|
کدخبر: 269900

نباید میوه از سبد خانوارها حذف شود

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: با تورم ۵۰ درصدی نرخ میوه، تقاضا در بازار بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که نباید میوه از سبد خانوارها کاهش و یا حذف شود.

اقتصاد  نباید میوه از سبد خانوارها حذف شود

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران بیان کرد: کاهش مصرف میوه از سبد خرید خانوارها آن هم به دلیل افزایش نرخ این محصولات غیر قابل انکار است؛ اما باید در نظر گرفت زمانی که شوک گرانی نرخ به تمام بخش‌های اقتصادی و سایر کالا در بازارها رسیده چطور نرخ میوه نباید افزایش داشته باشد؟!

کارگر گفت: شاید برخی خانوارها اقدام به خرید ضایعات و دور زیرمیوه می‌کنند، اما این موضوع در بین خانواده‌ها بسیار کم است، اما نباید از این اتفاق به راحتی گذشت؛ چراکه نباید میوه از سبد خانوارها کاهش و یا حذف شود. البته شاید برخی بدون در نظر گرفتن واقعیت‌ها به دنبال بزرگنمایی در این خصوص می‌باشند.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران؛ بحث ضایعات میوه مدت هاست که مورد بررسی کارشناسان و فعالان در عرصه میوه و تره بار قرار گرفته؛ از این رو اتحادیه به دنبال برنامه‌ای جهت خشک کردن میوه‌ها قبل از رسیدن به ضایعات می‌باشد که امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور این سیاست در راستای کاهش دور ریز میوه اجرایی شود.

وی ادامه داد: میوه گران نیست، اما حاشیه‌های تورم زا باعث گرانی این محصولات در بازار شده است. میوه پس از خروج از میدان اصلی و توزیع در واحدهای عرضه‌کننده سطح شهر می‌رسد در این مسیر قطعاً دستخوش افزایش نرخ در بخش‌های مختلف مانند حمل‌ونقل؛ اجاره واحد صنفی؛ دستمزد و بیمه کارگر، مالیات و سایر هزینه‌های جاری خواهد شد.

کارگر تأکید داشت: واقعیت این است که تورم و گرانی کالاهای دیگر روی نرخ میوه نیز اثر گذاشته است و نمیتوان این مسئله را انکار کرد. متأسفانه تورم میوه در تابستان امسال به اندازهای افزایش داشته که علی رغم اینکه طبق سنوات گذشته بهترین و ارزانترین میوه به دلیل تنوع و تولید گسترده آن در سراسر کشور، هنوز نرخ تابستانهها پایین نیامده است.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در امسال حاشیه‌ها تورم زا باعث شده میوه بیش از ۴۰ – ۵۰ درصد افزایش نرخ داشته باشد و مردم ناگزیر برای خرید و مصرف میوه مدیریت می‌کنند، اما بازهم مصرف میوه بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص وضعیت نرخ در ماه‌های آینده گفت: باید نرخ میوه‌های متنوع در تابستان مسیر کاهش را طی می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاد؛ با توجه به افزایش حاشیه‌های تورم زا قطعاً نرخ میوه در ماه‌های آینده همچنان گران خواهد بود

 

منبع: اقتصاد ۲۴

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها