|
کدخبر: 275457

هزینه پیامکی بانک‌ها ۱۰ برابر شد!

این بار نیز برخی بانک‌ها برای جبران کسری‌های خود اقدام به دست بردن به جیب مردم آن هم بدون افزایش خدمات رسانی به مشتریان کرده اند.

اقتصاد هزینه پیامکی بانک‌ها ۱۰ برابر شد!

در تمام دنیا پرداخت هزینه در برابر خدمات دهی موضوعی است که همه مردم به آن اعتقاد دارند و بر این باورند که هر اندازه هزینه شود به همان مقدار خدمات خواهند دید. اما این وضعیت در کشور ما به عنوان پدیده‌ای غیر از خدمت رسانی است. به این شکل که همواره از سرمایه و پول مردم برای جبران کسری‌ها و بدون بازگشت سود و خدمت استفاده می‌شود.

بعضی بانک‌های کشور از روز دوشنبه (۲۸ شهریور) برای مشتریان خود پیامک‌هایی ارسال کرده و خبر دادند که از این پس هزینه ارسال هر پیامک واریز و برداشت ۹۰ تومان بوده و هر شش ماه یک بار از حساب افراد کسر می‌شود.

۱۰ برابرشدن هزینه خدمات پیامکی بانک‌ها!

«مشتری گرامی! از ابتدای سال ۱۴۰۱ با توجه به بخش‌نامه بانک مرکزی و با تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه، کارمزد پیامک واریز و برداشت همه حساب‌های بانکی شما نزد این بانک محاسبه و هر ۶ ماه یک بار به ازای هر پیامک ۹۰۰ ریال اخذ خواهد شد». این متن پیامکی است که برخی بانک‌ها روز دوشنبه برای مشتریان خود ارسال کرده‌اند و از افزایش قابل ملاحظه هزینه ارسال پیامک‌های بانکی خبر می‌دهند.

واکنش‌ها به پیامک بانک‌ها چه بود؟

این در حالی است که طبق تعرفه هزینه واقعی ارسال پیامک فارسی از تلفن همراه حداقل حدود ۹ تومان است و در این بین بانک‌ها به دنبال کسب درآمد ۱۰ برابری از ارسال هر پیامک به مشتریان خود هستند.

ناگفته نماند بانک مرکزی در واکنش به این اخبار اعلام کرده که تعرفه پیامکی بانک‌ها افزایش نداشته است و آن‌ها موظف هستند از بخش‌نامه مصوبه آذر ۹۹ در این زمینه پیروی کنند.

مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی نسبت به این خبر واکنش نشان داده و در صفحه توییتر خود نوشته است که بانک مرکزی بخش‌نامه‌ای به بانک‌ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان نداشته است.

او همچنین تأکید کرده است: پیرو انتشار برخی گزارش‌ها درخصوص بخش‌نامه ‎بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان، به اطلاع می‌رساند بانک مرکزی هیچ‌گونه بخش‌نامه‌ای در این خصوص نداشته است، لازم به ذکر است آخرین بخش‌نامه بانک مرکزی در این خصوص، آذر ۱۳۹۹ صادر شده و همچنان معتبر و لازم‌الاجراست.

بانک‌ها چقدر سود می‌برند؟

برخی کاربران بر این موضوع تأکید دارند که درطی شبانه روز حداقل ۳ تا ۴ بار پیامک تراکنش دارند که تکلیف این مشتریان مشخص شده که قطعاَ سقف هزینه پیامک‌ها خیلی بالاتر از حد انتظار خواهد رسید.

اما مسئله اینجاست که این حداقل افزایش قیمت به ازای ارسال روزانه یک پیامک تراکنش است و بسیاری از مشتریان بانکی به شمار زیاد خریدهای خرد روزانه با کارت‌های بانکی اشاره می‌کنند و می‌گویند که این مسئله هزینه زیادی روی دست مشتریان بانک‌ها می‌گذارد. برخی دیگر هم از رواج دوباره جابه‌جایی وجه نقد و کاهش خرید با کارت‌های بانکی می‌گویند.

محاسبات نشان می‌دهد در صورتی که یک مشتری بانک در سال به‌طور میانگین ۳۶۵ پیامک واریز یا برداشت از حساب دریافت کند، با احتساب هر پیامک ۹۰ تومان، باید سالانه ۳۲ هزارو ۸۵۰ تومان هزینه استفاده از پیامک به بانک بدهد؛ درحالی‌که هم‌اکنون آبونمان سالانه اشتراک پیامک بانکی ۲۰ هزار تومان است که به این ترتیب هزینه خدمات پیامک بانکی با شیوه جدید حداقل ۶۴ درصد افزایش خواهد داشت.

بانک‌ها همواره دنبال سودجویی هستند به گونه‌ای که بدون اینکه به طور رسمی نرخ ارسال پیامک تغییری داشته باشد، بانک‌ها قیمت پیامک‌های تراکنش مشتریان خود را افزایش داده اند؛ آن هم گرانی حدود ۱۰ برابری نسبت به تعرفه ارسال پیامک!

ارسال پیامک از هر اپراتور گران شده؟

ارسال پیامک در هر یک از اپراتورهای تلفن همراه هزینه‌های متفاوتی دارد و با استفاده از سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری، از حداقل ۸.۹ تا حداکثر ۲۷.۴ تومان را شامل می‌شود.

هزینه هر صفحه پیامک فارسی با سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول، ۸.۹ تومان است. این عدد برای پیامک‌هایی که به زبان انگلیسی نوشته شوند، ۲۲.۲ تومان به ازای هر صفحه خواهد بود. همچنین ارسال پیامک با سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول، به ازای هر صفحه پیامک فارسی، ۱۰.۶ تومان هزینه دارد و با ارسال هر صفحه پیامک انگلیسی نیز کاربران باید ۲۶.۴ تومان بپردازند.

در اپراتور ایرانسل دائمی، هزینه هر صفحه پیامک فارسی ۹.۹ تومان است. این عدد برای پیامک‌هایی که به زبان انگلیسی نوشته شوند، ۲۲.۲ تومان به ازای هر صفحه خواهد بود.

هزینه ارسال پیامک با سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل نیز به ازای هر صفحه پیامک فارسی، ۱۱.۶ تومان بوده و هر صفحه پیامک انگلیسی نیز برای کاربران ۲۷.۴ تومان هزینه خواهد داشت.

تعرفه ارسال پیامک با سیم‌کارت‌های دائمی اپراتور رایتل، ۹.۸ تومان به ازای هر صفحه پیامک با زبان فارسی است. در حالی که ارسال هر صفحه پیامک به زبان انگلیسی در این سیم‌کارت‌ها، ۱۶.۹ تومان هزینه دارد.

هم‌چنین کاربران برای ارسال پیامک با استفاده از سیم‌کارت‌های اعتباری رایتل به ازای هر صفحه به زبان فارسی ۱۱.۵ تومان می‌پردازند و ارسال پیامک به زبان انگلیسی نیز ۲۳ تومان به ازای هر صفحه هزینه دارد.

منبع: اقتصاد ۲۴

ارسال نظر