|
کدخبر: 275518

ماجرای واردات خودرو به کجا رسید؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت آیین‌نامه جدید واردات خودرو ابهامات زیادی دارد و عملا هیچ خودرویی با این آیین‌نامه وارد ایران نخواهد شد.

علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات اخیرا با اعلام این که واردات ماشین عملا از مهرماه امکان‌پذیر خواهد بود گفت اگر همه چیز طبق پیش‌بینی پیش برود، با توجه به فرایند ثبت سفارش و تامین ارز می‌توان گفت خودروهای وارداتی از آذر و دی ۱۴۰۱ به بازار عرضه خواهند شد. این در حالی است که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد هیچ خودرویی با این آیین نامه جدید وارد ایران نخواهد شد.

مشکلات آیین‌نامه جدید واردات خودرو

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به گفته‌های رئیس مجمع واردات گفت با دستورالعملی که وزارت صمت اعلام کرده نمی‌توان خودرویی را به کشور وارد کرد. در واقع این دستورالعمل آنچنان پیچیده است که شرکت‌های خصوصی واردکننده به آسانی نمی‌توانند آن را حل کنند و تا زمانی که موضوع‌هایی چون سود بازرگانی و تعرفه واردات که جزو مسائل اصلی برای شرکت‌های واردکننده محسوب می‌شوند، مشخص نشود نمی‌توان وارداتی را انجام داد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد مشکلات دستورالعمل واردات ماشین بیان کرد در شرایطی که موضوع‌های مهمی در مورد واردات مشخص نشده، شرکت‌های واردکننده مجوز فروش خودروی وارداتی را ندارند و حتی سود و تعرفه نیز بعد از فروش خودرو در بورس کالا مشخص خواهد شد، چگونه از شرکت‌ها انتظار دارند تا برای واردات ماشین اقدام کنند؟

دادفر در ادامه تاکید کرد وزارت صمت می‌بایست شرایطی را به وجود آورد تا شرکت‌ها بتوانند به واردات ماشین بپردازند، اما در حال حاضر مشکلات و ابهامات زیادی در دستورالعمل واردات ماشین وجود دارد و به همین دلیل شرکت‌های خصوصی از واردات ماشین استقبال نمی‌کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بر این باور است که دستورالعمل وزارت صمت برای واردات ماشین فقط راهی برای فرار از مسئولیتی است که مجلس شورای اسلامی به این وزارتخانه محول کرده است. همین موضوع باعث شده تا در این دستورالعمل ابهامات زیادی به وجود بیاید؛ ابهاماتی که در واردات نقش زیادی دارند و باعث شده شرکت‌های وارکننده نتوانند خودرویی را به کشور وارد کنند.

دادفر در ادامه به وجود شائبه‌هایی مبنی بر این که آیین نامه واردات ماشین عملا برای خودروسازان نوشته شده اشاره کرد و گفت نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که چرا هنوز خودروسازان وارداتی را انجام ندادند. البته دلیل عدم استفاده خودروسازان از این ظرفیت نیز کاملا مشخص است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه با اعلام این که امکان واردات ماشین های اقتصادی با قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان وجود ندارد، گفت وزارت صمت اجازه ورود چنین خودروهایی را نخواهد داد؛ چرا که این خودروهای ارزان قیمت باعث نابودی و توقف صنعت خودرو خواهد شد و فروش محصولات داخلی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهند داد.

منبع: گجت نیوز
  • جبار ارسالی در

    همه از قبل اطلاع داشتند که واردات خودرو یک دروغ بزرگ است

ارسال نظر