|
کدخبر: 267465 رویا رئیسی

تحلیلگر بازارهای مالی در گفتگو با گسترش نیوز بررسی کرد؛

رمزارز ملی ایران بورسی می‌شود؟

کلاهچی؛ تحلیل‌گر، معامله‌گر و پژوهشگر بازارهای مالی داخلی و بین‌المللی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: ورود رمزارز ملی به بورس تا زمانی که قانون‌گذاری و پشتوانه مناسب نداشته باشد؛ کار درستی نیست.

اقتصاد رمزارز ملی ایران بورسی می‌شود؟

ارزهای دیجیتال روزهای تلخی را پشت سر گذاشتند اما در بازارهای مالی دنیا بیت کوین را به عنوان کالا معرفی کرده‌اند و عده‌ای به آینده بازار امیدوار شده‌اند. با این روند پیش‌بینی می‌شود که بیت کوین در بورس کالا عرضه شود. پیرامون این موضوع سهیل کلاهچی؛ تحلیل‌گر، معامله‌گر و پژوهشگر بازارهای مالی داخلی و بین‌المللی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: خیلی از فعالان بازار بیت کوین را به عنوان کالای اولیه ( Commodity ) در نظر می‌گیرند یا در طبقه‌بندی کالاهای اولیه بیش‌تر با طلا مشابه می‌دانند. شباهت و تفاوت‌هایی وجود دارد اما به نظر من کار درستی نیست که بیت کوین را به عنوان کالای اولیه بشناسیم. در کل دنیا هم مخالف و هم موافق در مورد این موضوع وجود دارد. سؤال اصلی این است که شباهت‌ها چه چیزی است که به این شکل دسته‌بندی می‌شود؟ برای مثال کامودیتی، طلا را گفتیم که بیش‌تر از مقایسه بیت کوین با طلا صحبت می‌شود. طلا کالایی است که باید استخراج شود و این واژه استخراج برای بیت کوین نیز به کار می‌رود.

کلاهچی اظهار کرد: مقدار طلا در کل دنیا محدود است. در مورد بیت کوین همین موضوع را در نظر گرفته‌اند. به عبارتی از ۲۱ میلیون بیت کوین که تا الان در نظر گرفته شده تا به امروز ۱۹ میلیون آن استخراج شده است. همچنین هزینه تمام شده برای بیت کوین در نظر گرفته‌اند. با توجه به اتفاق‌های که در داخل شبکه می‌افتد، یک هزینه تمام شده‌ای برای استخراج هر بیت کوین در نظر گرفته می‌شود. دقیقاً مانند یک معدن طلا است که هزینه تمام شده برای استخراج طلا ۱۲۰۰ دلار برای هر انس است. در نتیجه طلا اگر زیر این مقدار عدد دلاری بیاید، عرضه‌کننده‌ها و تولیدکننده‌های طلا سعی می‌کنند که عرضه و مقدار تولید در بازار به صورتی بازی کنند که دوباره طلا را به قیمت‌های بالاتر برسد.

رشد هزینه تمام شده بیت کوین

وی افزود: به عنوان یک بنگاه اقتصادی به دنبال سود خود هستند. برای بیت کوین هم چنین موضوعی در نظر گرفته شده است. حدود ۳۰ و ۳۱ هزار دلار هزینه تمام شده برای بیت کوین وجود دارد. یک سری تفاوت‌ها وجود دارد که ما باید در کامودیتی بودن بیت کوین حتماً در نظر داشته باشیم. کامودیتی به کالایی گفته می‌شود که این کالا در مراحل اولیه تولید، در صنایع مختلف استفاده شود اما بیت کوین به هیچ عنوان چنین استفاده‌ای ندارد. در کامودیتی ها فلزات اساسی، فلزات گران‌بها، محصولات کشاورزی، نفت و سایر اقلامی حوزه انرژی هستند.

این تحلیلگر بازارهای مالی تأکید کرد: همه این محصولات در مراحل اولیه تولید استفاده می‌شوند. برای مثال یک کامودیتی مثل مس در صنعت خیلی استفاده‌ها دارد. کامودیتی مانند پنبه در محصولات کشاورزی مصرف می‌شود. ارزشی که برای این‌ها در نظر گرفته می‌شود، از همین حیث است. عرضه تقاضا باعث مشخص شدن ارزش بازار می‌شود. فاکتورهای اقتصادی خیلی تأثیرگذار است و می‌توانیم از نظر فاندامنتال این کامودیتی ها را تحلیل کنیم اما بیت کوین هیچ کدام از این ویژگی‌ها را ندارد.

کلاهچی خاطرنشان کرد: به نظر من بیت کوین را به خاطر این موضوعات نمی‌توانیم کامودیتی در نظر بگیریم. بیت کوین یک ارزی است که در بستر بلاک چین ساخته شده است و یک عده آن را می‌خرند. عده‌ای دیگر مخالف آن هستند و به همین شکل کار خود را به جلو می‌برد. پس این موضوعات را باید در نظر داشته باشیم. نکته دیگر عدد هزینه تمام شده یا استخراج بیت کوین است که حدود ۳۰ هزار دلار باید در نظر گرفت. در حال حاضر قیمت بیت کوین ۲۰ هزار دلار می‌بینیم، به عبارتی ۱۰ هزار دلار کم‌تر از هزینه تمام شده است.

بیت کوین پر ریسک تر از اوراق بهادر است

وی افزود: با این تفاسیر استخراج کردن به صرف نیست اما چنین ارزی که به عنوان کامودیتی در نظر گرفته می‌شود، نباید زیر قیمت و هزینه تمام شده خود معامله شود. به جز فعالین این حوزه که در سطح دنیا تعداد زیادی از منظر پول در بازار است، از این نظر راه خود را با کامودیتی ها جدا کرده است.

این تحلیلگر بازارهای مالی تأکید کرد: بیت کوین از اوراق بهادار بسیار پر ریسک تر است. اوراق بهادار، سهام یا اوراق قرضه هر دو به خاطر پشتوانه‌ای که دارند، می‌توانند به صورت کلی بر اساس اصول علم مالی ارزش‌گذاری می‌شوند اما بیت کوین هیچ‌کدام از این‌ها را ندارد. در نتیجه بسیار پر ریسک تر است ما پشتوانه‌ای از بیت کوین نداریم. یک زمان در مورد ارزهای دیجیتال صحبت می‌کردیم و می‌گفتیم این‌ها پشتوانه ندارند، عده‌ای می‌گفتند، پشتوانه آن‌ها تقاضا است که مردم آن را خریداری می‌کنم. مردم امروز جوگیر شده‌اند و خریداری می‌کنند آیا در آینده هم خریداری می‌کنند؟ من مخالف با ارزهای دیجیتال و یا کسانی که می‌خواهند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند نیستم اما این موضوعات را باید بدانیم.

کلاهچی خاطرنشان کرد: به خاطر این ریسک بالا می‌تواند در بسیاری از اوقات سودهای زیادی می‌دهد. برای مثال بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته ۴ درصد بالا رفته است و در هفته گذشته ۵ درصد پایین آمده است. در بازار سهام به ندرت اتفاق می‌افتد که سهمی در یک روز ۴ درصد نوسان داشته باشد.

وی افزود: کلیت ارزهای دیجیتال مانند ارز، استیبل کوین و توکن به صورت عامیانه روی هوا هستند. بعضی اوقات سازنده آن‌ها مشخص است اما نمی‌توان گفت که پشتوانه و یا قوانین خاص دارند. از نظر من اکثر ارزهای دیجیتال در چند سال آینده باید نابود شوند. خیلی از آن‌ها پروژه‌های الکی یا طرح پانزی هستند. اشخاصی مانند ایلان ماسک پشت این‌ها قرار می‌گیرند و پول از آن‌ها در می‌آورند.

این تحلیلگر بازارهای مالی در خصوص رمزارز ملی گفت: برای ریال که یک ارز رایج است، هنوز مدیریت درستی وجود ندارد. تورم و هر چیزی که در ایران وجود دارد، به خاطر چاپ پول از سوی بانک مرکزی است؛ بنابراین به رمز ملی ایران امیدی ندارم. ورود رمزارز ملی به بورس تا زمانی که قانون‌گذاری و پشتوانه مناسب نداشته باشد؛ کار درستی نیست.

کلاهچی در پایان گفت: بحث غیرمتمرکز بودن رمز ارزها اهمیت ندارد. شاید در خیلی از شرایط بهتر که متمرکز باشند. غیرمتمرکز بودن تکنولوژی بلاک چین می‌تواند سودهای مختلفی ایجاد می‌کند. تکنولوژی خوبی است که رمز ارزها یکی از استفاده‌های ما از بلاک چین هستند. امیدوارم در کل دنیا از آن استفاده شود. به واسطه غیرمتمرکز بودن پول‌شویی‌هایی را شاهد هستیم. حتی انتقاد هم می‌توان به رمزارزها به این واسطه کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها