|
کدخبر: 272591

مک بوک جدید اپل با این مشخصات عرضه می شود

تحلیل‌گر معروف مینگ‌چی کو می‌گوید مک‌بوک پرو و آیپد پرو بعدی اپل در سال جاری همچنان از سیستم-روی-چیپ (SoC) پنج نانومتری بهره خواهند برد.

اقتصاد مک بوک جدید اپل با این مشخصات عرضه می شود

مینگ‌چی کو، تحلیل‌گر معتبر اپل اعلام کرده است نسل بعدی مک‌بوک پرو و همچنین آیپد پرو که امسال وارد فاز تولید انبوه خواهند شد، از فناوری جدید تراشه‌های سه نانومتری استفاده نمی‌کنند. او اشاره می‌کند که این محصولات به تراشه‌های جدید مجهز خواهند بود اما این پردازنده‌ها همچنان براساس لیتوگرافی پنج نانومتری تولید شده‌اند.

مک بوک پرو و ​​آیپد پرو ۲۰۲۲

برخی تحلیلگران درمورد فناوری تراشه‌هایی که اپل قصد دارد از آن‌ها در آیپد پرو و مک‌بوک پرو جدید خود درسال جاری استفاده کند، اختلاف‌نظر دارند. گزارش زنجیره‌ی تأمین‌کنندگان اپل در اوایل ماه جاری نشان می‌دهد که TSMC تولید تراشه‌های سه نانومتری جدید را از پاییز امسال آغاز خواهد کرد و این پردازنده‌ها برای اولین‌بار در اواخر سال در مک‌های جدید مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

مینگ‌چی کو می‌گوید مدل‌های جدید مک‌بوک پرو در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۲ وارد تولید انبوه می‌شوند اما همچنان از تراشه‌های پنج نانومتری بهره خواهند برد. او دلیل این پیش‌بینی را در توییتی توضیح داد:

    اپل باید قطعات موردنیاز خود را برای محصولاتی که قرار است در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۲ روانه‌ی بازار شوند، حداکثر تا ماه اکتبر خریداری کند، اما تراشه‌های سه نانومتری تا ژانویه‌ی ۲۰۲۳ دردسترس نخواهند بود. بنابراین فکر می‌کنم مک‌بوک پرو و آیپد پرو جدید که تولید انبوه آن‌ها در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد از سیستم-روی-چیپ‌های جدیدی استفاده خواهند کرد که برپایه‌ی معماری پنج نانومتری تولید شده‌اند و بعید است این تراشه‌ها از لیتوگرافی سه نانومتری بهره ببرند.

به‌‌نوشته‌ی ۹to۵Mac، چرخه‌ی تولید تراشه‌های سه نانومتری TSMC حدود چهارماه است. این تراشه‌ساز تایوانی می‌گوید تولید انبوه سیستم-روی-چیپ‌های سه نانومتری را از ماه سپتامبر آغاز خواهد کرد و عرضه‌ی آن‌ها نیز از ژانویه‌ی ۲۰۲۳ شروع خواهد شد؛ به‌همین دلیل این شرکت اشاره کرده است که تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی سه نانومتری آن، از نیمه‌ی اول ۲۰۲۳ دردسترس مشتریان قرار خواهند گرفت.

نام لیتوگرافی‌های مورداستفاده برای ساخت تراشه‌ها، فاصله‌ی بین ترانزیستورهای روی آن را نشان می‌دهد. هنگامی که فاصله‌ی میان ترانزیستورها روی یک پردازنده کاهش یابد، شکاف میان آن‌ها کمتر خواهد شد و درنتیجه به بهبود عملکرد و همچنین کاهش مصرف انرژی منجر می‌شود.

با توجه به آنچه در بالا اشاره شد، مهاجرت از فرایند ساخت پنج نانومتری به معماری سه نانومتری، باعث بهبود عملکرد و کارایی تراشه‌های اختصاصی اپل خواهد شد؛ پردازنده‌هایی که این شرکت در بسیاری از محصولاتش از آن‌ها استفاده می‌کند. این تغییر شامل تراشه‌های سری A آیفون و همچنین تراشه‌های سری M مک و آیپد می‌شود.

هنوز مشخص نیست آیا اپل مدل به‌روزشده‌ی مک‌بوک پرو را در پاییز سال جاری معرفی خواهد کرد یا خیر. با توجه به برنامه‌ریزی تولید انبوه این محصول برای سه‌ماهه‌ی چهارم، امکان دارد این دستگاه در سال جاری روانه‌ی بازار شود اما با درنظر گرفتن اختلالات مداوم زنجیره‌ی تأمین، احتمال تأخیر در عرضه‌، تا سال ۲۰۲۳ نیز وجود دارد. انتظار می‌رود نسل جدید مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی با تمرکز روی ارتقا عملکرد و افزایش قدرت پردازشی عرضه شوند.

منبع: زومیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها