|
کدخبر: 265294

یک رکورد دیگر در بورس شکست

پس از ثبت رکوردشش ماهه رشد روزانه شاخص کل بورس، دیروز دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای کم‌نوسان ظاهر شد.

اقتصاد یک رکورد دیگر در بورس شکست

چه عواملی روند کم‌نوسان بورس سه‌شنبه را رقم زد؟ پس از ثبت رکورد شش ماهه رشد روزانه شاخص‌کل بورس تهران در دادوستدهای روز دوشنبه، دیروز دماسنج اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان ظاهر شد و درحالی‌که فشار عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در کلیت بازار افزایش یافته بود، این نماگر به مدد معاملات مثبت برخی گروه‌ها توانست در محدوده سبز تابلو تاب‌آورده و در نهایت با رشد ۱۷/ ۰‌درصدی همراه شود.

شاید بتوان موانع تکنیکالی پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی شاخص‌کل، عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی نرخ دلار در بازار ارز تهران و شناسایی سریع سود را از اصلی‌ترین دلایل رفتار روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه بورس تهران دانست هرچند در برخی صنایع و سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به واسطه اخبار مساعد و برخی محرک‌های بنیادی، معاملات پرشور و مثبتی را شاهد بودیم که همین نمادها نیز زمینه را برای سبزماندن شاخص‌کل فراهم آوردند.

همه فشارهای روز کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمق بورس

فعالان بازار سهام که روز دوشنبه و در پی جهش بیش از ۵/ ۲‌درصدی شاخص‌کل نسبت به ادامه این روند صعودی و موفقیت شاخص‌کل برای فتح کانال‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بالاتر امیدوار شده بودند، روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه شرایط متفاوتی را تجربه کردند؛ به‌طوری که از همان دقایق نخست معاملات شاهد افزایش فشار عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و تردید نماگرها برای صعود بودیم.

شناسایی سود را می‌توان یکی از علل چنین رفتاری در بازار سهام روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه دانست؛ جایی‌که سهامداران همچنان مردد بوده و نمی‌توانند درخصوص ماندن یا ترک این بازار تصمیم‌گیری کنند، از این‌رو همواره بعد از یک رشد پرشتاب شاهد افزایش تعداد فروشندگان و تغییر مسیر نماگرهای بورسی هستیم.

روز گذشته نیز به‌نظر همین اتفاق سبب شد تا فشار عرضه در کلیت بازار افزایش یابد. هرچند کارشناسان از موانع سخت تکنیکالی پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی شاخص‌کل در محدوده یک‌میلیون و ۵۸۰‌هزار تا یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحد نیز سخن می‌گویند که در گذشته سقف‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بااهمیتی را شکل داده است، اما از دیگر متغیرهایی که نمی‌توان از آن غفلت کرد، روند قیمت دلار در بازار ارز تهران بود.

اسکناس آمریکایی که در روزهای نخست هفته موفق به شکستن سقف تاریخی خود شده بود، در دو روز گذشته، راه نزول را در پیش گرفته تا اندک تاثیری نیز بر رفتار سهامدارانی داشته باشد که با عنایت به تقویت انتظارات تورمی، تصمیم گرفته بودند بار دیگر شانس خود را در این بازار بیازمایند، اما ترس معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران از جلسه امروز (چهارشنبه) فدرال‌رزرو و اثری که می‌تواند بر قیمت کالاهای پایه در بازار جهانی بگذارد نیز از دیگر عوامل موثر بر جریان دادوستدهای روز گذشته سهام به‌ویژه کالایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بود. موضوعی که البته تنها فعالان بورس تهران را نترسانده است.

چهارشنبه ترسناک بازار جهانی

روز دو‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه همزمان با افزایش نگرانی‌ها مبنی‌بر اینکه افزایش تهاجمی نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو، اقتصاد را به سمت رکود سوق دهد، بازارهای سهام ایالات‌متحده نزولی شدند.

شاخص معیار S&P چهار روز متوالی است که به سقوط ادامه می‌دهد و با توجه به اینکه بر اساس تعاریف رایج در بازارهای مالی، بیش از ۲۰‌درصد پایین‌تر از سقف اخیر بسته شده، وارد فاز خرسی (نزولی) شده است.

خرس‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اما به این دلیل در بازارهای سهام این کشور جولان می‌دهند که فدرال‌رزرو قرار است امروز (چهارشنبه) سیاست بعدی خود را اعلام کند و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران احتمال می‌دهند بانک مرکزی برای مقابله با تورم، رفتاری تهاجمی را در پیش بگیرد.

گلدمن‌ساکس اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که انتظار دارد نرخ بهره در ژوئن و جولای ۷۵/ ۰‌درصد افزایش یابد.

انتظارات برای افزایش ۷۵/ ۰‌درصدی در نشست ژوئن نیز در اواخر روز دوشنبه از ۳۰‌درصد در اوایل روز به ۹۶‌درصد افزایش یافت. این سه‌برابر مقدار معمول است، کاری که فدرال‌رزرو از سال‌۱۹۹۴ تاکنون انجام نداده است.

به‌نظر چنین اقدامی فشار بر دیگر بانک‌های مرکزی را برای افزایش نرخ‌ها افزایش می‌دهد و بسیاری از تحلیلگران نگرانند که چنین سیاست‌هایی بهبود پس از همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری کرونا در اقتصاد جهانی را‌ در نطفه خفه کرده و منجر به رکود شود. رکودی که فشار بالایی بر بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کالایی تحمیل کرده و همین موضوع است که سهامداران بورس تهران که بازار کالاپایه به‌شمار می‌رود را هراسان کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر