|
کدخبر: 268144 کیمیا ملکی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

اینجا قیمت ها یک شبه تغییر می کند / افسار بازار گوشت در دست دلالان

خبر افزایش نرخ گوشت قرمز و رسیدن آن به بیش از ۲۰۰ هزارتومان در حالی است که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید با وجود افزایش نرخ همه مولفه‌های تولید نرخ گوشت نه تنها افزایش معقولی نداشته بلکه مدت‌ها است که با کاهش نرخ همراه است.

اقتصاد اینجا قیمت ها یک شبه تغییر می کند / افسار بازار گوشت در دست دلالان

این روزها اوضاع اقتصادی مردم خوب پیش نمی‌رود. جمله هر روز گران تر از دیروز برای ما دیگر عجیب نیست. از تن ماهی تا گوشت هر کدام در روزی از این سال افزایش قیمت خوردند. اما در این بین نباید دلالان و افراد سودجو را نیز فراموش کرد. افرادی که از نداری مردم سوء استفاده می‌کنند و گویی از آب گل آلود ماهی می‌گیرند. برخی کالاها به دلیل افزایش هزینه تولید گران شد و برخی دیگر به علت اینکه مدت‌ها افزایش قیمت نخورده بود. در این بین کالاهایی هستند که ۲ بار در سال گران می‌شوند. جای یادآوری دارد که تصمیمات یک شبه برای گرانی کالاهای مختلف اتفاقات ناخوشایندی هم به همراه داشت، مثل غارت فروشگاه‌ها یا زد و خورد در صف‌های طولانی. اینجا ظاهرا تصمیمات لحظه‌ای بدون برنامه‌ریزی عملی می‌شود که قطعا نتیجه درستی ندارد. تغییر قیمت‌های گاه و بی‌گاه حتی کسبه را نیز کلافه کرده است. ناقصی یا نبود جنس از چالش‌های جدید فروشندگان است. زمانی هم که مطرح می‌شود یک جواب می‌گیریم؛ پول همینم به زور دادیم. یه کارتنش که میاد کلی پوله! تازه همینام بدهکاریم!

انگار آنها در مسیری لغزنده تری نسبت به مردم قرار دارند. مردم یا می‌خرند یا خیر! اما این‌ها اگر بخرند و نفروشند چه؟ اگر نخرند و مشتری بخواهد چه؟ که در هر دو حالت با ضرر همراه است.

شرکت‌ها چه؟ آنها قطعا اجناس خود را می‌فروشند و این موضوع ربطی به نیاز متقاضی ندارد این تنها گزینه‌ای است که اهمیت ندارد. اگر محصولی پر طرفدار باشد فروشنده خودش تقاضا می‌کند و اگر کم طرفدار باشد به آنها غالب می‌شود. مثلا اگر از یک برند چند مایع ظرفشویی می‌خواهید باید در کنار آن مایع مخصوص لباس‌های مشکی را هم تهیه کنید یا کارتن‌های روغن را تحویل نمی‌گیرید تا چند کارتن تن ماهی یا کیک دریافت کنید.

قیمت رب گوجه فرنگی پا در هوا ماند

در قسمتی دیگر اما مسئولان مربوطه دم از ثبات نرخ می‌زنند و ابراز ناراحتی از اینکه چرا فلان محصول گران نشده است. اما بازار نمایی متفاوت از این صحبت‌ها را نشان می‌دهد. روز گذشته دبیر سندیکای کنسرو، نرخ رب گوجه فرنگی را بی‌تغییر نسبت به قبل و ۳۵ هزار تومان اعلام کرد. درصورتی‌که نرخ گوجه فرنگی سال گذشته کیلویی ۱۸۰۰ تومان بود اما امسال به کیلویی ۴ هزار تومان رسیده است پس رب نمی‌تواند با همان نرخ قبل در بازار عرضه شود. با وجود افزایش نرخ حمل‌ونقل و هزینه‌های تولید اینکه نرخ رب گوجه فرنگی همچنان بی‌تغییر باقی بماند به ضرر تولید‌کننده است. اما در کمال ناباوری رب‌های گوجه فرنگی در بازار، بالای ۴۰ هزار تومان است. بین حرف‌ها تا قیمت‌ها فاصله‌ای دور و دراز است. شاید هم قرار بر گرانی بیش از این برای رب گوجه فرنگی باشد! باید منتظر بود و دید از پس پرده چه تصمیمی برای نرخ این محصول گرفته می‌شود؟

دلالان بازار را دست گرفتند

در سویی دیگر دلالان هستند. افرادی که اگر خبری از گرانی هم نباشد آنها آواز نرخ‌های جدید را سر می‌دهند. نرخ هایی که هیچ کس نمی‌داند از کجا آمده و در کجا با این نرخ به فروش می‌رسد. بعد از مدتی که این اخبار شنیده می‌شود بازار به مرور خود را به سمت نرخ هایی که زمانی کاذب بوده است می‌برد.

یکی از این موارد اخباری بود که مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی نرخ گوشت دیروز در همه رسانه‌ها پخش شد. درست یک روز بعد از عید قربان!

گسترش نیوز در خصوص این موضوع به گفت‌وگو با علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی پرداخت.

خبر افزایش نرخ گوشت قرمز و رسیدن آن به بیش از ۲۰۰ هزارتومان در حالی است که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید با وجود افزایش نرخ همه مولفه‌های تولید نرخ گوشت نه تنها افزایش معقولی نداشته بلکه مدت‌ها است که با کاهش نرخ همراه است.

تکذیب گرانی گوشت

ملکی با بیان اینکه نرخ گوشت گوسفندی در یکماه اخیر روند کاهشی داشته است، گفت: خبر گرانی گوشت کاملا کذب است و فروشنده‌ها به دلیل کاهش تقاضا حتی حاضر به فروش با نرخ پایین تر می‌شوند. هیچ تفاوتی در نرخ نبوده و نمی‌دانیم چه کسی این خبر را پخش کرده است.

وی با اشاره به گذر از عید قربان اظهارکرد: میزان عرضه خوب است. اما میزان فروش نسبت به گذشته کاهشی بوده است. نرخ گوشت ارتباط مستقیمی با عرضه و تقاضا دارد. عرضه کم قیمت ها را بالا می‌برد.

آینده بازار چه می‌شود؟

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پایان با بیان پیش‌بینی خود از آینده بازار افزود: درحال‌حاضر هوا بسیار گرم و در نتیجه درخواست کم است. در کنار این موضوع با توجه به وضعیت بد اقتصادی مردم قدرت خرید کاهش یافته است.

قیمت روز گوشت

 همچنین قیمت گوشت قرمز در ۲۱ تیر ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

راسته با استخوان گوسفندی

 

۱۵۹،۰۰۰

 

ران کامل ممتاز گوسفندی

 

۱۷۲،۰۰۰

 

کف دست گوسفندی با ماهیچه

 

۱۵۸،۰۰۰

 

ران پاک کرده گوساله

 

۱۶۶،۰۰۰

 

سر دست پاک کرده گوساله

 

۱۶۵،۰۰۰

 

گردن گوسفندی

 

۱۳۳،۰۰۰

 

قلوگاه گوساله

 

۱۴۷،۰۰۰

 

گردن گوساله

 

۱۲۹،۰۰۰

 

قلم گوساله

 

۱۶،۰۰۰

 

سردست گوسفندی

 

۱۳۱،۰۰۰

 

ماهیچه گوساله

 

۱۶۳.۰۰۰

 

دمبالیچه گوسفندی

 

۸۹،۰۰۰

 

نیم شقه سردست گوسفند

 

۱۲۸.۰۰۰

 

شقه لاشه گوسفندی

 

۱۲۹،۰۰۰

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها