|
کدخبر: 275722 سهیل فرزین

رییس اتاق بازرگانی قم در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

شرط تحول عظیم در اقتصاد و تولید کشور

خاکی گفت: ما امیدواریم آنچه در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده تحقق یابد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد به طور قطع، تحول بسیار عظیمی در اقتصاد، تولید، تامین نیازهای جامعه و... رخ خواهد داد.

اقتصاد شرط تحول عظیم در اقتصاد و تولید کشور

ما برای تولید به گردش نقدینگی احتیاج داریم و هزینه تامین نقدینگی در کشور ما بسیار بالا است؛ پس افراد باید از منابع مختلف، پول مورد نیاز خود را تامین کنند که تمام این موارد آسیب‌های خاص خود را به همراه دارد، این در حالی است که با بررسی روند تولید کالاها در کشورهای مختلف در می ‌یابیم در این کشورها هزینه تولید نشأت گرفته از پول نیست، چرا که این کشورها تولید را عاملی برای چرخه اقتصادی خود می‌‌دانند و سعی می‌کنند تمام مسیرهای تولید را هموار کنند تا از کنار تولید بتوانند درآمدهای خوبی را عاید سیستم دولت کرده و نظام مملکت ‌داری را بر آن اساس شکل دهند.

تامین منابع مالی بنگاه‌ های تولیدی به‌صورت ریالی و ارزی انجام می‌شود اما تثبیت و تلاطم ارز به‌صورت دستوری است. وقتی این سیاست دستوری باشد، ایجاد رانت ‌ها، فساد و همچنین کاهش تولید و کند شدن چرخه تجارت، خود را به‌ شکلی سنگین نشان خواهد داد.

پیرامون این موضوع گفتگویی را با ابوالفضل خاکی رییس اتاق بازگانی استان قم و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد . با گسترش نیوز همراه باشید.

تجارت کشور؛ همچنان در رکود

خاکی در این گفتگو اظهار داشت: با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است، ما شاهد تفاوت و تغییر اساسی خاصی در شرایط تجارت خارجی کشور نسبت به ماه‌ها و حتی سال گذشته نیستیم. تحریم ها موجب شده‌اند که ما در زمینه طرح‌های توسعه‌ای در مباحث مربوط به تولید عملکرد درخشانی نداشته باشیم. قرار بر این بود که برای طرح‌هایی که در دست اجرا هستند از تسهیلات بانکی و تامین مالی های خارجی استفاده کنیم اما در شرایط کنونی امکان استفاده از آنها وجود ندارد. واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان نیز با مشکلات بسیار زیادی همراه است.

ابوالفضل_خاکی

وی افزود: امروزه ما برای واردات نیازهای کشور باید هزینه های گزافی را پرداخت کنیم. در این حالت قطعا کالایی که با اقلام وارداتی ساخته می‌شود که با نرخ بسیار بالاتری به دست مصرف کننده می‌رسد. ما امیدواریم آنچه در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده تحقق یابد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد به طور قطع، تحول بسیار عظیمی در اقتصاد، تولید، تامین نیازهای جامعه و... رخ خواهد داد و ما شاهد چنین چالش‌هایی نخواهیم بود. امید می‌رود با رفع تحریم‌های ظالمانه و تجمیع امکانات برای صنعتگران و فعالان تجاری کشور بتوان به دستاوردهای بزرگی در زمینه تولید و اقتصاد کشور دست یافت.

موانع توسعه تجارت کشور

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم در ادامه به تشریح مهم‌ترین موانع پیش روی تجارت خارجی کشور پرداخت و گفت: مسائل تسهیلاتی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که فعالیت فعالان تجاری کشور را با اختلال روبرو کرده است. روند ورود تسهیلات خارجی به کشور که به طور کامل قطع شده است و پرداخت تسهیلات داخلی هم به سختی انجام می‌شود. علی رغم افزایش چند برابری قیمت دلار در بازار، میزان تسهیلاتی که به صنعتگران پرداخت می‌شود کماکان با نرخ های قدیمی انجام می‌شود. این در حالی است که نیاز صنعتگران کشور بسیار بالاتر از این مبالغ است. امروزه کارخانه‌های بسیاری در کشور وجود دارند که به منظور تامین مواد اولیه مورد نیاز خود به دنبال تسهیلات بانکی هستند. این مجموعه‌های صنعتی با عبور از هفت خوان رستم مبلغی را به عنوان تسهیلات یا وام دریافت می‌کنند که در برابر نیاز آنها عدد کوچکی است.

خاکی خاطرنشان کرد: بنابراین تامین نقدینگی واحد های تولیدی و پرداخت تسهیلات به آنها را می توان به عنوان اصلی ترین مانع توسعه تجارت خارجی کشور عنوان کرد.

مشکلات موجود در پروسه واردات

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه امروزه امکانات و تسهیل گری خوبی در حوزه تجارت کشور به وجود آمده، گفت: به عنوان مثال تعهدات ارزی برخی از صادرکنندگان از سال ۹۷ به صورت معوق باقی مانده بود. در ماه‌های اخیر بانک مرکزی اعلام کرد که این دسته از صادرکنندگان می‌توانند معوقات خود را به صورت ریالی پرداخت کنند. این کار اقدامی منطقی به نظر می‌رسد و موجب خواهد شد که مشکلات عمده بخشی از صادرکنندگان حل شود.

وی در پایان گفت: در رابطه با بحث واردات، کماکان مشکلات و چالش‌های قدیمی وجود دارد. بانک مرکزی تاکنون موفق نشده تا شرایطی که از سال ۹۷ برای واردکنندگان به وجود آمده را رفع و رجوع کند. پروسه واردات به کشور زمان‌بر است و بروکراسی پیچیده‌ای دارد. حل این مشکل باید در اولویت مسئولان قرار بگیرد. امیداریم با تسهیل گری‌هایی که قرار است در آینده انجام شود این موانع برداشته شود تا تولیدکننده و صادرکننده در فضایی آرام به فعالیت خود مشغول شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها