|
کدخبر: 276076

روبیکا با بودجه ۲۵۰۰ میلیارد تومان جانشین اینستاگرام شد

نشست بررسی اثرات محدودیت‌های اینترنت بر کسب و کارها در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در حال برگزاری است.

حسین سلاح ورزی، نایب رییس اتاق ایران در ابتدای نشست بررسی اثرات محدودیت‌های اینترنت بر کسب و کارها اعلام کرد که از دو هفته پیش تاکنون بخش عمده‌ای از ابزارهای اینترنتی که مورد استفاده کسب و کارها بوده‌اند قطع شده‌اند و مجموعه‌ای از مشکلات را برای کسب و کارها ایجاد کرده‌اند. به گفته او آمارها نشان می‌دهد حجم بزرگی از کسب و کارها روی اینترنت تعطیل شده یا با کاهش زیاد فروش و بازدید مواجه شدند.

افشین کلاهی، رییس کمیسیون دانش بنیان اتاق نیز با انتقاد از تکرار قطعی اینترنت گفت: «ما در کشور باور نکرده‌ایم دسترسی به اینترنت یک زیرساخت اساسی است و فقط یک ابزار برای کسب‌وکار نیست و یک وسیله اساسی برای مردم مانند برق، خانه، جاده و … است. پس نمی‌توان مردم را از آن محروم کرد. بزرگترین ترس من این است قطع اینترنت یک موضوع عادی شود.»

حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هم با اعلام اینکه از ورود اینترنت به کشور همیشه محدودیت‌هایی روی استفاده آن برای مردم گذاشته شده گفت: «همیشه در حوزه اینترنت و ایجاد محدودیت در آن هر روز به خودمان پشت پا زده‌ایم. با این محدودیت‌ها فقط تصمیمگیران فرصت را از خود می‌گیرند و رفاه کل جامعه را هم از بین می‌برند. ما با فضای مجازی روبه رو‌نیستیم با دنیای مجازی روبه روییم همه کشورها به دنبال توسعه خود در دنیا هستند و ما در حال خودتحریمی و فیلترینگ هستیم.»

فرزین فردیس، عضو دیگر اتاق بازرگانی هم به ایجاد فضای ناامیدی به دنبال قطع اینترنت اشاره و تاکید کرد که قطع اینترنت و اختلال در آن فقط به کسب‌وکارهایی که روی اینستاگرام بوده‌اند خسارت وارد نکرده و کل اقتصاد کشور را با خسارت روبه‌رو کرده است.

فرزین در این مورد گفت: «موضوع فقط آسیب کسب و کارها روی اینستاگرام نیست کل صنعت ICT و صنایع دیگر مثل بورس، بانک و بیمه آسیب دیده‌اند. ۳.۳ درصد از GDP کشور دچار افت تولید شده، از طرف دیگری این اتفاق میزان  مهاجرات را نیز افزایش می‌دهد. براساس یک نظر سنجی که هنوز منتشر نشده از ۶ هزار مدیر ارشد و میانی شرکت‌های مختلف ، ۷۶ درصد‌شان میل به مهاجرت دارند.»

در ادامه نشست بررسی خسارت‌های قطع و اختلال اینترنت نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک با اشاره به تلاش برای استفاده از پلتفرم‌های داخلی گفت:

«در جریان محدودیت‌ها گفته می‌شود کسب‌وکارها روی پلتفرم داخلی بروند شنیده می‌شود به روبیکا هم ۲۵۰۰ میلیارد تومان داده شده تا کارش توسعه پیدا کند اما شبکه اجتماعی فقط سرور و نرم‌افزار نیست، بخشی از آن اعتماد است بدون اعتماد چگونه می‌خواهیم شبکه اجتماعی بسازیم.»

همچنین خداوردی‌لو، نماینده مرکز ملی فضای مجازی در این جلسه در واکنش به اینکه استفاده از پلتفرم بومی دستوری نمی‌شود گفت: «بخش مهمی از جامعه خواهان پلتفرم داخلی است و نباید این را نادیده گرفت. روزانه نزدیک به ۵ هزار کاربر در پلتفرمهای داخلی فعالیت می‌کنند.»

او گفت: «اینجا ایران است تا به حال ایستاده‌اید و کار کرده‌اید از این به بعد هم بایستید و کار کنید. ما در منطقه از نظر پلتفرم اپ استوری اول هستیم و امیدوارنه به رشد خود ادامه می‌دهیم.» با وجود این هزینه‌ها، روبیکا دستاوردی صفر دارد. ما شنیده‌ایم قرار است همین رقم دوباره برایش خرج شود، رقمی که از کل سرمایه گذاری استارتاپی ایران بیشتر است.

 

 

 

 

منبع: دیجیباتو

ارسال نظر