|
کدخبر: 272964

افزایش دامنه نوسان برای همه نمادها اعمال شود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: طبیعتا افزایش دامنه نوسان به قدرت نقدشوندگی بازار کمک می‌کند اما اگر قرار است افزایش دهند برای کل بازار زیاد شود چون اگر افزایش دامنه نوسان به کلیت بازار کمک می‌کند باید برای همه نمادها را انجام دهند درغیراینصورت نباید تفکیک کردن نمادها صورت گیرد.

اقتصاد افزایش دامنه نوسان برای همه نمادها اعمال شود

ششم اردیبهشت ماه سال جاری بود که رئیس سازمان بورس اعلام کرد دامنه نوسان به‌ صورت تدریجی افزایش پیدا می‌کند و هدف این است که دامنه نوسان تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۰ درصد افزایش دهیم تا صف‌های بازار را تا حد زیادی کاهش و به نوعی کنترل شوند. اینکه این افزایش تدریجی تا چه حد می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد در مصاحبه با یکی از کارشناسان بازار سرمایه بررسی شد.

حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه درمورد ارزیابی خود از افزایش تدریجی دامنه نوسان و تأثیر آن بر بازار سرمایه گفت: طبیعتا افزایش دامنه نوسان به قدرت نقدشوندگی بازار کمک می‌کند مخصوصا در نمادهای کوچکی که قدرت سفته‌بازی دارند و صف خرید و فروش می‌شوند اما در این بین نیاز است افزایش فصلی دامنه نوسان باتوجه به وضعیت بازار اتفاق افتد؛ به‌نظر می‌رسد اگر در بازار متعادل چنین تصمیماتی گرفته شود، بهتر است.

او ادامه داد: نکته دیگر اینکه در بورس کشورهای دیگر هم محدودیت دامنه نوسان وجود دارد اما هرچقدر عمق بازار افزایش پیدا کند به قدرت نقدشوندگی، کلیت بازار و تعادل آن کمک می‌کند ضمن آنکه افزایش دامنه نوسان برای بازاری که ارزش روزانه آن سه هزار میلیارد ریال است نتیجه‌بخش نیست، اگر قرار است افزایش دهند برای کل بازار زیاد شود چون اگر افزایش دامنه نوسان به کلیت بازار کمک می‌کند باید برای همه نمادها را انجام دهند درغیراینصورت نباید تفکیک کردن نمادها صورت گیرد.

مریدسادات افزود: در سالیان گذشته تجربه دامنه نوسان ۱۰ درصدی در بازار پایه را داشتیم و دیدیم نقدینگی به سمت نمادهایی رفت که دامنه نوسان مثبت و منفی ۱۰ داشتند یعنی دو روز نوسان نماد ۱۰ درصدی را می‌گرفتیم معادل ۲۰ درصد می‌شد درنتیجه سرمایه‌گذاران تمایل ندارند نمادی را سهامداری کنند که دامنه نوسان آن مثبت و منفی سه است بنابراین انتظار می‌رود پشت هر تصمیمی که گرفته می‌شود ادله منطقی وجود داشته باشد؛ اگر خوب است برای همه نمادها افزایش پیدا کند درغیراینصورت به هیچکدام از آنها تعلق نگیرد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه یکی از معضلات موجود در بازار سرمایه پیش گشایش ۱۵ دقیقه است چون به بازیگران سهم اجازه انجام هر کاری را می‌دهد بنابراین بهتر است یکی از اقدامات و اولویت‌های رئیس سازمان بورس بورس رفع این موضوع و طراحی فرمول جدید برای آن باشد.

منبع: صدای بورس

ارسال نظر