|
کدخبر: 268109 نسترن فراهانی

اختصاصی گسترش نیوز؛

وزیر اقتصاد: بیشترین اضافه برداشت ها محدود به پنج بانک است

وزیر اقتصاد: امروز بخش زیادی از اضافه برداشت روزانه بانک‌های کشور، به ۵ بانک و موسسه محدود شده است.

اقتصاد وزیر اقتصاد: بیشترین اضافه برداشت ها محدود به پنج بانک است

سید احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران درباره سرنوشت تورم در اقتصاد ایران در کوتاه مدت و برنامه دولت برای کنترل تورم تا پایان سال و همچنین جلوگیری از ادامه و سرایت رشد تورم خردادماه به ماه‌های آینده اظهار داشت: در اقتصاد حداقل با سه منشا دارای تورم مواجه هستیم که یکی از آنها نقدینگی است. منشا ناشی از رشد نقدینگی در حال کنترل است و و منشا دیگر تورم ناشی از بی‌انظباطی پولی و بانکی در اقتصاد است که آن را نیز کنترل می‌کنیم.

وی با اشاره به منشا سوم تورم که نقش پررنگی هم در افزایش نرخ تورم در ماه‌های گذشته داشته، گفت: منشا سوم تورم، افزایش هزینه‌های تولید است که در ماه‌های اول امسال این منشا تورم به دلیل مسائل خارجی، تورم وارداتی، افزایش قیمت نهاده‌ها در داخل، افزایش حقوق و دستمزد، اجرای طرح یارانه و ... افزایش پیدا کرد و در خرداد ماه شاهد افزایش نرخ تورم بودیم.  

وزیر اقتصاد تاکید کرد: با توجه به اقدامات دولت منشا سوم تورم به شکل مدیریت شده در تیرماه و مردادماه نسبت به خردادماه کاهش پیدا می‌کند بنابراین چشم‌انداز تورمی به طور قطع  در ماه‌های آینده به سمت کنترل و مهار تورم است. 

بانک مرکزی باید برنامه ریزی و مطابق آن به مردم وعده دهد

خاندوزی ادامه داد: درباره کنترل و مهار نرخ تورم، بانک مرکزی باید برنامه ریزی و مطابق آن به مردم وعده دهد اما بنده به عنوان سخنگوی ستاد اقتصادی دولت اعلام می‌کنم که کنترل تورم اولویت دولت است و برنامه ریزی و تمرکز تمام دستگاه‌های دولتی برای کنترل هر سه منشا تورم است و مهار و مدیریت تورم در ماه‌های آینده را به مردم وعده می‌دهیم.  

وزیر اقتصاد تاکید کرد: موضوعات تخته سیاهی و تئوری اقتصاد معمولا مناسب شرایط اقتصادی کشورمان نیست و نمی‌توان به تئوری‌ها اتکا کرد و باید دید چرا در اجرای باید و نبایدها موفق عمل نمی‌شود.

وی گفت: در حال حاضر در کشورمان عمده اضافه برداشت بانک‌ها تنها به چند موسسه و بانک محدود برمی‌گردد و همین موضوعات است که شرایط اقتصادی را متفاوت می‌کند و نمی‌توان تنها از تئوری‌ها برای اصلاح شرایط اقتصادی استفاده کرد و باید آن ظرایف نحوه اجرا و سیاست‌ها را به درستی انجام شود و این موضوع خارج از کتب درسی است.

نمی‌توان به تئوری‌ها اتکا کرد

احسان خاندوزی گفت: امروز بخش زیادی از اضافه برداشت روزانه بانک‌های کشور، به ۵ بانک و موسسه محدود شده است.

وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرد: به این معنی که در مساله اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، تمام نظام بانکی یک طرف، این پنج بانک و موسسه در طرف دیگر قرار دارند. اگر می‌خواهیم به سمت منضبط کردن بانک‌ها حرکت کنیم، باید به جزئیات و ظرایف سیاست‌ها توجه کنیم نه صرفا مباحث آموزشی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. اکنون هم بسیاری از شکاف‌هایی که بین باید و نباید‌های تئوری و وضعیت عملی و اجرایی با آن مواجه هستیم، ناشی از این است که ظرایف یک نظریه را نه در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود و نه در نظام اجرایی رعایت می‌شود.

مکلف هستیم ۱۳۰ هزار میلیارد از سهام دولت را بابت بدهی منتقل کنیم

خاندوزی گفت: ما امسال طبق قانون مکلف هستیم که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از سهام دولت را به نهاد‌های و سازمان‌هایی فقط بابت بدهی دولت منتقل کنیم، در صورتی که معلوم نیست صلاحیت مدیریت و خوب اداره کردن آن مجتمع صنعتی یا پتروشیمی را داشته باشد. ما به لحاظ نظری مخالف این موضوع هستیم؛ نه فقط در وزارت اقتصاد، بلکه اکثریت اعضای هیات عالی واگذاری اظهار می‌کردند که با مساله رد دیون به عنوان یکی از ابزار‌های خصوصی سازی مخالف هستند. امیدوارم اجرای این طرح و خروجی این دوره‌‌ نشان دهد که می‌توان بسیار بهتر از وضع موجود از پتانسیل نظام دانشگاهی و پژوهشی کشور برای حل مسائل اقتصادی استفاده کرد.
 
به گفته وزیر اقتصاد: دولت در کنترل عوامل ناشی از کسری بودجه دولت که به تورم دامن می‌زد، نسبت به دوره قبل موفق‌تر عمل کرد. در مورد عوامل طرف رشد نقدینگی لازم است که در مورد سقف رشد ترازنامه بانک‌ها نظارت جدی انجام شود و خروجی آن این خواهد شد که پل‌های پولی از جمله نقدینگی هم مدیریت خواهند شد. جزئی از عوامل تورم که برای کشور در اردیبهشت و خرداد مساله ایجاد کرده و باعث افزایش تورم شده به عوامل طرف هزینه اعم از تورم وارداتی بر می‌گردد. 
 
خاندوزی ادامه داد: این نوع از تورم باعث افزایش قیمت تمام شده بنگاه‌ها می‌شود. این مهم‌ترین عوامل کوتاه مدت موثر که همان عوامل فشار هزینه‌ای است، در دستور کار اصلی ستاد اقتصادی دولت است. به مصوبات ستاد اقتصادی امیدوار هستیم تا در تیر شاهد کاهش تورم نسبت به خرداد باشیم و در ماه‌های آینده هم بتوانیم این عوامل را به شکل پلکانی مهار کنیم.

ارسال نظر