|
کدخبر: 267638

مخالفان و موافقان روشن چه می گویند؟ / مروری بر عمکلرد آزاده ایران خودرو

روزهای خوب ایران خودرو در حالی در جاده مخصوص سپری می شد که خبر غیب شدن یکباره امیرهوشنگ روشن آزاده، مدیر حوزه مدیرعامل ایران خودرو، جاده مخصوص را در تاریکی فرو برد. هرچند که برخی سخن از دستگیری به میان آوردند و برخی دیگر برکناری، ولی سوال اصلی این است که روشن طی چند ماه اخیر چه اقدامات مثبت و منفی انجام داده است؟

اقتصاد مخالفان و موافقان روشن چه می گویند؟ / مروری بر عمکلرد آزاده ایران خودرو

امیر هوشنگ روشن آزاده در اوایل دهه ۹۰ پا به ایران خودرو گذاشت و طی ۱۰ سال اخیر فرازونشیب های مختلفی را تجربه کرد. در دوران هاشم یکه زارع در تعاونی خاص در وصول مطالبات خودی نشان داد و همین امر سبب شد تا بیشتر دیده شود. بعد از مدتی در آپکو به خدمت خود ادامه داد ولی در دوران مقیمی به حاشیه رفت و در آستانه خروج از جاده مخصوص قرار گرفت. با روی کار آمدن مهدی خطیبی، دوران فیروزه ای روشن آغاز شد که در همان ایام نیز برخی در خصوص حواشی عملکرد وی مسائلی را مطرح نمودند ولی هیچگاه مستنداتی دراختیار افکار عمومی قرار نگرفت.

روشن که آقازاده یک خیاط قدیمی منطقه شاپور بود چند ویژگی داشت: مقتدر، تک رو، قدرت طلب، بلندپرواز از جمله ویژگی های اصلی شخصیتی وی بود. همین ویژگی ها و البته پشتوانه سیاسی قدرتمندی که از وی حمایت می کرد، باعث شده بود در دوران مدیریت کوتاه خود در سمت مدیر حوزه مدیرعاملی ایران خودرو لزوما در تصمیمات درست عمل نکند. دخالت های افراطی و گاها بدون توجیه در امور مختلف نقطه منفی اصلی عملکرد روشن بود. در خصوص اینکه هدف از این دخالت ها تامین منافع شخصی بوده و یا ایران خودرو دستگاه های نظارتی می توانند به طور نسبی بهتر قضاوت کنند و افکار عمومی قادر به نیت خوانی افراد نیستند. شاید استعفا رئیس سابق حراست ایران خودرو نیز ریشه در همین موضوع داشته باشد.

ولی در خصوص عملکرد روشن آنچه که در ظاهر بر افکار عمومی عیان بود چند نکته اصلی می باشد:

۱- به شدت به قدرت حامیان فیروزه ای خود اتکا داشت و همین امر باعث شده بود کمتر رقبای یاران فیروزه ای خود را در امور دخالت دهد.

۲- پشتوانه مطمنی برای مدیرعامل بود و شبانه روزی برای موفقیت تیم جدید ایران خودرو تلاش کرد.

۳- به کارگران بها می داد و تلاش می کرد مشکلات کارگری به حداقل برسد.

۴- در بسیاری از انتصابات و بسیاری از امور دخالت آشکار می کرد و البته شاید هم در این اواخر قدری به خود غره شده بود.

۵- با حمایت وی برخی از افراد کم تجربه و گاها سطح پایین در جایگاه های مهم منصوب شدند.

۶- مخالف سرسخت و جدی باند پارک ملت بود و به شدت با تیم آنان برخورد کرد.

۷- به کمک یاران فیروزه ای خود اجماع خوبی بین ایران خودرو و قطعه سازان مطرح ایجاد کرده بود.

این موارد مسائلی است که آشکارا قابل مشاهده بود. ممکن است بسیاری از مسائل هم وجود داشته باشد که قابل رصد برای افکار عمومی و رسانه ها نباشد. البته در فضای مجازی برخی افراد به ظاهر دلسوز(یا نقره داغ شده) با انتشار شب نامه ها و جعل نامه و … مدعی برخی از تخلفات روشن بودند که قطعا دستگاه های نظارتی بهتر می توانند در خصوص این موارد نظر دهند و زمان مشخص خواهد کرد چرا چراغ روشن جاده مخصوص به یکباره خاموش شد.

 

منبع: خط بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها