|
کدخبر: 202055

ادعای عجیب اپل درباره تراشه آیفون ۱۳

اپل مدعی است که تراشه یادشده قوی‌ترین پردازنده موجود در گوشی‌های هوشمند است.

فناوری ادعای عجیب اپل درباره تراشه آیفون ۱۳

جدیدترین مدل‌های آیفون و آیپد مینی ۶ در بطن خود پذیرای تراشه‌ای با نام A۱۵ Bionic هستند و قدرت پردازشی‌شان را از آن می‌گیرند. اپل مدعی است که تراشه یادشده قوی‌ترین پردازنده موجود در گوشی‌های هوشمند است و تا ۵۰ درصد عملکرد گرافیکی قوی‌تری در مقایسه با رقبا دارد.

بر اساس بنچمارک‌های منتشرشده توسط کاربران در پلتفرم گیک‌بنچ، آیفون ۱۳ مجهز به تراشه مذکور توانسته است به‌طور میانگین در آزمون تک‌هسته‌ای امتیاز بسیار خوب ۱۷۳۰ کسب کند. در مقام مقایسه، این امتیاز برای آیفون ۱۲ در حدود ۱۵۷۵ است؛ بنابراین تراشه جدید پردازش‌های تک‌هسته‌ای را تقریباً ۱۰ درصد سریع‌تر انجام می‌دهد. از سوی دیگر، میانگین نمرات چندهسته‌ای به ۴۶۲۱ می‌رسد که حاکی از بهبود عملکرد ۲۱ درصدی در مقایسه با نتایج تراشه A۱۴ Bionic است.

نتایج اولیه عملکرد بسیار خوب تراشه جدید را نشان می‌دهد. جدیدترین دستاورد اپل در حوزه پردازشی در حقیقت SOC (سیستم‌-روی-چیپ) است که از اجزای مختلفی نظیر واحد پردازش گرافیکی (GPU)، موتور عصبی (Neural Engine)، پردازنده سیگنال تصویر (ISP) و... تشکیل شده. این تراشه شامل ۱۵ میلیارد ترانزیستور است؛ سویچ‌های بسیار کوچکی که وظیفه ذخیره و پردازش واحد باینری ۱ و ۰ یا به‌اصطلاح بیت‌ها را بر عهده دارند.

با گذر از عملکرد پردازنده مرکزی، A۱۵ در بخش گرافیکی نیز بهبود در خور توجهی به‌خصوص در مدل‌های پرو آیفون ۱۳ تجربه می‌کند؛ زیرا اپل در یک سُنت‌شکنی مدل‌های پرو را به یک هسته گرافیکی بیشتر مجهز کرده و همین امر منجر به تفاوت قابل توجهی در مقایسه با مدل‌های استاندارد شده است. نتایج آزمون متال (Metal) نشان می‌دهد که مدل استاندارد آیفون ۱۳ امتیاز ۱۰۶۰۸ کسب کرده که بسیار پایین‌تر از نمره ۱۴۲۱۶ مربوط به آیفون ۱۳ پرو است؛ اما تراشه گرافیکی چهار هسته‌ای همچنان ۱۵ درصد قوی‌تر از نمونه سال گذشته است.

البته باید به این نکته توجه داشت که نتایج یادشده نخستین بنچمارک‌های تراشه A۱۵ محسوب می‌شوند و از سوی دیگر، اپل در رویداد معارفه آیفون ۱۳ جزئیات زیادی از تراشه مذکور منتشر نکرد؛ بنابراین نمی‌توان با قطعیت نتایج را تأیید یا رد کرد.

منبع: زومیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها