|
کدخبر: 271376 کیمیا ملکی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه پرنده و ماهی؛

مرغداران منتظر اتفاقات خوبی باشند / ادامه ارزانی مرغ

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: واقعیت نرخی است که توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. اکنون میزان تقاضا کم و تولید زیاد است در نتیجه قیمت مرغ در یک ماه اخیر زیر نرخ مصوب است.

اقتصاد مرغداران منتظر اتفاقات خوبی باشند / ادامه ارزانی مرغ

قیمت مرغ در هفته جاری نوسانات زیادی را تجربه کرد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که نرخ این محصول در شیب آرامی قرار دارد و روند کاهشی خود را آهسته طی می‌کند.

گسترش نیوز در خصوص نوسانات اخیر در بازار مرغ به گفت‌وگو با مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی پرداخت.

مهدی_یوسف_خانی

یوسف خانی با بیان اینکه نرخ مرغ تنها کاهشی نیست، اظهار کرد: در چند روز اخیر نرخ مرغ نوسان داشت. این محصول گاهی با افزایش قیمت همراه بود و نرخ مرغ به مرز ۶۰ هزار تومان نیز رسید. قیمت مرغ زنده ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۶۰ هزار تومان است که ۵ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود. مرغداران در حال ضرر و زیان هستند.

قیمت مرغ را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به تولید مازاد مرغ بیان کرد: اعلام می‌شود که نرخ مرغ زنده حدود ۴۰ هزار تومان است و درحال‌حاضر کمتر از این نرخ به فروش می‌رسد. این موضوع به علت میزان تقاضا در بازار است. واقعیت نرخی است که توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. اکنون میزان تقاضا کم و تولید زیاد است در نتیجه قیمت مرغ در یک ماه اخیر زیر نرخ مصوب است. راه‌حل این موضوع از سرگیری صادرات است. پس از ۶ سال صادرات آزاد شد. قرار است با عراق و افغانستان قرار دادی در خصوص این موضوع بسته شود. در نتیجه مازاد تولیدی که داریم صادر می‌شود و بازار داخل نیز به نرخ درست خود می‌رسد.

وی با توجه به از سرگیری صادرات مرغ گفت: صادرات ۲ مشکل را حل می‌کند. اول اینکه مرغ در داخل کشور نمی‌ماند و دپو نمی‌شود. دوم اینکه باعث افزایش نرخ تا مرز رقم مصوب می‌شود که تولیدکننده زیان نکند. مصرف‌کنندگان نیز بر اساس نرخ مصوب مرغ می‌خرند.

قیمت مرغ با کاهش هفته را پشت سر می‌گذارد

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی پیش‌بینی خود از آینده این بازار را مطرح کرد و افزود: بازار در کل کاهشی است. از ابتدای هفته تا روز دوشنبه افزایش نرخ مرغ را شاهد بودیم و در پایان هفته کاهش نرخ را داریم. این بازار وابسته به میزان تقاضا است.

وی در ادامه گفت: در محصولاتی که باید به صورت روزانه به فروش برسد اگر بازار تقاضایی که مورد انتظار است نسبت به تولید و عرضه نداشته باشد قطعا با کاهش نرخ همراه است.

صادرات بهترین گزینه است

یوسف خانی در خصوص صادرات مرغ بیان کرد: صادرات مرغ بسیار خوب است. ما قبل از بحران‌های ایجاد شده قبل از سال ۹۷ در بازار مرغ همیشه مازاد تولید داشتیم و صادرکننده بودیم. خوشبختانه درحال‌حاضر نیز به شکل قبل بازگشتیم. صادرات مرغ بهترین گزینه است، زیرا تولیدکنندگان می‌توانند با نرخ بالاتری این محصول را بفروشند و همچنین ارزآوری  به همراه دارد.

روزهای خوب در انتظار مرغداران

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در پایان فروش مرغ با نرخ کمتر از نرخ مصوب را از مشکلات مرغداران دانست و افزود: افزایش نرخ مرغ از اردیبهشت ۱۴۰۱ رخ داد که ارز ترجیحی از نهاده‌های دامی حذف شد. تا تیرماه امسال به دلیل ثبت نام مرغداران در سامانه بازارگاه آنها نهاده با ارز دولتی داشتند. مرغداران از ابتدای تیرماه مرغ‌های خود را با نهاده آزاد تولید می‌کنند. در نتیجه اکنون ناراحتی آنها برای فروش مرغ با کمتر از نرخ مصوب منطقی است که امیدواریم این مشکل با صادرات حل شود.

 نرخ جدید مرغ در بازار

قیمت مرغ گرم بسته‌بندی کیسه‌ای چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در بازه قیمتی ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت.

همچنین ران مرغ بدون پوست با نرخ ۷۳،۲۰۰ هزار تومان، کتف مرغ با نرخ ۳۷،۹۵۰ هزار تومان، ران مرغ با پوست با نرخ ۵۲،۰۰۰ هزار تومان، مغز ران مرغ با نرخ ۷۵،۰۰۰ هزار تومان، سینه مرغ بدون استخوان با کتف با نرخ ۹۵،۰۰۰ هزار تومان و فیله مرغ با نرخ ۱۱۳،۰۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

کلام آخر

این طور که مشخص است با شروع صادرات مرغ این بازار برای تولیدکنندگان در وضعیت مطلوبی قرار می گیرد. باید منتظر ماند تا نتیجه صادرات این محصول به عراق خود را نشان دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها