|
کدخبر: 267685

قول رییس جمهور برای سامان بخشیدن به وضعیت کولبران/روشنفکران مردم را به سمت غرب فرا نخوانند

روشنفکران جامعه ما کسانی نیستند که مردم را به فرهنگ غربی فرا خوانند، بلکه کسانی هستند که نیاز جامعه را به خوبی شناخته و برای رفع نیاز مردم خود را آماده نقش‌آفرینی و خطر کنند.

اقتصاد قول رییس جمهور برای سامان بخشیدن به وضعیت کولبران/روشنفکران مردم را به سمت غرب فرا نخوانند

سید ابراهیم رئیسی، امروز جمعه(۱۷ تیرماه) در جمع مردم شهرستان سقز اظهار کرد: حضور در جمع با صفای مردم شهرستان سقز برای بنده و همکارانم توفیق است و از خداوند متعال برای شهدای عالیقدر این سرزمین و کردستان علو درجات و جایگاه مسالت می‌کنم و نسبت به جانبازان و آزادگان و شهدای عزیز ادای احترام می‌کنم.

وی افزود: سقز، تاریخ، مدنیت، تمدن و فرهنگی دارد که در قله های تاریخ این سرزمین قرار دارد و گواه آن دفاع جانانه مردم این منطقه از کشور و انقلاب و ارزش هاست.

رئیس جمهور، حضور مردم عزیز منطقه در جنگ دفاع مقدس، جانفشانی ها، دلاوری ها و انقلابی بودن مردم سقز را قابل تقدیر ذکر و عنوان کرد: پدران و مادران شما جانانه از انقلاب دفاع کردند و مرزبانان غیور حماسه آفریدند؛ همواره باید از دلاورانی که در این منطقه در برابر دشمنان ایستادگی کردند و از خاک ایران جانانه دفاع کردند، تقدیر کرد و حرمت و جایگاه آن‌ها نه تنها برای کردستان بلکه برای ایران همیشه صیانت شود.

وی ادامه داد: سقز در دفاع مقدس در خط مقدم جبهه بود؛ بزرگترین گواه ادعای ما در این امر، تقدیم ۲۰۰۰ شهید این منطقه و جانبازان و ایثارگران است.

رئیسی، بیان کرد: باید از اساتید و فرهیختگان، ماموستاها و نقش آفرینان در این استان و شهرستان سقز تقدیر کرد، چراکه نقش اثرگذاری داشته اند؛ نقش زنان، مردان و فرهیختگان در این منطقه قابل تذکر و یادآوری است.

وی تاکید کرد: همواره بدانید که روشنفکران جامعه ما کسانی نیستند که مردم را به فرهنگ غربی فرا خوانند، بلکه کسانی هستند که نیاز جامعه را به خوبی شناخته و برای رفع نیاز مردم خود را آماده نقش‌آفرینی و خطر کنند، لذا شهیدان ما بهترین روشنفکران جامعه بودند که نیاز جامعه را به خوبی درک و برای رفع آن به خوبی خطر و نقش آفرینی کردند.

رییس جمهور افزود: پیشنهاد من به هنرمندان و تصویرسازان و صاحبان قلم این است که این رشادتها و دلاوری ها را با ساختن فیلم ها و مستندات به تصویر بکشند و برای آیندگان به یادگار بگذارند.

وی با اشاره به اینکه سقز مرزبان امین کشور بوده و نقش مرزبانی خود را به خوبی ایفا کرده است، افزود: مردم شهرستان سقز هم دلاوری، شجاعت، شهامت، اخلاص، جانفشانی و مرزبانی کرده‌اند و نمره شهرستان سقز در مرزبانی نمره قابل قبولی بوده و این افتخاری برای کل کشور است. این امر جانفشانی و ایثارگر را می‌طلبد.

رئیس جمهور با تأکید براینکه مرز تهدید نیست، مرزها فرصت‌ها هستند، بیان کرد: ما در کنار مرزی قرار گرفته‌ایم که بهره‌برداری از این نقطه مرزی فرصت جدی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه از کارهایی که باید با سرعت در شهرستان سقز ایجاد شود، فعال شدن بازارچه مرزی است، افزود: بازارچه مرزی که فعال شود داد و ستدها رسمی صورت می‌گیرد.

رئیسی مسئله کولبری را یکی از نگرانی‌ها اصلی دولت دانست و ادامه داد: عزیزی که کالاهای مرزی را به آن طرف مرز منتقل می‌کند وقتی از بازارچه رسمی این کار را انجام دهد، دیگر جان خود را به خطر نخواهد انداخت چراکه این فرد به دنبال رفع نیاز خود است لذا ما باید راه‌های قانونی را باز کنیم تا مردم از این طریق داد و ستدهای خود را انجام دهند و به سود خود برسند.

وی در ادامه گفت: افتتاح بازارچه مرزی زمینه ساز فعالیت داد و ستدی برای جوانانی است که می‌خواهند در فعالیت‌های تجاری و صادراتی نقش داشته باشند.

رئیس جمهور بیان کرد: ما با فعال کردن بازارچه مرزی و بخش تولید و ایجاد اشتغال این نگرانی که در منطقه است و گاهی خبرهای آن به بیرون می‌رسد، مانند مسئله کولبری را سامان می‌بخشیم.

وی اقتصاد روستا را یکی از مشکلات مردم این شهرستان دانست و افزود: روستاییان ما امروز از روستاها مهاجرت کرده و در حاشیه شهرها ساکن می‌شوند دلیل این امر هم نبود صرفه اقتصادی بخش کشاورزی است و در این راستا دولت و مسئولان در تمام حوزه‌ها باید کاری کنند که کشاورزی برای فرد کشاورز صرف داشته باشد.

رئیسی افزود: راهکار رفع این مشکل این است که اگر تسهیلاتی در این بخش وجود دارد به کشاورزی که در روستا تولید ‌می‌کند، اختصاص یابد و خریدار خوب و بازار مناسب برای فروش محصول وجود داشته باشد و هم مورد حمایت قرار گیرد و هم خرید محصول تضمین شده باشد.

وی تأکید کرد: در استانی که استان کشاورزی است یکی از راهکارهای اصلی فعال شدن اقتصاد روستاست که در این راستا دولت مصمم است تا اقتصاد روستا را فعال کند.

رئیس جمهور ظرفیت‌های گردشگری را یکی دیگر از فرصت‌های استان کردستان و شهرستان سقز دانست و گفت: خداوند متعال به استان کردستان  و شهرستان‌ها و روستاهای این استان زمینه‌های پرجاذبه گردشگری را عطا کرده است لذا هنر دولت این است که با فعال کردن اقتصاد گردشگری زمینه اشتغال گروهی از مردم استان را فراهم کند.

وی یادآور شد: فعال کردن اقتصاد گردشگری از برنامه‌های جدی دولت در استان کردستان و بالاخص شهرستان سقز خواهد بود.

ارسال نظر