|
کدخبر: 265251

استخراج رمزارز از سوی دولت اعلام می شود

استخراج غیرقانونی رمزارز از سوی دولتی‌ها، اعلام عمومی می‌شود.

شرکت توانیر اعلام کرد: با هر فردی اعم از حقیقی یا حقوقی در صورت استفاده غیرمجاز از برق یارانه‌ای برای استخراج رمزارز، برخورد خواهد شد.

آقای محمد خدادادی بهلولی مجری طرح تامین برق رمزارز‌ها در شرکت توانیر گفت: میزان انرژی مصرفی مراکز غیرمجاز رمزارز تاکنون، حدود ۹۰۰ میلیون کیلووات بوده که از کل مصرف یک سال تمامی مشترکان در استان‌هایی مثل خراسان جنوبی، خراسان شمالی یا چهارمحال و بختیاری بیشتر است.

او می‌گوید: اکثر قریب به اتفاق مراکز غیرمجازی که کشف شده، در بخش غیردولتی بوده اند، اما برای وزارت نیرو تفاوتی ندارد که این مراکز در بخش غیردولتی باشند یا دولتی و حتما مطابق با قانون، برخورد صورت خواهد گرفت. صراحتاً اعلام کردیم که هر فردی اعم از حقیقی یا حقوقی، اگر به استفاده غیرمجاز از برق یارانه‌ای برای استخراج رمزارز اقدام کند، شدیداً برخورد خواهیم کرد؛ زیرا امنیت تامین انرژی را به خطر می‌اندازد.

آقای کامبیز ناظریان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ هم گفت: هزینه انرژی تمامی مشترکان بر اساس تعرفه‌های مشخص شده، محاسبه می‌شود؛ اگر استفاده‌ای به غیر از کاربری تعریف شده از برق صورت گیرد، یک اقدام غیرمجاز است. از جمله مصارف غیرمجاز برق، مربوط به استخراج مزارز‌ها می‌شود که استفاده از تمامی تعرفه‌های یارانه‌ای موجود، برای این دسته از مصرف کنندگان حتی اگر دارای مجوز باشند، ممنوع است.

به گفته او، استخراج غیرمجاز رمزارز‌ها موجب افزایش مصرف انرژی و بالا رفتن پیک شبکه می‌شود که افزایش بار شبکه و مشکلات مدیریت آن را به وجود می‌آورد. شرکت توزیع برق تهران بزرگ از دو روش پایش انرژی و پایش داده، مصرف برق رمزارز‌ها را کنترل می‌کند و تاکنون در شهر تهران، حدود ۹ هزار مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز در مجموع شناسایی و تجهیزات آن‌ها ضبط شده که این برنامه ادامه دار است.

آقای ناظریان می‌گوید: این ۹ هزار مرکز، از تعرفه‌های مختلفی حتی تعرفه خانگی استفاده می‌کردند. در مورد این استفاده‌های غیرقانونی از برق، تعارفی وجود ندارد؛ حتی اگر مجموعه‌های مرتبط و منتسب به دولت باشند. اگر استخراج غیرمجاز رمزارز‌ها از سوی مجموعه‌های دولتی هم باشد، حتما اسامی آن‌ها را منتشر خواهیم کرد؛ همانطور که قبلا هم مواردی را منتشر کرده ایم.

اوایل مهر پارسال، شرکت توزیع برق تهران بزرگ طی اطلاعیه ای، از کشف تعداد ۸۲ دستگاه ماینر غیر مجاز در ساختمان شرکت بورس تهران خبر داد. این تجهیزات استخراج غیرقانونی رمزارز، با مصوبه کمیته ساختمان هیئت مدیره خریداری شده بودند.

بر اساس اعلام شرکت توانیر، شهروندان می‌توانند موارد استخراج غیرمجاز رمزارز‌ها را از طریق شماره تلفن ۱۲۱ یا سایت طریق سامانه سمات به نشانی https://www.tavanir.org.ir/samaat اطلاع رسانی کنند و از پاداش این اطلاع رسانی که سقف آن ۲۰ میلیون تومان است، بهره بگیرند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها