|
کدخبر: 264939 رویا رئیسی

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمزارز توانیر

برق ماینرها در تمام سال تأمین نخواهد شد

خدادادی بهلولی؛ مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمز ارز شرکت توانیر گفت: نادیده گرفتن یا مقابله با استخراج رمز ارزها در دستور کار وزارت نیرو نیست. مشکل اصلی محدودیت تأمین انرژی در این ایام است. با توجه به این محدودیت، امکان تأمین برق این دسته از متقاضیان در تمامی ایام سال فراهم نیست.

اقتصاد برق ماینرها در تمام سال تأمین نخواهد شد

در روزهای گرم تابستان صنایع دل‌نگران تأمین برق برای کارشان هستند و کارخانه‌ها شرایط را مدیریت می‌کنند تا در ساعت‌های خاموشی از برنامه کاری خود عقب نمانند. در میان صنایع چند سالی است که صنعت نوظهور استخراج رمزارز بیشترین آسیب را از خاموشی‌ها دیده است. اگرچه خیلی‌ها همین صنعت را عامل خاموشی می‌دانند اما باید واقعیت‌های دنیا را پذیرفت. استخراج رمز ارز صنعت است و مطمئناً در آینده همانند صنایع تراز اول کشور مثل فولاد اهمیت خواهد داشت. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به تازگی در گزارشی تائید کرد که سیاست ممنوعیت استخراج رمز ارز در تابستان عملاً شکست خورده است. پیش از آغاز فصل خاموشی‌ها در صنایع گفتگویی با مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمز ارز شرکت توانیر داشتیم تا سرنوشت ماینرهای ایرانی را در سال ۱۴۰۱ بررسی کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

محمد خدادادی بهلولی؛ مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمز ارز شرکت توانیر در گفتگو با گسترش نیوز گفت: مجازات سنگین برای ماینرهای غیرمجاز در نظر گرفته‌ایم. برق مشترک‌های متخلف قطع و دستگاه‌های آن‌ها ضبط خواهد شد. همچنین قیمت برق مصرفی آن‌ها به قیمت برق صادراتی محاسبه خواهد شد. پرونده هم به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد. مراجع قضایی دو برابر هزینه را اخذ خواهند کرد. در نتیجه مبارزه با مراکز غیرمجاز ادامه دارد.

خدادادی

خدادی بهلولی اظهار کرد: برای مجوزهای رسمی در مصوبه هیئت‌وزیران سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی‌های لازم شده است. در دوران اوج مصرف برق که احتمال خاموشی وجود دارد، مصرف برق مراکز استخراج رمز ارز از شبکه سراسری ممنوع است. مشترکین باید برنامه‌ریزی کنند تا نیاز خود را از طرق دیگر مثل مولدهای خود تأمین، فراهم کنند.

وی افزود: بستر لازم برای انرژی‌های تجدید پذیر فراهم شده است. در تلاش هستیم که موانع موجود در این موضوع را برداشته شود. در حال حاضر این امکان وجود دارد که متقاضیان از طریق سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر برق مورد نیاز خود را تأمین کنند. همچنین اگر فرد و نهاد دیگری در نیروگاه‌های تحدید پذیر سرمایه‌گذاری کرده باشد، می‌تواند برق را به افراد متقاضی بفروشد. شبکه برق نیز خدمات ترانزیت و هموار کردن برق را به این دسته از مشترکین ارائه می‌دهد.

مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمز ارز شرکت توانیر در پاسخ به علت اختلاف آمارها و ارقام بین وزارت نیرو و فعالین ارز دیجیتال در ایران پیرامون ماینیگ و مجوزها به خبرنگار گسترش نیوز گفت: وزارت نیرو آمارها و ارقامی را منتشر می‌کند که بر اساس ۳ مبنا است. مبنای اول آمارهای محقق شده است. این اطلاعات در سیستم بیلینگ ثبت شده است. در نتیجه امکان تشکیک وجود ندارد. مبنای دوم آمارهای مبتنی بر محاسبات، پیش‌بینی‌ها و تخمین‌ها است که این روش در اختیار عموم است. اگر تشکیکی وجود دارد، باید در خصوص روش بحث شود. سایر آمارها مبتنی بر مراجع بین‌المللی است که این روش‌ها نیز منتشر شده است.

نقد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس

خدادادی بهلولی تأکید کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز گزارشی را به تازگی منتشر کرده است که نسبت به آمار وزارت نیرو نقد تشکیک داشتند. در این خصوص نقدی وجود دارد. کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس به گزارش دانشگاه کمبریج اشاره می‌کنند. بعد از آن نتیجه‌گیری می‌کنند که آمار مربوط به استخراج‌کنندگان رمز ارز اغراق شده است. دانشگاه کمبریج ایراد اساسی این گزارش را اعلام کرده است. به معنای دیگر دانشگاه کمبریج در سایت خود صراحتاً قید کرده است که محدودیت تحقیقش استفاده از vpn توسط افراد است.

وی افزود: اگر افراد با vpn موقعیت مکانی آی پی خود را محدود کنند، تحقیق متوجه این موضوع نیست. سایت دانشگاه کمبریج آمار کلان مفیدی ارائه می‌دهد. به واسطه این آمار متوجه می‌شویم، شبکه بیت کوین تا چه اندازه برق مصرف می‌کند و به ازای استخراج هر بین کوین چه اندازه برق نیاز دارد یا سختی شبکه بیت کوین در هرلحظه چقدر است؟ البته این دید کافی نیست و در خصوص سهم کشورهای مختلف به هیچ وجه مرجع خوبی نیست.

مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمز ارز شرکت توانیر خاطرنشان کرد: پژوهشگرهای دانشگاه کمبریج صراحتاً اشاره می‌کنند که در تحقیق آن‌ها آلمان و ایرلند از جمله کشورهایی هستند که سهم بالایی از هش ریت شبکه بیت کوین را به خود اختصاص می‌دهند. البته این پژوهشگران نتوانسته‌اند، متناسب با این آمار مزارع استخراج رمز ارز در آلمان و ایرلند پیدا کنند. آن‌ها نتیجه‌گیری کرده‌اند که احتمالاً آلمان و ایرلند آی پی‌ نای اینترنتی هستند که از سایر کشورها هستند. افراد برای پنهان ماندن هویت خود از vpn استفاده می‌کنند.

تأمین برق غیر یارانه‌ای برای استخراج رمز ارز

خدادادی بهلولی در گفتگو با گسترش نیوز تأکید کرد: در وزارت نیرو رویکردی مبنی بر نادیده گرفتن رمز ارزها وجود ندارد. البته رمز ارزها ابعاد مختلفی دارند. از سوی وزارت نیرو در خصوص استخراج رمز ارزها صحبت می‌کنیم. متوجه هستیم که پدیده بلاک چین، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در دهه‌های آینده چهره دنیا را متحول خواهند کرد. البته محدودیت‌های صنعت برق را باید مدنظر قرار دهیم. نادیده گرفتن یا مقابله با استخراج رمز ارزها در دستور کار وزارت نیرو نیست. مشکل اصلی محدودیت تأمین انرژی در این ایام است. با توجه به این محدودیت، امکان تأمین برق این دسته از متقاضیان در تمامی ایام سال فراهم نیست. در روزهایی که شبکه محدودیتی ندارد، برق مورد نیاز برای استخراج رمز ارز را به صورت غیر یارانه‌ای تأمین کردیم.

وی در پایان گفت: از ابتدا این شرایط برای ماینرها مشخص شده است که وابسته به شرایط شبکه امکان تأمین برق برای فعالین این حوزه فراهم است. در نتیجه باید چاره‌ای دیگر را برای تأمین برق بی اندیشند. معاونت اقتصادی دولت به همراه دستگاه‌های اجرایی زی ربط از جمله وزارتخانه‌های نفت، نیرو، صمت، اقتصاد و بانک مرکزی ستادی را تشکیل داد که جلسات کارشناسی فشرده برای بازنگری در قوانین و مقررات برگزار شد. در این راستا فعالیت ماینرهای مجاز در این حوزه تسهیل خواهد شد.

 

ارسال نظر