|
کدخبر: 274282

این خبر بازار رمزارز را نابود کرد

بعد از انتشار نرخ تورم نزدک و S&P۵۰۰ در طی چند ساعت ۶.۵ و ۵.۵ درصد ریزش داشتند، بیت کوین نیز با افت ۱۲ درصدی به کانال ۱۹ هزار دلار رسید.

روز گذشته شاخص تورم ایالت متحده منتشر شد و بعد از اعلام این خبر بیت کوین تنها در یک دقیقه اول هزار دلار از ارزش خود را از دست داد.

پیش‌بینی‌ها در مورد شاخص قیمت مصرف کننده حاکی از افت این عدد به ۸.۱ درصد بود. اما با وجود کاهش قیمت بنزین به پایین‌ترین میزان در چند ماه گذشته و همچنین سرد شدن بازار مسکن، انتظارات محقق نشد، به طوری که تورم اصلی۰.۶ درصد افزایش یافت و تورم YOY به ۸.۳ درصد رسید.

سقوط سهام آمریکا بیش از کل ارزش بازار رمزارزها

بنابراین بر خلاف پیش بینی‌ها که انتظار داشتند، تورم در زمان کمتری کنترل شده و به دنبال آن سیاست‌های انقباضی فدرال رزور بهبود یابد، جریان کاملا معکوسی به راه افتاد.

قسمت قابل توجه این است که به دلیل خوشبینی که قبل از اعلام نرخ تورم وجود داشت، بیت کوین در روند صعودی کوتاه مدت در حال رشد بود اما بلافاصله بعد از انتشار این خبر، بازارهای پر ریسک مانند سهام و کریپتوکارنسی سقوط کردند. نزدک و S&P۵۰۰ در طی چند ساعت به ترتیب ۶.۵ و ۵.۵ درصد ریزش داشتند، همچنین بیت کوین با افت بیش از ۱۲ درصدی برای مدتی در کانال ۱۹ هزار دلار قرار گرفت.

در مجموع، ارزش سهام ایالات متحده تقریباً ۱.۶ هزار میلیارد دلار در یک روز کاهش یافت. این عدد بیش از ارزش کل بازار کریپتوکارنسی و همچنین چهار برابر ارزش کل بیت کوین‌های موجود است.

این پایان ماجرا نیست. در پی این سقوط، اپل ۱۵۴ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد. در طول تاریخ سهام ایالت متحده این ششمین زیان بزرگ در طی یک روز محسوب می‌شود.

از طرف دیگر شاخص دلار آمریکا نیز که اندکی کاهش یافته بود، با این خبر مجددا به سقف ۲۰ ساله نزدیک شد و در سطح ۱۰۹ واحد قرار گرفت. بازار ارزهای دیجیتال همبستگی منفی بالایی با شاخص دلار دارد، لذا این موضوع یکی دیگر از عمده دلایل ریزش قیمت بیت کوین بوده است.

بیت-کوین-تورم-۱

رشد شاخص دلار

بسیاری از فعالان بازار این فرض را پذیرفته بودند که گزارش تورم ماه سپتامبر کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده و افزایش نرخ بهره بعدی فدرال رزور ۰.۷۵ درصد خواهد بود. اما در حال حاضر این انتظارات تغییر یافته و به عدد یک درصد افزایش یافته است. این موضوع خبر خوبی برای بازارهای پرریسک مانند رمزارزها محسوب نمی‌شود. همچنین می‌تواند به روند صعودی شاخص دلار کمک کند.

ورود ۸۴ هزار بیت کوین به صرافی‌ها

بیت کوین در محدوده ۲۲ الی ۲۳ هزار دلار با مقاومت تکنیکالی مهمی مواجه بود. انتشار تورم بیش از انتظارات، در مغلوب شدن بیت کوین در برابر این مقاومت نقش مهمی داشت. همچنین بسیاری از فعالان بازار به دلیل احتمال سخت‌ترشدن شرایط و ادامه سیاست‌های انقباضی، اقدام به فروش دارایی‌های خود کردند و در طی ۲۴ ساعت، معامله‌گران ۸۴ هزار بیت‌کوین را به صرافی‌ها ارسال کردند. نتیجه این اقدام افزایش عرضه‌ها، فشار فروش و افت قیمت بیت کوین تا ۱۹ هزار دلار بود.

بیت-کوین-تورم-2

میزان ورودی بیت کوین به صرافی‌ها

بیت کوین در ۹۰ روز اخیر بین ۱۷ الی ۲۵ هزار دلار در نوسان بوده است. هر گاه قیمت بیت کوین به زیر ۲۰ هزار دلار وارد شده است، نهنگ‌ها وارد بازار شده و از افت بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرده‌اند. به نظر می‌رسد در این محدوده کف‌سازی مطلوبی در حال انجام شدن است.

در حال حاضر مهمترین عاملی که می‌تواند به افزایش قیمت بیت کوین و اتریوم کمک کند، آپدیت اتریوم است. اما به طور کلی تقاضای موثر، قوی و پایداری در بازار دیده نمی‌شود. در حال حاضر تنها عاملی که می‌تواند در کوتاه مدت به رشد قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها تا حدی کمک کند مربوط به هاردفورک اتریوم است. اگر رویداد ادغام اترویم سبب صعود در بیت کوین نشود، محتمل‌ترین سناریو برای بیت کوین، ادامه روند نزولی خواهد بود.

جورین تیمر، مدیر مدیریت دارایی در Fidelity Investments،  بیان کرد که تا زمانی که فدرال رزرو به طور کلی افزایش نرخ های بهره را متوقف نکند، روند نزولی پایان نخواهد یافت.

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها