|
کدخبر: 264677 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز بایک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

هجوم احتمالی نقدینگی به سمت این سهام بورسی

میرزاباقری: اگر نقدینگی وارد بازار شود احتمالا بخشی از این پول با نگاه سود سازی پایدار به سراغ شرکت‌هایی که سهام آن ها افت بیشتری کرده و همچنین به سراغ سهام کوچکتر بازار خواهد رفت.

اقتصاد هجوم احتمالی نقدینگی به سمت این سهام بورسی

بورس در هفته‌ای که گذشت افت ۱٫۴ درصدی داشت. یعنی روز چهارشنبه هفته اخیر شاخص کل روی تراز یک میلیون و ۵۴۳ هزار واحدی بود و این هفته به سطح یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحدی رسید. همسو با افت شاخص کل بورس نیمی دیگر از شاخص‌ها نیز افت کردند و به نوعی شاهد عقبگرد بازار سرمایه بودیم. حال سوال این است که بازارسرمایه در هفته جاری به کدام سو خواهد رفت. برای رسیدن به این سوال با یکی از کارشناسان بازارسرمایه به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید:

مسعود-میرزاباقری

بازار تحت تاثیر تعطیلات نیمه دوم خرداد

مسعود میرزاباقری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: در ابتدای هفته گذشته تعطیلات رسمی کشور را داشتیم و در ادامه وقتی بازارها در روز دوشنبه باز شدند تحت تاثیر جو فروش انتهای هفته گذشته یک جو سنگین فروش و عرضه را در پی داشتیم که در انتهای روز و روز کاری سه شنبه و چهارشنبه این جو کاملا مرتفع شد و تا حد زیادی به سمت تشدید تقاضا رفت ولی همچنان شاهد ورود پول خاصی نبودیم. شاید یکی از دلایل عمده این باشد که بازار طی هفته گذشته به شدت به نرخ دلار و ارز توجه می کرد و تحرکات را می سنجید.

 وی افزود: در بازار سکه حباب داشتیم. گویی سکه را با دلار ۳۴ و ۳۵ تومانی خرید و فروش می کرد. این نشان می داد که احتمالا در بازار ارز هم شاهد ارقام بالاتری برای نرخ ارز خواهیم بود. کم کم این اتفاق افتاد و در انتهای روز چهارشنبه بازار کاملا مثبت بود و روند صف‌های خرید و سهامی که با درصدهای مثبت معامله می شدند کاملا صعودی بود و داشت بیشتر می شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می رسد در هفته جاری و هفته‌های آینده ما شاهد ورود نقدینگی از بازارهای موازی مثل بازار پول و سپرده های بانکی و حتی پولی که از بازار سهام خارج شد و به بازار ارز و سکه و بازار رمز ارزها رفت خواهیم بود. بنظر من این پول ها دوباره به بازارسرمایه بر می گردند.باید منتظر باشیم تا ببینیم آن اتفاق چه زمانی رخ می دهد.

اجحاف در حق پالایشی و دارایکم

میرزاباقری بیان کرد: در این مورد که چه گروه‌ و صنایعی در آینده بهتر معامله بشوند می توان پیش بینی کرد گروه‌هایی که در این چند وقت احتمال رشد بیشتری دارند پالایشی‌ها خواهند بود. در این چند وقت همینطور قیمت ها بالا می رود و به ۱۳۰ دلار رسید که این معمولا باعث جو خوش‌بینی در این بخش بازار است. همچنین منتظر گزارشات حسابرسی شده پالایشی ها هستیم تا ببینیم در گزارشات حسابرسی شده و کرک‌ها و نرخ فروش فرآورده ها با دقت بیشتری محاسبه می شود و باید دید که شاهد سود سازی آن ها خواهیم بود یا خیر.

وی افزود: اگر پول وارد بازار شود احتمالا بخشی از این پول با نگاه سود سازی پایدار به سراغ شرکت‌هایی که سهام آن ها افت بیشتری کرده و همچنین به سراغ سهام کوچکتر بازار خواهد رفت. به طور معمول هر بار تنور بازار داغ می شود این پول به سمت سهام کوچکتر و سهامی که بیشتر افت کرده می رود. اکنون سهام‌های کوچک جا برای رشد و جبران افتی که تا به حال کرده اند خواهند داشت و بخشی از این پول به آن جا می رود.

میرزاباقری در پایان اظهار کرد: اینکه این اتفاق در هفته جاری رخ بدهد و یا در هفته های بعد، به میزان پولی بستگی دارد که وارد بازار می شود به نظر من به صندوق ای تی اف پالایشی یکم و دارایی یکم اجحاف بالایی می شود. قیمت های خوبی دارند و کم کم مورد استقبال قرار می‌گیرند. قیمت‌ها در بخش بانکی بسیار ارزنده است و به نظر می رسد به زودی آنجا هم شاهد ورود پول خواهیم بود و بعید می‌‎دانم شاخص کل و شاخص هم وزن دلایل موجهی برای ریزش بیشتر در هفته آینده داشته باشند و احتمالا در هفته آینده شاهد رشد این دو شاخص خواهیم بود.

ارسال نظر