|
کدخبر: 264886 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه؛

توصیه مهم به سهامداران بورس / این دارایی ها را حفظ کنید

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازگشت اعتماد مردم به بورس، فقط در راستای اجرای تصمیمات درست در صنایع تاثیرگذار بورسی مثل پالایشی ها و خودرویی ها اتفاق می افتد.

اقتصاد توصیه مهم به سهامداران بورس / این دارایی ها را حفظ کنید

روند چند ماه اخیر بازار سرمایه با وجود امیدواری کارشناسان بر بازگشت رونق به معاملات بورس، با نوسان روبرو بود. با این حال متاسفانه شاهد خروج سرمایه از بورس به سمت بازارهای دارایی هستیم، اتفاقی که بیش از هر زمان دیگر، بازتاب کننده رفتار نامطمئن و بی‌اعتماد مردم به بورس است. سرقت اخیر از صندوق امانات بانک ملی، تاسف فعالان بازار سرمایه را نسبت به این موضوع بیشتر کرد که چرا مردم تمایلی برای تزریق سرمایه‌های خود به بورس ندارند، با اینکه بازار سرمایه پتانسیل حفظ و ارتقای سرمایه‌ها را به شرط اجرای تصمیم گیری‌های درست، قطعا دارد.

تصیماتی که مردم را از بورس دلزده کرد

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بورس در ماه‌های اخیر گفت: بازار سرمایه، باز با بی‌اعتمادی مردم روبرو شده است. بر خلاف روند بازار سرمایه در سال ۹۹، کارشناسان بازار را ارزنده ارزیابی می‌کنند و به عنوان یک آیتم سرمایه‌گذاری می‌توان به بورس اشاره کرد، اما در این وضعیت تورمی متاسفانه بازار با بی‌اعتمادی روبرو شده است. سر منشاء بی‌اعتمادی مردم به بورس، تصمیماتی است که توسط دولت (وزارت صنعت و معدن، وازرت نفت) و نهادهای مشوقی که مردم را به بورس دعوت کردند، در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ گرفته شد.

محمد-خبری زاد

تاثیر پالایشی ها و خودرویی ها بر بورس

وی افزود: تلاش‌های زیادی برای بازگشت اعتماد مردم به بورس شد اما متاسفانه اثر بخش نبود. منفی شدن بازار در چند ماه اخیر پیامد چند تصمیم مهم بود که در دو صنعت پالایش و صنعت خودرو گرفته شد. در صنعت خودرو بحث معاملات بلوکی بود که به هر دلیلی چه از نظر سازمان خصوصی‌سازی و چه نهادهای دیگر، مخالف معاملات بلوکی در بورس بودند و تمام حرف‌های زده شده درباره معاملات بلوکی خودروها به نظر یا دروغ بوده است و یا یک نمایش تبلیغاتی بیشتر نبوده است. حداقل کارشناسان و مردم به عنوان مخاطب چنین برداشتی را دارند.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: پالایشی‌ها نیز به عنوان صنعت دوم تاثیرگذار در بازار سرمایه، گزارش‌های ۱۲ ماهه خوبی را ارائه ندادند و همچنان بازار در انتظار گزارش‌های حسابرسی شده پالایشی هاست. گزارش‌های حسابرسی نشده پالایشی‌ها بر مبنای قیمت علی الحساب بوده است و این شرکت‌ها متاسفانه همکاری لازم را برای ارائه گزارش‌های حسابرسی شده ندارند. بر اساس اعلام شرکت ها، پالایش و پخش قیمت‌های دقیق را به این شرکت‌ها نمی‌دهند. متاسفانه به نظر می‌رسد افرادی قصد دارند چوب لای چرخ بازار سرمایه بگذارند و متاسفانه به هدف خود نیز رسیدند.

اختلاف قیمت بین دلار نیمایی و آزاد

خبری‌زاد اظهار داشت: آیتم دیگر تاثیرگذار بحث بر سر اختلاف قیمت دلار نیما و دلار بازار آزاد است. دلار در بازار آزاد در حال حاضر رکورد زده است و به ۳۳۰۰۰ تومان نیز رسید، اما در سامانه نیما که شرکت‌های بورسی دلارشان را آنجا می‌فروشند، دلار همچنان پایین‌تر از ۲۵۰۰۰ تومان است. بنابراین اختلاف ۳۰ درصدی ایجاد شده به سود دلالان و وارداتی ‌ها تمام می‌شود. تمام این اتفاق‌ها بی‌اعتمادی مردم به بورس را بیشتر کرده و باعث می‌شود مردم تمایل به سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی را داشته باشند که با افت قیمت کمتری روبرو است.

کارشناس بورس در توصیه به سهامداران بازار سرمایه گفت: در حال حاضر، دارایی‌هایی که بر پایه دلار هستند، یعنی سهم شرکت‌هایی که با نرخ دلار سنجیده می‌شوند بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری و حفظ سرمایه به شمار می‌روند. در بین صنایع مختلف، صنعت پتروشیمی، پالایشی و فلزات گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در برابر تورم هستند. در مجموع خریداران صبور در بازار سرمایه که چشم‌انداز بلند مدت دارند، موفق‌تر خواهند بود.

سرمایه های راکد در صندوق های امانات

خبری‌زاد با ابراز تاسف درباره حادثه سرقت از صندوق امانات بانک ملی افزود: حادثه سرقت از صندوق امانات بانک ملی نیز به نوبه خود بر بی‌اعتمادی مردم به بورس صحه می‌گذارد. چرا حوزه‌های سرمایه‌گذاری مثل بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نباید این جذابیت و قدرت را برای حفظ سرمایه‌های مردم داشته باشند؟ سرمایه‌هایی که تبدیل به دلار و ارز شده‌اند و در صندوق‌های امانات و بخش قابل توجهی نیز در دست صاحبان آن‌ها در خانه‌ها نگهداری شوند، دلیل واضحی بر بی‌اعتمادی مردم به تصمیمات حاکمیتی است.

کارشناس بازار سرمایه در پایان اشاره کرد: امیدواریم مسئولان مربوطه به این نتیجه برسند که در بورس خیلی دخالت نداشته باشند. تبعات تصمیماتی که می‌گیرند را بدانند، چرا که این تصمیمات فقط شامل حال یک میلیون سرمایه گذار یا یک میلیون بورسی نیست بلکه تاثیر این تصمیمات شامل تمام سهامداران عدالت و صندوق‌های بازنشستگی است، بنابراین تاثیر آن را بر بازار سرمایه بسنجند و بعد تصمیم گیری کنند که با این وضعیت بازارسرمایه مواجه نباشیم.

ارسال نظر