|
کدخبر: 265329 فاطمه صفری

گزارش میدانی گسترش نیوز از وضعیت بازار کفش؛

بازار کساد فروشندگان کفش/«یه پا» بزنید پشیمان نمی‌شوید

فروشندگان کفش این روزها از بی اقبالی بازار کفش گلایه دارند و می‌گویند«مشتری هست، اما خریدار نه»

اقتصاد  بازار کساد فروشندگان کفش/«یه پا» بزنید پشیمان نمی‌شوید

«قیمت‌ها سر به فلک کشیده و همه چیز گران شده تقصیر ما نیست.» این جمله را یکی از فروشندگان سپه سالار می‌گوید جایی که آوازه کفش فروشی هایش آن هم با قیمت‌های مناسب دارد. کفش‌فروشی‌هایی که قدمت آنها از ۵۰ سال گذر کرده و بیش از نیم قرن عمر دارند و مشتریان دیگر به خاطر مرغوبیت جنس که برای اسم و رسم برخی از فروشندگان به خرید می‌روند. مغازه‌داران کرکره‌ها را پایین داده‌اند و در انتظار مشتری به سر میبرند حالا که صبح است مشتری زیادی ندارند و به قول خودشان عمده‌ی فروش‌شان عصرهاست در یکی دو ساعت آخر.

در این زمان خلوت و کم‌تردد کمتر فروشنده‌ای در مغازه حضور دارد وفروشندگان دور هم جمع می‌شوند و صحبتی می‌کنند تا مشتری‌ای وارد فروشگاه شود. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد فلسفه‌ی همین جاست که همه جور کفشی را می‌توان در این بازار پیدا کرد از صندل‌های ساده گرفته تا کفش‌های گران قیمت، اما خرید کفش‌های اسپرت کمی دشوار است.

نزدیک به ظهر است و انعکاس نور خورشید به ویترین‌ها دیدن کفش و صندل‌های مجلسی را کمی دشوار کرده است. برخی از کفش و صندل‌های پشت ویترین چشم تنواز است می‌خوام به داخل یکی از مغازه‌ها بروم که صدایی به گوشم می‌رسد، «خانم، چیزی در نظر دارید؟ بفرمایید داخل » نرخ صندل مجلسی سفید رنگی را می‌پرسم که فروشنده پیشنهاد دیگری می‌دهد« این کفش را بپوشید، یه عمر کفشه براتون به پای شما هم میاد، شما پا بزنید پشیمان نمی‌شوید» کمی مکث می‌کنم، و نرخ را می‌پرسم« قابل شما را نداره ۸۰۰ هزار» انگار که تعجب را در نگاهم خوانده باشد «خانم الان با ۸۰۰ تومن چی دیگه می‌شه خرید! »

سفر به تهران برای خرید مناسب تر

زن و مردی وارد مغازه می‌شوند و از فروشنده نرخ صندلی که قبل پرسیده بودند را جویا می‌شوند. زن قد متوسطی دارد و زیر لب می‌پرسد قیمت‌های این مغازه چطور است؟ چرا کفش و صندل انقدر گرون شده؟ از شهرستان آمده ام و این جا را برای خرید بهم معرفی کرده‌اند. اما همه چی انقدر گرونه که نمیشه چیزی خرید.» با لهجه شیرین گیلکی می‌خواست صحبتش را از سر بگیرد که فروشنده روبه زن گفت«قابل شما را نداره ۶۰۰هزار تومان» همین که خواست به صحبتش ادامه دهد، زن گفت «تخفیف نداره!! جشن نامزدیم نزدیکه، نامزدم هم پول زیادی نداره می‌خوام یه چیز قشنگ و مناسب بخرم» فروشنده که انگار تحت تاثیر صحبت‌های زن قرار گرفته بود گفت « دخترم روی این کفش می‌تونم بهتون تخفیف بدم اما کفشای دیگه نه چون اینایی که دستتونه جنس خوبی نداره! » زن با نگاهی مردد رو به همسرش گفت «حالا چکار کنم! » فروشنده که مردی با موهای سفید بود که سردی و گرمی زمانه را چشیده بود به داخل انبار رفت و چند جفت کفشی که پشت ویترین نبود آورد رو به زن و مرد« این‌ها کار خودمونه، اگه دوستش دارید شما ۳۰۰ بدید نرخ تولیدمونه» بی‌انصافی نباشد کفش‌های قشنگی بودند، زوج مشغول حساب کردن بودند که

از مغازه خارج شدم و به مغازه دیگری وارد شدم. تا خواستم به داخل بروم مردی نسبتا سن داربه سمتم آمد و با ترش رویی سوال فروشنده قبلی را پرسید، از بیرون مغازه نرخ کفشی در داخل ویترین را خواستم بدانم که با بد خلقی گفت ۶۹۰ هزار تومن. رفته رفته هوارو به گرم تر و گرم تر میشد نزدیک ساعت چهار بعد از ظهر بازار مشتریان خود را پیدا کرده بود اما خبری از خریدار نبود همه می‌آمدند قیمت می‌گرفتند و می‌رفتند. «انگار که خریدار آب شده و در زمین رفته باشد.» این جمله را یکی از فروشندگانی که خستگی در چهره او نمایان شده بود، گفت. انگار افسوس روز‌های گذشته را می‌خورد. علی لشگری عضو هیات رئیسه جامعه صنعتگران کفش ایران این موضوع را تاکید کرده و به گسترش نیوز می‌گوید: کفش کالای مصرفی است و تابع عرضه و تقاضا است به همین دلیل نرخ آن مبنی بر بازار است و خریداران متناسب با قیمت‌ها کالای مورد نظر را خریداری کنند.

سپه‌سالار

۵۰۰ هزار تومان برای ارزانترین صندل مجلسی

هر چه باشد باز هم رنج قیمتی این منطقه به سایر مناطق و پاساژ‌ها نسبتا بهتر بود نرخ برخی از کفش در یکی از پاساژهای محدوده صادقیه از ۶۰۰ هزار تومان به بالا بود. وارد یکی از پاساژ های محدوده صادقیه می‌شوم به امید انگه صندل شیک با قیمتی مناسب به‌دست بیاورم. ساعت ۴ بعد از ظهر است و مغازه‌ها یکی پس از دیگری فعالیت خود را از سر می‌گیرند برخی هم که مغازه‌های خود را تعطیل کرده بودند دوباره درب مغازه را از داخل باز می‌کنند و به مشتریان خوشامد می‌گویند. وارد یکی از مغازه‌ها می‌شوم یک جفت صندل پا نما در نظر گرفته ام را نرخ می‌کنم و با جواب عجیب فروشنده مواجه می‌شوم « خانم این کار ویترینی است، همین مانده، سایز پا شما چنده؟ دیگر ندارم.»

مغازه کناری از همین نوع کفش داشت وارد شدم فزوشنده زنی بلند قامت بود که با خوشرویی پذیرای خریداران بود مدل هایی که در نظرم بود را یکی یکی پرسیدم و فروشنده با رویی گشاده پاسخ داد: « این شیشه ای‌ها دو نوع دارند یکی خارجی هستند و یک نوع تولید داخل. خارجی‌ها یک میلیون تومان به بالا هستند و داخلی‌ها از ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شوند و مرغوبیت صندل‌های خارجی را ندارند؛ پس از مدتی رنگشان زرد می‌شود و غیر قابل استفاده می‌شوند.»

کفش_تهرانی

شهرستان هم خبری از ارزانی نیست

اصفهان، پاساژافتخار جایی که همه آن را به کفش هایش می‌شناسند و  اما قیمت های این پاساژ با سیتی سنتر بسیار مناسب تر است. پاساژ سه طبقه ای که حداقل یک جفت کفش را در اینجا می توان خرید اما با قیمت های نجومی و دریغ از هزار تومان تخفیف. به همراه دوستم وارد مغازه ای می شوم و قیمت یک جفت صندل مجلسی را می پرسم با لحجه خاص و شیرین خودشان می گویند « قابل شوما را نداره، بفرمائید بفرمائید داخل.» همین لحظه بود که دو نفر دیگر وارد مغازه شدند و قیمت ها را یکی پس از دیگری زیر و رو کردند. فروشنده با صندلی که به دست داشت سمتم آمد « این را بپوش نپسندیدی بازم مدل دارم بیارم. مطمئنم دست خالی از اینجا بیرون نمیری» قیمت کفش ها را می‌پرسم که می گوید« یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خیلی خوش شانس هستید، این قیمت حراجمونه. انگار که بازار کساد هر مشتری را برای مغازه داران غنیمتی دست نیافتنی می‌دانند. البته خریداران هم حق دارند، قیمت های این پاساژ برای بسیاری از خریداران سر به فلک کشیده است و قیمت ها از ۸۰۰ هزار تومان به بالاست. انگار که سقف قیمتی ندارند و محدودیتی برایشان وجود ندارد. دو کفش مشابه در دو مغازه در این پاساژ تفاوت نرخ ۵۰۰ هزار تومانی داشت در مغازه‌ای ۸۰۰ هزار تومان و در مغازه دیگر یک میلیون و۳۰۰ هزار تومان نرخ داشت. موضوع را از فروشنده می‌پرسم که می‌گوید«قیمت هر طبقه با طبقه دیگه فرق داره، ما هم داریم ماهی خدا تومن اجاره میدیم اگه مجبور نبودیم قیمت‌ها را بالا نمی‌بردیم.» این جمله را تمام نکرده به سمت پیشخوان رفت و شروع به سر و کله زدن با مشتری‌ای شد که تخفیف می‌خواست.«خانم دیگه از اینجا مناسب تر پیدا نمیکنید و قیمت ها هم همه مقطوعه برای همین تخفیف نداریم. تخفیف یعنی من از قیمت خرید خودم به شما کمتر بدم و ضرر کنم شما راضی هستید؟»

بازار-کفش

قیمت کفش بالا نیست

علی لشگری عضو هیات رئیسه جامعه صنعتگران کفش ایران در رابطه با قیمت کفش به گسترش نیوز می گوید: کفش تنوع و کاربرد‌های متفاوتی دارد و همین موضوع مزید بر علت شده تارنج قیمتی متفاوتی نیز داشتته باشد. به عنوان مثال کفش اسپرت با کفش مجلسی نرخ و جنس متفاوتی دارد.

۵۰هزار واحد توزیعی کفش در ایران

لشگری با اشاره به اینکه هر فرد با هر سلیقه‌ای می‌تواند در سراسر کشور کفش مورد دلخواه خود را خریداری کند، اضافه کرد: نکته حائز اهمیت آنکه هر فرد با هر سلیقه‌ای می‌تواند در سراسر کشور کفش مورد دلخواه خود را خریداری کند به همین دلیل ۵۰ هزار واحد توزیع کفش در سراسر کشور وجود دارد که از تنوع بالایی برخوردار بوده و متناسب با تمامی سلیقه هاست.

عضو هیات رئیسه جامعه صنعتگران کفش ایران افزود: کفش گران نشده و مواد اولیه تابعی از نوسان نرخ ارز است همچنین تورم موجود در کشور موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است.

وی ادامه داد: تغییر نرخ دلار و کاهش ارزش ریال در برابر دلار منجر به کاهش شدیدی قدرت خرید شده است و نتیجه این مسئله موجب شده تا کفش را بلاتر از آنچه که هست بدانیم.

لشگری اضافه کرد: نرخ مواداولیه، انرژی و نیروی کار (دستمزد ها) همگی دست به‌دست یکدیگر داده‌اند تا نرخ تمام شده کفش نسبت به گذشته بالا رود. در این حالت مردم احساس می‌کنند قدرت خرید ندارند.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها