|
کدخبر: 266172

اختصاصی گسترش نیوز؛

چرا حاشیه‌های انجمن بلاکچین تمام نمی‌شود؟

به جرئت می‌توان ادعا کرد که حاشیه‌های منفی انجمن بلاکچین از عملکرد مثبتش بیشتر بوده است و در این سال‌ها بیش از آن که در حال توسعه فناوری نوظهور بلاکچین و رمزارزها در ایران باشند، برای خود و سایر فعالین این حوزه حاشیه‌سازی کرده اند.

اقتصاد چرا حاشیه‌های انجمن بلاکچین تمام نمی‌شود؟

بلاکچین و رمزارزها در ایران شرایط ویژه‌ای داشتند و دارند. در ایران به واسطه قیمت مناسب برق، استخراج رمزارزها به سرعت رونق گرفت. صنعت استخراج رمز ارز از سال ۱۳۹۷ در ایران قانونی شد. در همان سال‌ها بود که صحبت از راه‌اندازی انجمنی به اسم بلاک چین و رمز ارز شد. انجمن مذکور از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را شروع کرد اما ۲ سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۸ به عنوان موسسه غیرانتفاعی و سازمان مردم نهاد زیر نظر وزارت کشور با نام انجمن فناوران زنجیره بلوک ثبت شد. موضوع زمانی جالب شد که دقیقا ۲ سال بعد وزارت کشور مانع فعالیت انجمن به واسطه انتشار یک لیست هشدار شد.

در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری از انجمن و ماجرای این لیست هشدار به شما بدهیم.

لیست هشدار انجمن بلاکچین ایران

شاید پرحاشیه ترین ماجرا در خصوص انجمن بلاکچین لیست هشدار در سال ۱۴۰۰ بود. ۹ خرداد ۱۴۰۰ بیانیه‌ای از سوی «انجمن بلاک چین ایران» منتشر شد. انجمن از رسانه‌ها خواست، این لیست را منتشر کنند و از انتشار آگهی و تبلیغات در مورد پروژه‌های این لیست خودداری کنند. لیست مذکور با پروژه کلاه‌برداری کریپتولند و صرافی اکسکوینو سر و صدای زیادی کرد. ماجرا از زمانی حساس شد که وزارت کشور مجوز انجمن بلاکچین را معلق کرد. لیست هشدار آن زمان را در ادامه منتشر می‌کنیم تا در نهایت به یک نتیجه‌گیری پیرامون این لیست برسیم.

لیست-هشدار

لیست-هشدار2

لیست-هشدار3

لیست-هشدار4

لیست-هشدار5

۲۲ تیرماه سال ۱۴۰۰ بعد از گذشت ۲۸ روز تعلیق، «انجمن بلاک چین ایران» مجدداً فعالیت خود را با تائید «وزارت کشور» از سر گرفت. وزارت کشور با دو شرط اجازه فعالیت به انجمن بلاکچین داد. شرط اول تغییر نام از انجمن بلاکچین به انجمن فناوران زنجیره بلوک بود و شرط دوم حذف لیست هشدار از سایت انجمن بود. در نهایت هم انجمن این دو شرط را پذیرفت.

لیست هشدار انجمن بلاکچین سؤالات زیادی را برای فعالین این حوزه مطرح کرد. مهم‌ترین نقد این بود که انتشار لیست هشدار و اتهام به کلاه‌برداری توسط انجمن مردم نهاد، رفتاری غیرقانونی و خلاف وظایف ذاتی سمن‌ها است. سؤالی دیگری این روزها مطرح است. چه کسی پاسخگوی اتهام‌های دروغینی است که کسب‌وکارها را بدنام کردند؟ خیلی از صرافی‌ها که نام آنها در لیست هشدار بود، امروز با شفافیت کامل مشغول به کار هستند. تعدادی از صرافی‌ها در آن زمان مدعی شدند که به واسطه عدم همکاری مالی با انجمن بلاکچین نامشان در لیست هشدار قرار گرفته است.

انجمن بلاکچین در همان روزها از رسانه‌ها به واسطه درج چند رپورتاژ ساده و حمایت از صرافی‌های خوش‌نام که در لیست هشدار انجمن بودند، انتقاد کرده بود. اگر تحقیقی در خصوص صرافی‌ها و کسب‌وکارهای لیست هشدار انجمن بلاکچین انجام دهید، مطمئناً به این نتیجه می‌رسید که درصد بالایی از این کسب‌وکارها کلاه‌برداری نبودند و انجمن اتهام دروغین به این فعالیت‌ها زده است. شاید دور از واقعیت نباشد که انجمن به اصطلاح مردمی بلاک چین با لیست هشدار رسمی گذشته و با هشدارهای تازه اعضای آن در فضای مجازی به صورت غیررسمی به دنبال حذف کسب‌وکارهای قدیمی و فعال مورد اعتماد حوزه رمزارزها بود تا بازیگران جدید همسو با خود را در این حوزه حفظ کند. این باور زمانی در ذهن مردم شکل گرفت که اعضای انجمن بلاکچین کوچک‌ترین مقاومتی برای لیست هشدار ادعایی خود نکرد و به واسطه حفظ فعالیت و جایگاه خود این لیست را حذف کردند.

ابهام در خصوص عضویت اعضای تازه

خیلی از فعالین حوزه بلاکچین نقد به روند عضویت در انجمن بلاکچین دارند. این افراد می‌گویند؛ چرا برای عضویت در یک سازمان مردم نهاد باید توسط ۵ نفر تائید شویم؟ (موضوعی که با فلسفه بلاکچین در تضاد است) و ۵۰۰ هزار تومان یا یک‌میلیون تومان حق عضویت رسمی و غیررسمی تنها برای یک سال صرف چه‌ کاری می‌شود؟

حاشیه تازه برای رئیس انجمن بلاکچین

در کنار تمامی این حاشیه‌ها خبری در رسانه‌ها منتشر شد که نه به صورت رسمی، بلکه در قالب شنیده های غیر مستند در فضای مجازی از سوی فعالین انجمن بلاکچین تکذیب شد. در ادامه نگاهی به این ماجرا خواهیم داشت. داستان از یک خبر کوتاه در چند کانال شروع شد. خبر به این شرح بود که پای ایرانی‌ها به یک پرونده بزرگ رمز ارز باز شد. پرونده بزرگی که در سیستم قضایی کشور سوئیس، پیرامون شکایت از شرکت فعال در حوزه ارزهای دیجیتال با نام FICAS باز شده است.

آشتیانی

نکته مهم در این پرونده، نام چند تبعه ایرانی از جمله عباس آشتیانی (مدیرعامل انجمن بلاکچین) بود. عباس آشتیانی در فضای مجازی فعالیت زیادی داشت اما بعد از انتشار این خبر از خیلی از شبکه‌های مجازی مثل اینستاگرام و لینکدین خارج شد و توئیتر نیز او را معلق یا به اصطلاح ساسپند کرده است.

آشتیانی

اعضای انجمن مدعی هستند که در روزهای گذشته با توجه به مقابله با توکن کلاه‌برداری تی آن تی که برای امیرتتلو است، هجمه‌های بسیار سنگین از سمت رسانه‌های داخلی و خارجی به انجمن و به خصوص شخص مدیرعامل وارد شده است. همچنین در خصوص خبر منتشر شده پیرامون آشتیانی هم مدعی شده‌اند که عباس آشتیانی، تنها مشاور سابق این شرکت بوده و حدود یک سال است که هیچ فعالیتی در آن ندارد. البته شاید برای شما جالب باشد که عباس آشتیانی مدیر یا عضو هیئت‌مدیره چندین شرکت رسمی در ایران است. به صورت خلاصه می‌توان از شرکت تأمین انرژی سانا، شرکت توسعه فناوری دارایی‌های مجازی و چندین شرکت دیگر نام برد.

مسیر صحیح را در پیش بگیرید

توصیه می‌شود، اعضای انجمن بلاکچین به جای حاشیه درست کردن برای خود و فعالان این حوزه مسیر صحیح را در پیش بگیرند و به فکر نجات کشتی صنعت ماینیگ و فناوری بلاکچین در ایران باشند. از سویی مردم انتظار دارند، مقامات قضایی کشور نظارت بیشتری داشته باشند تا اگر ادعاها در خصوص مدیران و اعضای انجمن بلاکچین درست است، مقابله شود و اگر غلط است، اطلاع‌رسانی صحیح شود. زخم کاری سینا استوی و کریپتولند به اقتصاد کشور و اعتماد مردم هنوز تازه است و بدن نحیف مردم توان پذیرش زخم تازه‌ای را ندارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها