|
کدخبر: 273686

صادرات برنج شکسته هندی ممنوع شد

هند صادرات برنج شکسته را ممنوع کرد و ۲۰ درصد عوارض بر صادرات سایر درجات برنج قرار داد.

اقتصاد صادرات برنج شکسته هندی ممنوع شد

هند در روز پنجشنبه صادرات برنج شکسته را ممنوع کرد و ۲۰ درصد عوارض بر صادرات سایر درجات برنج قرار داد.

بزرگ‌ترین صادرکننده غلات دنیا تلاش می‌کند عرضه را افزایش داده و قیمت‌های داخلی را پائین بیاورد. بارندگی‌های مونسون در هند در سال جاری پائین‌تر از سطح متوسط بوده و کشت غلات را در این کشور محدود کرده‌است.

هند به بیش‌از ۱۵۰ کشور دنیا برنج صادر می‌کند و هر گونه کاهش در صادرات این کشور قیمت مواد غذایی در دنیا را بالا می‌برد. آن‌هم در شرایطی که قیمت‌ها به‌خاطر خشکسالی، موج گرما و حمله روسیه به اوکراین همین حالا هم افزایش یافته‌اند.

عوارض جدید وضع‌شده بر صادرات برنج هند تمایل خریداران را پائین آورده و آنها را به سمت کشورهای رقیب مانند تایلند و ویتنام سوق می‌دهد. این کشورها هم با افزایش صادرات مشکل دارند و قیمت‌ها را بالا برده‌اند.

دولت هند برنج نیم پز و باسماتی را از عوارض صادرات معاف کرده که از  نهم سپتامبر اجرایی می‌شود.

دهلی‌نو همچنین صادرات کل برنج شکسته خود را ممنوع کرده است. چندین کشور فقیر آفریقایی این نوع برنج را برای مصرف خوراک مردم وارد می‌کند و در برخی دیگر از کشورها برای غذای دام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عوارض وضع‌شده شامل برنج سفید و قهوه‌ای می‌شود که بیش‌از ۶۰ درصد از صادرات هند را تشکیل می‌دهند.

بیش‌از ۴۰ درصد از صادرات جهانی برنج در اختیار هند است و رقبای آن کشورهایی مانند تایلند، ویتنام، پاکستان و میانمار هستند.

بارندگی پائین‌تر از سطح متوسط در بسیاری از ایالت‌های تولیدکننده برنج در هند مانند بنگال غربی، بیهار و اوتارپرادش نگرانی در مورد تولید برنج در این کشور را افزایش داده‌است. هند قبلاً صادرات گندم را ممنوع و صادرات شکر را هم محدود کرده بود.

پیش‌بینی می‌شود صادرات هند حداقل ۲۵ درصد طی ماه‌های آینده به‌خاطر عوارض وضع‌شده کاهش یابد. صادرکنندگان برنج هند از دولت خواسته‌اند برای قراردادهای صادراتی که قبلاً امضا شده بود معافیت در نظر بگیرند.

صادرات برنج هند در سال گذشته میلادی به رکورد ۲۱.۵ میلیون تن رسید، یعنی بیش‌از مجموع صادرات ۴ صادرکننده بزرگ دیگر: تایلند، ویتنام، پاکستان و آمریکا.

ممنوعیت صادرات برنج شکسته هند به‌شدت خریداران چینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چین بزرگ‌ترین خریدار این محصول هند است و در سال گذشته میلادی ۱.۱ میلیون تن برنج شکسته این کشور را خریداری کرده‌است. این درحالی‌ست که کشورهای آفریقایی مانند سنگال و جیبوتی برنج شکسته را برای غذای مردم خریداری می‌کنند.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر