|
کدخبر: 265583

بهترین راه برای احیای برجام و لغو تحریم ها

علی محمد نمازی_فعال سیاسی اصلاح طلب

با عنایت صدور قطعنامه توسط آژانس انرژی هسته ای و مقابله به مثل سریع ایران و جمع کردن دوربین های آژانس از مراکز غنی سازی قرائن حکایت از آن دارد که نفس های برجام به شماره افتاده و این توافق به پایان حیات خود رسیده است.

از طرفی اگر برجام هم احیا شود چون زمانی از آن باقی نمانده و ایران نیز به مرز ساخت سلاح هسته ای خیلی نزدیک گشته و موضوع به نام ساخت موشک هم مطرح است، احیای برجام کار خیلی سختی باشد.

به نظر من مناسب ترین راه برای ساماندهی به پرونده هسته ای احیای برجام و لغو تحریم ها و گزینه درستی برای اعتماد سازی در نزد ۱+۵ و سایر کشورهاست.

 با این حال راه حل احیای برجام درک متقابل ایران و آمریکا و تمرکز روی خود توافقنامه است.

اما با همه این تفاسیر من راهکار جایگزین دولت برای مقابله با مشکلات اقتصادی را دقیق نمی دانم، کالابرگ عموما برای شرایط سخت اقتصادی که ناشی از درگیر شدن کشور با جنگ و حوادث غیر مترقبه شدید و تامین مایحتاج مردم از طریق عادی ممکن نباشد، به نظر من کشور در این شرایط نیست و اولویت مسئولان باید لغو تحریم ها باشد و نهایتا توزیع مایحتاج خانوارها از طریق کالابرگ در خور شان کشور نیست.

از طرفی کالابرگ موجب انحصار و رانت خواری محصول انحصار می باشد. لذا کالابرگ موجب فساد خواهد گردید، اگر مسئولیت اقتصاد کشور به عهده بنده باشد، با درخواست از مقام رهبری و با حمایت رییس جمهور و با همکاری وزارت امور خارجه هر چه سریعتر تحریم ها را لغو و با استفاده از وضعیتی که در عرصه نفت و گاز اروپا بوجود آمده،زمینه صادرات حداکثر صادرات نفت و گاز و بویژه به اروپا را فراهم نموده و ابتدا معیشت مردم را سامان داده، چرا که خانوارهای گرسنه و محتاج اجازه نخواهند داد مسئولان به کارهای اساسی بپردازند و بقیه درآمدهای ارزی را صرف تهیه زیر ساخت های لازم برای توسعه کشور می‌کردم.

 

نویسنده: علی محمد نمازی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها