت بیشتر معاملات در بورس کالا و بی‌نیازی از انجام تبلیغات برای خرید و فروش کالا از جمله مزایای قابل توجه و جذاب این فضا برای فعالان بورس کالا است.

ارسال نظر