|
کدخبر: 275579

معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

اقتصاد معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق سرمایه‌‌گذاری، بهترین گزینه برای فردی است که ‌تمایل دارد در بورس سرمایه‌گذاری کند اما دانش، تجربه و فرصت کافی برای سرمایه‌گذاری را ندارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند و هر فرد می‌تواند متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، در یک یا انواع آن سرمایه‌گذاری کند.

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری یک نهاد مالی است که وجوه (سرمایه) جمع‌آوری شده سرمایه‌گذاران را در انواع اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌‌کند. دارایی‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری به واحدهای کوچکی تحت عنوان «واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق» تقسیم می‌شود. هر سرمایه‌گذار به نسبت مالکیت خود در واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق، در سود یا زیان آن شریک است.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس ترکیب دارایی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنوع زیادی دارند و علت آن این است که هر سرمایه‌گذار با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود بتواند در یک یا انواع آن سرمایه‌گذاری کند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر ترکیب دارایی به انواع صندوق‌ تضمین اصل سرمایه، طلا، درآمد ثابت، سهامی، شاخصی و… تقسیم می‌شوند.

انواع صندوق‌ تضمین اصل سرمایه

صندوق سرمایه‌گذاری تضمین اصل سرمایه به دو دسته «صندوق تضمین اصل سرمایه با رکن ضامن» و «صندوق تضمین اصل سرمایه با مکانیزم اهرمی» تقسیم می‌شود.

  • صندوق تضمین اصل سرمایه با مکانیزم اهرمی

این نوع صندوق دارای دو نوع واحد سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) و صدور ابطالی است. واحدهای قابل معامله این نوع صندوق هیچ نوع ضمانتی را برای سرمایه‌گذار ندارد. دلیل آن این است که در این نوع واحدها از مکانیزم اهرم بهره گرفته شده است و همین امر باعث بالا رفتن ریسک این نوع واحدها می‌شود. واحدهای صدور و ابطالی در این صندوق ریسکی ندارند و اصل سرمایه سرمایه‌گذاران این واحدها توسط سرمایه‌گذاران واحدهای ETF (نه توسط شرکت سبدگردان) تضمین می‌شود. البته ذکر این نکته لازم است که سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در واحدهای صدور و ابطالی صندوق تضمین اصل سرمایه با مکانیزم اهرمی را دارند ابتدا باید منتظر بمانند تا پذیره‌نویسی واحدهای ETF آن تمام شود. حداقل مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در واحدهای ETF نیز مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان است.

  • صندوق تضمین اصل سرمایه با رکن ضامن

این نوع صندوق تنها دارای واحدهای صدور و ابطالی است و همانطور که پیش‌تر گفته شد، سرمایه‌گذاری در واحدهای صدور و ابطالی ریسکی به همراه ندارد. ضامن واحدهای صدور و ابطالی در این نوع صندوق شرکت سبدگردان صندوق است. از آنجایی که ضامن در این نوع صندوق سرمایه‌گذاران واحدهای ETF نیستند، در نتیجه از همان روز اول پذیره‌نویسی امکان سرمایه‌گذاری در واحدهای صدور و ابطالی با قیمت هر واحد «۱۰۰۰ تومان» وجود دارد.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه

۱. تضمین اصل سرمایه

۲. همراهی با رشد بازار 

۳. مدیریت صندوق توسط یک تیم حرفه‌ای

مراحل تاسیس و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های تضمین اصل سرمایه

سرمایه

 

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس نحوه معامله

صندوق‌ها را می‌توان بر اساس نحوه معامله در ۲ دسته‌‌ی صندوق قابل معامله (ETF) و صندوق مبتنی بر صدور و ابطال قرار داد. برای سرمایه‌گذاری در هر یک از صندوق‌های صدور و ابطالی کافی است که سرمایه‌گذار به وب‌سایت اینترنتی صندوق مراجعه کند. همچنین برای شروع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله نیز باید از طریق سامانه‌های معاملاتی کلیه کارگزاری‌های فعال در بورس  اقدام کرد و صندوق را همانند سهام معامله کرد.

 

جزییات ترکیب دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری 

پیش‌تر گفته شد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری از لحاظ ترکیب دارایی به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند، در ادامه جزییات دارایی هر صندوق شرح داده می‌شود:

  • صندوق سرمایه‌گذاری تضمین اصل سرمایه

حداقل ۳۰٪ و حداکثر ۷۰٪ از کل دارایی‌های این صندوق در سهام شرکت‌ها و مابقی آن در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود.

  • صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلا

حداقل ۷۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق طلا در گواهی سپرده کالایی سکه طلا و حداکثر ۲۰ درصد در اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌شود. مابقی دارایی‌های این نوع صندوق‌ در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود.

  • صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

حداقل ۷۵ درصد از کل دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود. مابقی دارایی‌های این نوع صندوق‌، در سهام و حق تقدم سهام، قراردادهای اختیار معامله و گواهی سپرده کالایی سرمایه‌گذاری می‌شود.

  • صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

حداقل ۴۰ درصد و حداکثر ۶۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود. مابقی دارایی‌های صندوق مختلط، در سهام و حق تقدم سهام، قراردادهای اختیار معامله و گواهی سپرده کالایی سرمایه گذاری می‌شود.

  • صندوق سرمایه‌گذاری سهامی

حداقل ۷۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی، در سهام، حق تقدم سهام و قراردادهای اختیار معامله و مابقی دارایی‌های این صندوق‌ها، در سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌شود.

به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟

سامانه آموزش کارگزاری مفید به نشانی Learning.emofid.com با هدف افزایش سطح دانش فعالان بازار سرمایه و همچنین ارائه آموزش‌های لازم به عموم افراد جامعه راه‌اندازی شده است. با مراجعه به این سایت و مطالعه مقالات آموزشی، مشاهده دوره‌های ویدیویی و شرکت در کلاس‌های آموزشی -که همه این موارد به صورت رایگان و در سطوح مختلف مبتدی، متوسطه و پیشرفته ارائه می‌شوند- می‌توانید با زیر و بم بازار سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنا شوید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر