|
کدخبر: 250777

جنگ روسیه و اوکراین اقتصاد هند را تخریب کرد

صندوق بین المللی پول اعلام کرد تشدید تنشها میان روسیه و اوکراین می‌تواند تاثیرات مخربی بر اقتصاد هند داشته باشد.

« اوت لوک»، «گری رایس»، سخنگوی صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد تاثیرات ناشی از جنگ اوکراین بر اقتصاد هند با تبعات ناشی از شیوع بیماری کرونا کاملا متفاوت است که اقتصاد این کشور را شکننده کرده است.

رایس تاکید کرد: افزایش جهانی بهای نفت تاثیرات مهمی در مبادلات تجاری در جهان داشته است و اقتصاد های خرد را در شوک فرو برده است.

به باور رایس تنشها میان روسیه و اوکراین سبب افزایش نرخ تورم در جهان خواهد شد.

گفتنی است روسیه و اوکراین از جمله بزرگترین تولیدکنندگان بخش خواربار و کشاورزی در جهان هستند.

روسیه همچنین از تولیدکنندگان اصلی مواد مغذی خاک مانند پتاس و فسفات است که از اجزای اصلی تولید کود شیمیایی به حساب می‌آیند.

براساس گزارش سازمان ملل، غذای بیش از نیمی از گرسنگان جهان در سال ۲۰۲۱ از اوکراین تامین شده است.

به باور کارشناسان، بدون شک تنش های میان روسیه بر اوکراین بر صنعت غذایی هند از جمله غلات به ویژه گندم و برنج به عنوان دومین کشور پر جمعیت جهان (بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر) تاثیرات مخربی خواهد گذاشت.

جنگ میان روسیه و اوکراین که هر دو به مثابه نیروگاه تولید مواد غذایی هستند، قیمت غلاتی همچون گندم و سایر غلات را افزایش داده و دولت های جهانی را به تلاش برای ثبات در بازارها واداشته است.

اوکراین همچنین صادرکننده عظیم کالاهایی مانند گندم، ذرت و روغن آفتابگردان است، این به این معناست که عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین بدان معناست که با توقف تجارت در این کشور کشتی‌های حامل غلات نمی‌توانند بنادر دریای سیاه را ترک کنند.

همین امر تاثیر چشمگیری در افزایش قیمت غلات و دانه های روغنی داشته به گونه ای که رکوردی تازه در قیمت این کالاهای اساسی به ثبت رسیده است. کارشناسان در عین حال باتوجه به ابهام در وضعیت جنگ اوکراین نگران هستند که طولانی شدن جنگ وضعیت تولید مواد غذایی را با اختلال عمده روبرو کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها