|
کدخبر: 267790

بورس در شهریورماه جان می‌گیرد؟

یک کارشناس بازارسرمایه با یادآوری این موضوع که گزارشات فصلی شرکت‌ها اواخر ماه جاری به بازار مخابره خواهد شد، گفت: اگر گزارشات منتشره از نظر فعالان بازار مطلوب ارزیابی شود، می‌توانیم کم کم به رونق ملایم بازار پس از مجامع و شاید در بازه زمانی شهریورماه امیدوار بود.

اقتصاد بورس در شهریورماه جان می‌گیرد؟

مهرزادجهانی کارشناس بازارسرمایه در خصوص شرایط هفته گذشته بازارسرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه در هفته گذشته روند نوسانی را طی کرد به طوری که در ابتدای هفته شاخص کل کار خود را در ارتفاع یک میلیون و ۵۰۲ هزار واحدی شروع کرد و در تقریبا در همین محدوده نیز در انتهای هفته به کار خود پایان داد.

فرار حقیقی‌ها از بورس

وی ادامه داد: در حالی در هفته گذشته شاهد خروج حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار بودیم که کماکان مطابق با هفته‌های پیشین این رویه ادامه دارد و میانگین ارزش معاملات روزانه نیز در روزهای اخیر در محدوده ۳ همت بوده که نشان از فاز رکودی بازار دارد.

برجام موجب اصلاح بورس می‌شود

او در تشریح عواملی که موجب به وجود آمدن وضع حال بازارسرمایه شده‌اند، گفت: یکی از این عوامل

وضعیت برجام و به تبع آن روند حرکتی نرخ ارز است که در روزهای اخیر شاهد اخبار متفاوتی از مذاکرات برجامی بودیم که اتفاقا در کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار شد.

جهانی افزود: اخبار منتشرشده بعد از مذاکرات نشان از بی نتیجه بودن مذاکرات و عدم دستیابی به توافقاتی در جهت پیشبرد اهداف تعیین شده بود، بنابراین بازار سرمایه نیز طبیعتا از اخبار منفی مرتبط با برجام متاثر شده و در شرایطی که خریداران تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارند و بازار شرایطی شکننده به خود گرفته است، افزایش اندک عرضه‌ها منجر به افت و اصلاح اکثر نمادهای بازار خواهد شد.

ضرر بورس از سیاست‌های فدرال رزرو

این کارشناس بازارسرمایه افزایش شاخص دلار به محدوده ۱۰۷ واحدی را از دیگر عوامل تاثیرگذار برروند این روزهای بورس دانست و اظهار کرد: فدرال رزرو در پی سیاست‌های اتخاذی در مهار تورم بی سابقه که از شروع جنگ روسیه و اکراین شکل گرفت روی به بالا بردن نرخ بهره در چندین مرحله آورده است که این امر موجب تقویت شاخص دلار و قرار گرفتن آن در محدوده‌ای نزدیک به ۱۱۰ واحدی (رکورد شاخص دلار در دو دهه اخیر) موجب فشار بر نرخ‌های کامودیتی در دنیا شده است.

وی در خصوص نرخ کامودیتی‌ها بیان کرد: تقویت شاخص دلار موجب شده که قیمت جهانی مس به محدوده ۷۵۰۰ دلار به ازای هر تن رسیده، نرخ روی به محدوده ۳۰۰۰ دلار، آلومینیوم به زیر ۲۴۰۰ دلار رسیده و نرخ نفت هم با اصلاح بیش از ۱۰ درصدی همراه شده و در محدوده ۱۰۰ دلاری قرار گرفته است.

جهانی با اشاره به اینکه بازار سرمایه ما به طور مستقیم و غیر مستقیم وابستگی بیش از ۷۰-۸۰ درصدی با نرخ کامودیتی ها دارد، گفت: بازارسرمایه متاثر از روند نزولی شکل گرفته در کامودیتی‌ها واکنش نشان داده و موجب اصلاح کلیت بازار در روزهای اخیر شده است.

به عقیده وی نفت برنت در سطوح ۱۰۰ دلاری حمایت روانی نسبتا معتبری دارد و احتمالا از این نواحی با افزایش تقاضا روند صعودی ملایمی را شروع می‌کند.

او با بیان اینکه با وجود افت قابل ملاحظه کامودیتی‌ها در روزهای گذشته، اما حمایت حقوقی‌ها در برخی نمادهای بزرگ موجب جلوگیری از اصلاح آنها شد و نهایتا شاهد افت جزیی شاخص با وجود جو منفی حاکم بر کلیت بازار بوده‌ایم.

حذف ارز ترجیحی با سودآوری شرکت‌ها چه خواهد کرد؟

این کارشناس بازارسرمایه حذف ارز ترجیحی برخی صنایع و افزایش همزمان درآمدها و هزینه‌های این صنایع و تورم شکل گرفته برای کلیت اقتصاد را از دلایل دیگر ریزش بورس معرفی کرد و افزود: در ماه اخیر شاهد حذف ارز ترجیحی صنایع غذایی، زراعتی، روغنی و... بودیم که موجب افزایش درآمدهای شرکت‌ها شده اما ابهامی که وجود دارد این است که آیا افزایش همزمان درآمد و هزینه‌های شرکت‌ها چه تاثیری بر میزان حاشیه سود و به تبع آن سود خالص محقق شده شرکت‌ها خواهد داشت.

بورس در شهریورماه جان می‌گیرد؟

جهانی با یادآوری این موضوع که گزارشات فصلی شرکت‌ها اواخر ماه جاری به بازار مخابره خواهد شد، گفت: اگر گزارشات منتشره از نظر فعالان بازار مطلوب ارزیابی شود، می‌توانیم کم کم به رونق ملایم بازار پس از مجامع و شاید در بازه زمانی شهریورماه امیدوار بود.

او در نتیجه‌گیری عوامل تاثیرگذار بر بازارسرمایه اظهار کرد: بازار از لحاظ بنیادی در شرایط خوبی به سر می‌برد و حتی با قیمت‌های جهانی فعلی( که از پیک خود بیش از ۳۰ درصد اصلاح کرده‌اند) و نرخ دلار نیمایی که گپ قابل ملاحظه‌ای با نرخ ارز آزاد دارد (انتظار می رود نرخ نیما کم کم خود را به نرخ ارز آزاد نزدیک کند) همچنان سودهای معقولی را محقق خواهند کرد که موجب روند رو به رشد قیمتی در این سهم‌ها هم خواهیم بود.

معاملات بازار کم‌رمق خواهد بود

وی در خصوص تحلیل تکنیکالی بازارسرمایه گفت: بازار از لحاظ تکنیکالی میتواند از محدوده یک میلیون و ۴۶۰ هزار واحد الی یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد با افزایش تقاضا همراه شود و روند صعودی خود را شروع کند، بنابراین در هفته آتی نیز انتظاری از بازار نخواهیم داشت و شاهد معاملاتی کم رمق، برتری عرضه‌ها بر تقاضا و تداوم خروج نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار باشیم.

منبع: بیدار بورس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها