|
کدخبر: 247176 رویا رئیسی

سخنگوی صنعت برق در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد

فعالیت ماینرهای ایرانی بدون شرط و شروط مجاز شد

سخنگوی صنعت برق در خصوص شرایط دریافت برق تجدید پذیر برای استخراج ارز دیجیتال گفت: شرط خواستی برای استفاده ماینرها از برق تجدید پذیر نداریم. حتی در مصوبه اخیر وزارت صمت پیش‌بینی شده است که ماینرها از پرداخت حق ترانزیت یا جا به جایی برق نیز معاف شوند.

اقتصاد فعالیت ماینرهای ایرانی بدون شرط و شروط مجاز شد

در خردادماه سال ۱۴۰۰ حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور وقت کشور تولید و استخراج ارزهای دیجیتال را تا پایان شهریور ممنوع کرد. این ممنوعیت در دولت جدید تا شهریورماه ماندگار بود. فعالان استخراج رمز ارز در مهرماه امید به رفع ممنوعیت داشتند. از نظر قانونی ممنوعیتی وجود نداشت اما سامانه بهین یاب بسته بود. در کنار اعتراض‌های فعالین این صنعت دولت ابراهیم رئیسی نیز مهر تایید بر ممنوعیت کار ماینرها زد. در ۲۹ آذرماه سال جاری سید مهدی نیازی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت، خواستار ممنوعیت فعالیت استخراج‌کنندگان رمز ارز شد. علی رسولیان، رئیس هیئت عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران این درخواست را اجابت کرد. بر اساس این تصمیم استخراج رمز ارز تا امروز ممنوع بود. در خصوص رفع ممنوعیت و شرایط تازه وزارت صمت برای فعالان استخراج ارز دیجیتال گفتگویی با سخنگوی صنعت برق کشور داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

آغاز به کار ماینرها در ایران

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق درگفتگو با گسترش نیوز گفت: در زمان قطعی برق مصوب شد که با رفع محدودیت‌های برقی، ماینرها از ۱۵ اسفند ماه کار خود را شروع کنند. از امروز مراکز مجاز استخراج رمز ارز در کشور فعال شده‌اند. در یک هفته گذشته رفع محدودیت سوخت در نیروگاه‌ها نیز انجام شد. در نتیجه مراکز استخراج رمز ارز مجاز اجازه فعالیت دارند. هیچ مشکلی در تامین برق مراکز مجاز وجود ندارد.

رجبی - مشهدی

رجبی مشهدی اظهار کرد: مصوبه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص استفاده ماینرها از برق تجدیدپذیر در هفته گذشته ابلاغ شده است و در خصوص استفاده مراکز استخراج رمز ارز از برق تجدیدپذیر محدودیتی نداریم. نیروگاه‌های تجدیدپذیر شرایط بهتری برای ما ایجاد خواهند کرد و روند تهاتر انرژی نیز رونق خواهد گرفت. برق تولیدی را در ساعت‌های اوج مصرف را دریافت خواهیم کرد و در ساعت‌های افت مصرف، برق مورد نیاز استخراج قانونی رمز ارز را به صورت پایدار تامین خواهیم کرد. فعالان حوزه تجدید پذیر می‌تواند صنعت گران استخراج ارز دیجیتال را جذب کنند.

وی افزود: برق برای تمامی صنعتگران استخراج رمز ارز تامین خواهد شد. از سویی کسب‌وکارهای علاقه‌مندان به حوزه تجدید پذیر توسعه پیدا خواهند کرد. فعالان ارز دیجیتال هم انرژی خود را با این روش تامین می‌کنند.

سخنگوی صنعت برق در خصوص شرایط دریافت برق تجدید پذیر برای استخراج ارز دیجیتال گفت: شرط خواستی برای استفاده ماینرها از برق تجدید پذیر نداریم. حتی در این مصوبه پیش‌بینی شده است که از پرداخت حق ترانزیت یا جا به جایی برق نیز معاف شوند. امکان تاسیس نیروگاه تجدید پذیر در هر نقطه‌ای وجود دارد. ماینرهای ارز دیجیتال با عقد قرارداد برق مورد نیاز را دریافت خواهند کرد.

رجبی مشهدی در پایان تاکید کرد: ماینرهای تازه‌کار می‌توانند از طریق سامانه بهین یاب و هماهنگی با وزارت صمت مجوز دریافت کنند. ابتدای اسفندماه نیز ابلاغیه‌ای در خصوص شرایط اخذ مجوز سامانه بهین یاب منتشر شد. تعداد ماینرها محدودیتی ندارد و محدودیت‌های احتمالی برای استاندارهای مصرف برق است.

بلاتکلیفی صنعتگران استخراج رمز ارز

بزرگ‌ترین مشکل ماینرهای ایرانی بلاتکلیفی و قانون‌گذاری مختلف است. وزارت نیرو، صمت و شرکت توانیر هرکدام برنامه جدایی برای استخراج رمز ارز دارند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، وزارت صمت دولت گذشته تنها به ۲٠٠ مزرعه استخراج رمز ارز جواز تاسیس داده است. موضوع زمانی جالب می‌شود که در دولت فعلی همین ۲۰۰ مزرعه هم تا به امروز اجازه فعالیت نداشتند. تمام این موضوعات را باید در کنار تازه‌ترین صحبت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران قرارداد. او مدعی است، فرآیند صدور مجوز‌های کسب‌وکار‌ها باید در مهلت ۱۰ روزه با قدرت انجام شود. پاس‌کاری دولت و قوانین لحظه‌ای فعالان رمز ارز را به سمت فعالیت غیرقانونی و زیرزمینی سوق داده است و امیدها برای رقابت متخصصین ایرانی با کشورهای دنیا از دست رفته است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها